سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

کنترل بازار خودرو به روش آزمون و خطا/ فروش فوق‌‌العاده با قوانین نامعلوم!

وزارت صمت در حالی وعده کنترل بازار را با فروش فوق العاده داده است که بارها قوانین و شرایط آن را تغییر داده است.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فروش فوق‌العاده خودرو نقل داغ اخبار امروز است که با وعده کنترل بازار در دستور کار وزارت صمت قرار گرفت. روز ۲۲ اردیبهشت امسال جلسه تعیین قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار برگزار شد که نتیجه آن افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا و ایرانخودرو، اعمال قانون ۱۰ درصد از طرف سازمان حمایت و طرح ویژه وزارت صمت برای افزایش عرضه و تنظیم بازار بود و عید فطر اولین دوره از فروش فوق‌العاده آغاز شد.

بنا بود تا ۲۵ هزار خودرو با شرایط خاص واگذار شود و  ثبت نام خودرو تنها با کد ملی برای افراد باید بالای ۱۸ سال تمام و دارای گواهینامه صورت بگیرد همچنین اعلام افرادی که فرآیند تکمیل وجه را کامل نکنند تا دو سال از ثبت نام محروم خواهند شد، تاکید شد که واریز ۵۰ درصد مبلغ خودرو هنگام ثبت نام و ۵۰ درصد باقیمانده ظرف دو روز بعد از اعلام نتایج انجام می‌شود و مواردی از این قبیل که در نهایت برخی از این قانون‌ها دستخوش تغییر شد.

اولین قانونی که حذف شد قانون ۵۰ درصد بود، ابتدا اعلام شده بود که مردم برای ثبت نام در قرعه کشی ملزم به واریز ۵۰ درصد مبلغ خودرو هستند و در صورت برنده نشدن در قرعه کشی بازگشت داده خواهد شد. قانونی که بنا گذاری شد تا از تقاضای کاذب جلوگیری کند و حضور دلالان را به حداقل برساند، اما از روز ۷ خرداد بر اساس دستور حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صمت، شرکت در قرعه کشی خرید خودرو نیازی به پرداخت وجه ندارد و متقاضیان نباید مبلغی را در این مرحله بپردازند.

همین اتفاق کافی بود تا متقاضیان کمر همت ببندند و برای افزایش شانس خود در قرعه کشی و یا حتی امتحان کردن شانس، اقدام به ثبت نام در سامانه کنند، ناگهان موج تقاضای عجیبی به سمت سایت‌های خودروسازی سرازیر شد، آمار ثبت نام از چند هزار نفر ناگهان به میلیون‌ها نفر رسید و بسیاری از کارشناسان علت اصلی اختلال سایت‌های ثبت نام را همین حجم تقاضا می‌دانند.


بیشتر بخوانید: ۳ سال محرومیت در انتظار متقلبان ثبت نام خودرو


علت اصلی لغو این قانون ابراز ناراحتی مردم به باقی ماندن پول در دست خودروساز‌ها بود که بنا بر اعلام وزارت صمت قرار بود از طریق بلوکه شدن پول در حساب خود شخص رفع شود، اما ناگهان تصمیم غلطی به لغو این قانون گرفتند. بدون شک قانون ۵۰ درصد تصمیم درستی بود که از طرف وزارت صمت گرفته شد، اما ناتوانی‌های اجرایی در نهایت به لغو این قانون منجر شد. لغو این قانون بدون شک شرایط را برای دلال‌ها و سوداگران بازار مناسب کرد و فایده‌ای برای مردم ندارد.

با لغو این قانون مسئولان وزارت صمت تصمیم گرفتند تا با اعمال محدودیت از ثبت نام افرادی که برای امتحان کردن شانس اقدام به ثبت نام می‌کردند جلوگیری کنند طرحی که خلا ناشی از لغو قانون ۵۰ درصد را رفع نمی‌کرد، اما می‌توانست تا حدودی تقاضای کاذب ایجاد شده را کنترل کند که مجدد از طرف مسئولان وزارت صمت لغو شد.

مهدی صادقی نیارکی معاون صنایع وزارت صمت از لغو طرح محرومیت برای افراد فوق خبر داد و بیان کرد: به خودروساز‌ها ابلاغ شد تا محدودیت‌ها را اصلاح کنند، مردم می‌توانند در طرح‌های دیگر هم مشارکت کنند.

