سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

احیای هنر دستی تنورسازی روستای گلابر زنجان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان از احیای تنورسازی در روستای گلابر زنجان با قدمت ۱۵۰ سال خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،امیر ارجمند مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت:تنور سنتی بخشی ازهنرسفالگری است که در نوع خود بی نظیراست و احیاء، گسترش، تجهیزات، ایجاد فضای آموزشی و حمایت ازهنرمندان و هنر‌های دستی می‌تواند کمک شایانی برای زنده نگه داشتن این هنر در شهرستان ایجرود این استان باشد که در این زمینه میراث فرهنگی زنجان هم به کمک فعالان این هنر-صنعت می‌آید.

ارجمند گفت: تنورسازی و سفالگری زنان روستای گلابر زنجان همچون دارایی ارزشمند نسل به نسل منتقل شده است و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان هنرمندان تنورسازی ایجرود را در ساخت کارگاه یاری می‌کند و به متقاضیان تسهیلات پرداخت خواهد کرد.
 
او ادامه داد:ارائه تسهیلات یکی از برنامه‌هایی است که در معاونت صنایع‌دستی در قالب کمک به‌منظور توسعه کسب‌وکارها، فرصت سازی، ایجاد انعطاف بیشتر در محیط‌های بازرگانی، تجاری و تسهیلگری برای فعالان و کمک به ذی‌نفعان در نظر گرفته می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان تصریح کرد: تنورسازی سالهاست در این روستا تنها مختص بانوان میانسال و مسن شده است و ادامه این کار برای جوانان و دختران روستایی نیازمند حمایت و در نظر گرفتن تشویق‌هایی از جمله بیمه شدن افراد فعال، ایجاد کارگاه، ایجاد زمینه­‌های فروش بیشتر و... در این عرصه است در حال حاضر نیز کلاس‎های مورد نظر برای آموزش این رشته‎ در شهرستان ایجرود دایر می­ شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان افزود:تنور‌های ساخته شده در کارگاه گلابر در شهرستان ایجرود به شهر‌هایی همچون تهران، کرج، ارومیه، میانه، تبریز، همدان، قزوین و اخیرا به خوزستان ارسال می‌شود.

ارجمند یادآور شد: برای حمایت بیشتر از هنرمندان صنایع‌دستی در کلیه رشته ها، پرداخت تسهیلات به فعالان این حوزه در سال ۹۹ نیز ادامه دارد.
 
انتهای پیام/ن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.