سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاشت گیاهی آرام بخش در گلدان

گل گاو زبان گیاهی مفید و دارویی است که به راحتی می‌توانید بذر آن را در گلدان بکارید.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از مهم‌ترین گیاهان دارویی آرام بخش گل گاو زبان است که خاصیت دارویی دارد. این گیاه چند ساله با برگ‌های زبانه‌ای شکل، ساقه و برگ پوشیده از کرک‌های زبر است که اثر درمانی زیادی دارد و به صورت خودرو در دامنه‌های کوه البرز رشد می‌کند. گل گاو زبان به دو نوع گل گاوزبان ایرانی و گل گاوزبان اروپایی وجود دارد که البته این دو گیاه با هم متفاوت هستند و هیچ خواص مشترکی ندارند. گسترش گل گاو زبان ایرانی بیشتر در زمین‌هایی با تابش ملایم نور خورشید است. رنگ گل‌های گل گاو زبان ایرانی، به رنگ قرمز ارغوانی است که پس از خشک شدن به رنگ آبی یا بنفش در می‌آید. 

کاشت گل گاو زبان در گلدان

برای کاشت گل گاو زبان در گلدان نیاز است تا ابتدا بذر خالص آن را تهیه کنید، سپس آن را در گلدان مناسب حاوی ترکیب رس و شن بکارید و روی آن مجدد به مقدار کمی خاک بریزید و به میزان لازم آن را آبیاری کنید تا سطح خاک خیس شود.

لازم است بدانید که بذر گل گاو زبان، در هر نوع خاکی به خوبی رشد می‌کند، اما خاک‌هایی با بافت متوسط مانند خاک شنی رسی برای کاشت این گیاه مناسب است. دقت کنید هنگام کاشتن، خاک گلدان مسطح پر شده باشد و رطوبت خاک مناسب باشد، اما خیس نباشد. پس از کاشتن بذور، روی گلدان را با پلاستیک بپوشانید تا جوانه زنی بهتر صورت گیرد.

مدت زمان جوانه زدن بذر گیاه گل گاو زبان ایرانی بین ۶ تا ۲۰ روز است، البته برخی بذر‌ها زودتر و برخی دیرتر جوانه زنی می‌کنند.

نیاز آبی گل گاو زبان: گل ﮔﺎو زﺑﺎن، ﻣﻘﺎوم ﺑﻪ خشکی اﺳﺖ و ﺑﻪ آﺑﻴﺎری ﻣﺪاوم ﻧﻴﺎز ﻧﺪارد، از این رو آبیاری این گیاه بسیار ساده است. مواقع خشک شدن خاک گلدان به طور مرتب به آن آب دهید، کافیست در ابتدای کاشت بذر هر ۳-۴ روز یک بار و بعد از رشد گیاه هر ۶-۷ روز یک بار.

نور و دمای مورد نیاز گل گاو زبان: گلدان گل گاو زبان را بهتر است که در مکانی در معرض تابش ملایم نور خورشید، قرار دهید. بذور گل گاو زبان طی ۵ تا ۲۱ روز و در دمای ۲۱ درجه سانتیگراد جوانه می‌زنند.

آفات و بیماری گل گاو زبان: گل گاو زبان، توسط کرم برگ خوار در رنج خواهد بود که در زمان برداشت بیشترین خسارت را وارد می‌کند و همچنین بیماری سفیدک پودری نیز در این گیاه گزارش شده است. چون آفات زمان برداشت است باید به نوعی خاص با آن مبارزه شود، حتما پیش از هر اقدامی با متخصص مربوطه مشورت کنید.


بیشتر بخوانید:

آموزش کاشت هل در گلدان

گیاه بگونیا، مناسب‌ترین گیاه برای آپارتمان

لیمو ترش، میوه‌ای که به راحتی می‌توان آن را در گلدان کاشت


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ی
۰۲:۵۱ ۱۷ بهمن ۱۳۹۹
سلام فقط چطور باز فروشس پیدا کنیم
ناشناس
۱۶:۱۶ ۱۱ دی ۱۳۹۹
میخواهم روی پشت بام و در گلدان گل گاو زبان بکارم ترکیب خاکشو نفهمیدم قشنگ توضیح بدین که مقدار کود و خاک و شن چقد باشد
کوهکن
۱۵:۴۴ ۰۷ شهريور ۱۳۹۹
سلام
ببخشیدالان هم میشه گل گاو زبون روبکاریم؟؟
ناشناس
۲۲:۱۸ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
من خودم يه طرح دادم كه بالكن به گلخونه تبديل بشه و انواع گل و گياه بياد تو آپارتمانا و روحيه مردم تقويت بشه ولي نميدونم چرا هيشكي استقبال نكرد