او ادامه داد: موضوع ویرایش را باید خودروساز‌ها پاسخگو باشند، اما موضوع پایه بر این مبناست که با توجه به حجم مراجعه باید ثبت نام افراد قطعی باشد و جابه‌جایی اتفاق نیفتد. یکی از شروط این است که کسانی که اطلاعات غلط وارد کرده‌اند یعنی پلاک فعال داشته‌اند و این موضوع را اظهار نکرده‌اند، دیگر اظهاری کرده باشند یا گواهینامه معتبر نداشته باشند شناسایی می‌شوند و تا ۳ سال از ثبت نام خودرو محروم خواهند شد؛ این به معنای اجرای قانونی جدید است.

بنا بر این قانون افرادی که پلاک جاری دارند یا به هر نحوی اطلاعات غلط وارد کرده‌اند تا ۳ سال از شرکت در طرح‌های فروش خودرو محروم خواهند شد در حالی که هنوز امکان ویرایش در هیچ یک از این سامانه‌ها فراهم نشده است. به عبارتی اگر اشتباهی در ثبت نام خود داشته باشید تا ۳ سال محروم خواهید بود و امکان اصلاح اشتباه یا انصراف از قرعه کشی هم وجود ندارد.

از طرفی برخی شنیده ها حاکی از آن است که خروج خودرو‌های فرسوده و تقابل این موضوع با قانون پلاک جاری باعث شده تا مسئولان این حوزه تصمیم به لغو این طرح بگیرند. تصمیمی که اگر چه هنوز اجرایی نشده، اما با توجه به روند اجرایی وزارت صمت چندان دور از انتظار به نظر نمی‌رسد.

وزارت صمت در طرح فروش فوق‌العاده روش آزمون و خطا را در تصمیم گیری‌ها پیش گرفته و هنوز از تصمیم گیری در بخش‌های مختلف اطمینان ندارد. طرحی که هنوز مشکلات آن شناسایی نشده و برنامه ریزی درستی برای تصمیم گیری درباره آن انجام نشده است. طرحی که با این حجم از ابهامات و تصمیمات غلط باید بازار آشفته خودرو را کنترل کند و ثبات را به آن بازگرداند. این تنها ۲۵ هزار خودرو از ۴۰۰ هزار خودرویی است که از این طریق واگذار خواهد شد و روند فعلی ما را نگران ۳۷۵ هزار خودرو باقی مانده می‌کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: خرید خودرو ، پیش فروش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
هر سال ملیونی تولید خودرو دارید و میگید هر گی خودرو نداره بیاد!!! بازنشسته ام و هنوز خودرو صفر نخریدم چون حالا پسرم پلاکش فعال نمیتونیم!!!
ناشناس
۱۵:۲۹ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
همه چیز برمیگرده به تورم
مجتبی
۰۸:۳۷ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
مرگ بر آمریکا
ناشناس
۰۸:۳۴ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
جای تاسف داره.
ناشناس
۰۸:۰۴ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
باید به قطعه سازی اهمیت زیادی داد و تعداد قطب‌های خودروسازی افزایش یابد و شرایط داشتن خودرو برای هر فرد آسانتر شود .
ناشناس
۰۷:۵۹ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
تولید بیشتر و هر چه بیشتر خودرو تا به همه یک خودرو برسد و بازار هم کنترل شود و خودروسازان هم به سود خوبی میرسند.
ناشناس
۰۷:۲۸ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
سلام
اقایون مسول رسیدگی کنین
پس چراقیمت ماشین توبازارپایین نمیاد.
پراید۹۰ روتوبازار۵۰ میلیون تومن پس چی شداون ۱۰ درصدکه گفته بودین.
قیمت پرایدصفرکارخونه چنده مگه؟
لطفا رسیدگی کنین
ناشناس
۰۷:۱۳ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
