سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توزیع دستگاه استخراج RNA در آزمایشگاه‌های بهداشت خوزستان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: وزارت بهداشت بزودی دستگاه استخراج RNA اتومات را در اختیار آزمایشگاه‌های بهداشت قرار می‌دهد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سید محمد علوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: وزارت بهداشت بزودی دستگاه استخراج RNA اتومات را در اختیار آزمایشگاه‌های بهداشت قرار می‌دهد و این امر قدمی بسیار موثر به منظور تسریع در انجام و پاسخگویی آزمایشات کووید ۱۹ است.

او بیان کرد: استراتژی‌های وزارت بهداشت فاصله گذاری اجتماعی، خودداری از خروج غیرضروری از منزل، ممنوعیت تجمعات، تعطیلی مشاغل، استفاده از ماسک و رعایت بهداشت شخصی، رصد افراد در معرض تماس نزدیک، غربالگری شفاهی، غربالگری آزمایشگاهی، قرنطینه خانگی یا در نقاهتگاه ها، درمان به موقع و پیگیری درمان است.

علوی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را یکی از موثر‌ترین راه‌های انتقال بیماری توصیه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی عنوان کرد و اظهار داشت: تاکنون تعداد ۲۲ مرکز ۱۶ ساعته و تعداد ۱۹ مرکز ۲۴ ساعته در سطح شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اهواز تجهیز و راه اندازی شده اند که بصورت تمام وقت یا ۱۶ ساعت در طول روز حتی در ایام تعطیل آماده ارائه خدمت به هم استانی‌های هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه بخش اعظمی از مراجعین به این مراکز علایم خفیفی دارند و نیاز به ارجاع به جایی ندارند، تصریح کرد: درمان عموما علامتی است و استراحت و تغذیه مناسب کفایت دارد و بنا به تشخیص پزشک برای بعضی از افراد دارو درمانی به مدت ۵ روز آغاز می‌شود و به مدت ۲ هفته در سطح شهر از سوی مراقبین سلامت و در روستا‌ها با همکاری بهورزان مراقبت و پیگیری می‌شوند تا زمانی که بهبود یابند.

او ادامه داد: تعداد اندکی از افرادی که امکان مراقبت در منزل یا فضای مناسبی در منزل ندارند به نقاهتگاه‌ها ارجاع داده شدند، اما بخش دیگری که حدود ۹۵۴ نفر بودند و علائم شدیدتری از بیماری را داشتند به بیمارستان‌های منتخب برای ادامه درمان ارجاع شدند که البته در بیمارستان‌ها مجددا بررسی شده (تریاژ) و در صورتی که نیاز به بستری نداشتند دارو درمانی سرپایی آغاز و پیگیری درمان از سوی مراقبین سلامت و بهورزان صورت می‌گیرد و مابقی افراد بستری می‌شوند.

سید محمد علوی اذعان داشت: افراد بستری در صورت بهبود کامل ترخیص و در صورت بهبودی نسبی به نقاهتگاه‌ها منتقل می‌شوند و این چرخه به اینصورت ادامه دارد و اگر علائم بیماری فردی در نقاهتگاه تشدید یابد به بیمارستان و درصورت بهبودی کامل پس از دریافت آموزش‌های لازم به منزل می‌رود و کنترل پی گیری‌های بعدی توسط پرسنل بهداشت صورت می‌گیرد.

او اظهار کرد: کاری که در ایران انجام می‌شود در دنیا منحصر بفرد بوده و یکی از کار‌های بسیار ارزشمندی است که به همت همه عزیزان بخش سلامت در دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی استان صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.