فعلا خوب دارن مردم را بازی میدن
محمدامین
۰۷:۰۰ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
به نظرمن شرایط سن ثبت نام کننده هم درنظرگرفته بشه هم خیلی ازمشکلات حذف خواهدشد،
به طرزمثال شرایط سن از18سال به30سال تغییرکند
ناشناس
۰۶:۳۱ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
لعنت بر مافیا صنعت خودرو در ایران
ناشناس
۰۵:۴۹ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
لطفا تجدید نظر بفرمایید.
دینا
۰۵:۴۹ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
"همانطور که اشاره شد طرح پلاک خودرو های فرسوده هست که برای بعضی خانواده ها یی که مشکلاتی دارند مثل معلولین و زنان خود سرپرست و جامعه ایثار گران .امکان فروش خودرو فرسوده را در زمان ثبت نام ندارند ونمی توانند تا زمان دریافت بدون خودرو باشند.و همچنین از جهت پرداخت وجه .حتی افراد با حقوق 10 تومان هم فکر نمی کنم بتوانند در 2مرحله پول را پرداخت کنند .لطفا تجدید نظر بفرمایید.
ناشناس
۰۴:۱۶ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
7 میلیون نفر تا حالا ثبت نام کردن برای این 25 هزار خودرو
آخه این چه طرحیه،واقعا ناعادلانه هست.
بنده
۰۳:۰۶ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
ما رو مسخره کردین و بس
ناشناس
۰۱:۲۱ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
تو این بازار بی ثبات فقط چند تا دلال صاحب ثروت می شوند و بس، بازاری بسازید که عدالت باشه
ناشناس
۰۰:۴۷ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
سلام
چرا خودروها از قیمت شورای رقابت گرون تر به مردم فروخته می شود. آخه چه کشوری هست یه روز به تفاهم می رسند و فرداش گرون تر می دهند. مثلا 206 رو شورای رقابت زده 61 میلیون ولی داره پیش فروش می شود 71 م
خواهشا پیگیری کنید.
ناشناس
۰۰:۴۱ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
هنوز دللالی ماشین وجود داره
نماییندگی ها د پول به اسم ماشین تحویل متقاضی میدهند
سعید
۰۰:۱۶ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
من از اول هم گفتم این طرح تنها کاری که میکنه عمق بخشیدن به بی ثباتی بازاره گرچه نظرم پخش نشد . خودشونم بلاتکلیفند چطور می خوان تکلیف بازار را روشن کنند . به جز مورد برداشتن شرط ۵۰٪ که قانون درستی بود ،یعنی کسی که پول نداره چطور مدعیه که ماشین می خواد ؟؟!! مورد مهم دیگه باید زنان را از این طرح حذف می کردند ، بحث تبعیض جنسیتی نیست ، واقعیت اینه که زنان در شرایط عادی بخش بسیار ناچیزی از تقاضای خودرو را شامل می شدند ولی شرط میبندم که بخش زیادی از ثبت نام کنندگان این طرح زنان هستند چون مردان نسبت دارشون خودرو داشتن پس همسر دختر یا خواهرشون را ثبت نام کرده اند تا روی خودروی برنده شده دلالی کنند و تقاضای کاذب ایجاد می کنند .
sina
۰۰:۱۳ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
این دولت از انجام کوچکترین کارها عاجزه بعد ادعا میکرد کلید حل تمام مشکلات رو داره!!!!
ناشناس
۲۳:۴۷ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
لطفا برای ثبت نام فروش فوق العاده ،
پلاک فعال خودرو فرسوده را بردارین

لطفا برای ثبت نام فروش فوق العاده ،
پلاک فعال خودرو فرسوده را بردارین

لطفا برای ثبت نام فروش فوق العاده ،
پلاک فعال خودرو فرسوده را بردارین
ناشناس
۲۳:۴۷ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
لطفا برای ثبت نام فروش فوق العاده ،
پلاک فعال خودرو فرسوده را بردارین

لطفا برای ثبت نام فروش فوق العاده ،
پلاک فعال خودرو فرسوده را بردارین

لطفا برای ثبت نام فروش فوق العاده ،
پلاک فعال خودرو فرسوده را بردارین
ناشناس
۲۳:۴۵ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
لطفا برای ثبت نام فروش فوق العاده ،
پلاک خودرو فرسوده را بردارین

لطفا برای ثبت نام فروش فوق العاده ،
پلاک خودرو فرسوده را بردارین

لطفا برای ثبت نام فروش فوق العاده ،
پلاک خودرو فرسوده را بردارین
مجید
۲۳:۲۷ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
کاش این شرط که درهر خانواده یک نفر بیشتر نمیتواند ثبت نام کند هم میگذاشتند که سواستفاده نشه
بیداد
۲۲:۰۰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
مردم،بازیچه مسئولان
ناشناس
۲۱:۵۳ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
ما 4 نفریم توی خانواده. من سرپرست خانواده هستم. تا بحال هم خودرو نداشتم. پول من نقد هست کلی وام گرفتم. چرا من و امثال من با یک دلال که تمام اعضای خانوادش چندتا ماشین دارن و با چند نفر هم دست شده در قبال دادن شیرینی به اونها میتونه توی این رقابت نابرابر و ناعادلانه شرکت داده بشیم؟ چرا حقوق من و امثال من اینجوری باید پایمال بشه؟ چرا دولت و خودروسازان درد ما را نمیفهمند؟ مجلس و قوه قضاییه امید ما هستند.
ناشناس
۲۰:۴۹ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
این ره که تو میروی به ترکستان است، خودروسازان بی رحم!!؟ جان ومال مردم راغارت کردید!!!
سعید
۲۰:۱۶ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
من از اول هم گفتم این طرح تنها کاری که میکنه عمق بخشیدن به بی ثباتی بازاره گرچه نظرم پخش نشد . خودشونم بلاتکلیفند چطور می خوان تکلیف بازار را روشن کنند . به جز مورد برداشتن شرط ۵۰٪ که قانون درستی بود ،یعنی کسی که پول نداره چطور مدعیه که ماشین می خواد ؟؟!! مورد مهم دیگه باید زنان را از این طرح حذف می کردند ، بحث تبعیض جنسیتی نیست ، واقعیت اینه که زنان در شرایط عادی بخش بسیار ناچیزی از تقاضای خودرو را شامل می شدند ولی شرط میبندم که بخش زیادی از ثبت نام کنندگان این طرح زنان هستند چون مردان نسبت دارشون خودرو داشتن پس همسر دختر یا خواهرشون را ثبت نام کرده اند تا روی خودروی برنده شده دلالی کنند و تقاضای کاذب ایجاد می کنند .
ناشناس
۱۴:۱۶ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
بله ، حتی خبر اجازه واردات خودرو هم میتونه تاثیر قبال توجهی روی کاهش قیمت داشته باشه ، اگر وارد بشود که صد در صد قیمتها شکسته میشه چون هم تقاضاهای کاذب کم میشه هم سیل خودروهای احتکاری روانه بازار میشه و هم خودروسازها به بهانه های مختلف خودرو انبار نمی کنند .البته به شرطی که واردات انحصاری نباشه .
محمد
۲۰:۱۳ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
خداکنه ماشی مفتی شه .... تو را به هرچی که می پرستید یه فکری به حال قیمت های بی در و پیکر مسکن کنید . مردم دارن چادرنشین میشن
مسسسسسسکککککنننننن
محمد
۲۰:۰۰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
ببینید مردم ایران چقدر بدبخت شدن که برا خرید یه ماشین بی کیفیت و به درد نخور و گرون باید تو صف وایسن و این همه منتظر بمونن بعدم تهدید بشن که اگه اطلاعاتتون اشتباه بود دیگه ماشین بهشون نمیدن .
دوتا خودرو ساز ورشکسته داریم خب معلومه نمیتونن نیاز بازار داخلی رو برآورده کنن و مثل زالو افتادن به جون مردم و خون مردم رو میمکن .
تنها راه آرام کردن بازار خودرو اینه که واردات ماشین رو آزاد کنن البته با گمرکی کم .
نصیروند مغان گرمی
۱۹:۳۱ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
سلام.باید تنوع خودرو را در فروش فوق العاده زیاد میکردند من خود مجبور شدم بخاطر نبود پارس دوگانه در بین خودروهای ارائه شده پارس تی یو5 را برای پدر انتخاب کنم،فردی که هشت سال از بازنشستگی اش سپری شده و توانایی خرید خودروی صفر را ندارد،لطفا باشگاه خبرنگاران جوان انعکاس دهد.با تشکر
ناشناس
۱۹:۰۰ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
خدا لعنت کند انگلیس رو
ناشناس
۰۷:۱۱ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
واقعا
ناشناس
۰۸:۰۰ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
و مسولان خودمون رو
ح
۱۸:۱۷ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
بهترین راه حل اینه ببینن اونی ثبت نام کرده پول اون ماشین تو حسابش هست یا نه
بطور مثال اگر یه نفر تمام شرایط رو داره فیلتر اخر اینه چک کنن ببینن ایا مثلا پول ۴۰۵ اس ال ایکس که ثبت نام کرده تو حسابش هست یا نه؟!
اگر نبود وارد قرعه کشی نشه
ناشناس
۰۰:۴۳ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
توهم که طرفدار دارا وثروتمند جامعه شدی.
ناشناس
۰۷:۲۲ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
احسنت فتبارک الله
ناشناس
۰۸:۰۲ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
اگر قسطی و با شرایط خوب بدند بازار هدف بیشتری دارند.