سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

امنیت عقاب‌های ایرانی در آسمان با صندلی اِجِکت سریر + فیلم و تصاویر

ساخت صندلی اجکت در ساخت جنگنده نیاز به دانش بالایی دارد که ایران آن را در اختیار دارد.

‌به گزارش خبرنگار  حوزه  دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، طراحی و ساخت جنگنده دانش بالایی می‌خواهد، چرا که باید در آن از پیشرفته‌ترین دانش روز جهان استفاده شود که جمهوری اسلامی ایران در چند سال اخیر به آن دست پیدا کرده است، جوانان ایرانی توانسته‌اند تا امروز پرنده‌هایی چون کوثر، صاعقه و یاسین را بسازند و امروز هم در حال ساخت جنگنده نسل پنجم هستند که اسم آن قاهر ۳۱۳ است.

در ساخت یک پرنده نظامی از ساخت کوچک‌ترین پیچ تا بدنه، کار بسیار دشوار است؛ چرا که در صورت عدم کارایی لازمِ هر قطعه فرآیند ساخت متوقف می‌شود، نکته جالب این است که در این زمینه متخصصان کشورمان تا حد زیادی به دانش بومی خود اتکا دارند و امروز بیش از ۹۰ درصد قطعات جنگنده‌های کشور بومی هستند.

یک جنگنده نظامی از چند بخش اصلی چون موتور، سیستم هدایت و تسلیحات تشکیل می‌شود؛ در کنار این بخش‌ها یک قسمت مهم دیگر هم وجود دارد که ضامن جان خلبان است و آن هم صندلی خلبان است که در زمان پرواز و در صورت وجود خطر می‌تواند خلبان را از مرگ نجات دهد.

صندلی که جان ده‌ها هزار خلبان را نجات داده است

Ejection Seat یا صندلی اِجکت سامانه‌ای است که از آن برای نجات خلبان یا سایر سرنشینان یک هواپیما نظامی در موقعیت اضطراری استفاده می‌شود؛ نکته مهم درباره صندلی اجکت این است که وقتی در سال ۱۹۴۶ میلادی ساخته شد این تصور که باعث پیشرفتی شگرف در صنعت هواپیما‌های نظامی شود وجود نداشت، اما جالب است که بدانیم تا امروز این صندلی جان بیش از ۱۰ هزار خلبان از حدود ۱۰۰ نیروی هوایی جهان را نجات داده است.

ایده صندلی‌پران در سال ۱۹۳۴ میلادی توسط جیمز مارتین و والنتین بیکر موسسان شرکت هواپیما سازی مارتین- بیکر ارائه و حدود ۱۰ سال بعد مطالعات روی آن انجام شد و در سال ۱۳۴۶ اولین نمونه آن ساخته شد؛ در ماه جولای همان سال برنارد لینچ با یک فروند هواپیمای گلستر متئور در ارتفاع ۸ هزار پایی و سرعت ۵۱۰ کیلومتری بر فراز فرودگاه چلگروو این صندلی را تست کرد و از آن پس تا امروز همه نیرو‌های هوایی در پرنده‌های نظامی خود و برای حفظ جان خلبان از صندلی اجکت استفاده می‌کنند.

خلبان زمانی از سیستم اجکت استفاده می‌کند که دیگر هیچ شانسی برای ادامه پرواز نداشته باشد، یعنی جنگنده هدف قرار گرفته باشد یا به دلیل نقص فنی توان کنترل پرنده وجود نداشته باشد، در این صورت طبق دستورات چون حفظ جان خلبان اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند فرآیند اجکت انجام می‌شود.

در فرآیند eject ابتدا خلبان با کشیدن یک ضامن شیشه کابین خلبان را به وسیله راکت‌های مخصوصی که در بدنه تعبیه شده از جنگنده جدا می‌کند، سپس ضامن صندلی را کشیده که در این زمان راکت‌های تعبیه شده در زیر صندلی عمل کرده و خلبان را از پرنده خارج می‌کند.

راکت‌ها پس از عمل کردن، خلبان را در عرض ۱.۸ ثانیه به ارتفاع ۱۰۰ متری پرتاب می‌کند و پس از آن خلبان به وسیله چتری که در پشت صندلی نصب شده فرآیند فرود را آغاز می‌کند و به همین دلیل است که پیش از پرواز خلبان به وسیله چند کمربند به صندلی متصل می‌شود؛ نکته مهم این است که در صورت اجکت ارتفاع نقش ویژه‌ای دارد، اگر خلبان زیر ارتفاع ۵ کیلومتر از سطح دریا اجکت کند صندلی از خلبان جدا می‌شود، اما اگر ارتفاع بیشتر باشد چون اکسیژن کمی در هوا وجود دارد خلبان از کپسول اکسیژن تعبیه شده در صندلی استفاده می‌کند.

فشار کشنده‌ای که خلبان تحمل می‌کند

در صورت اجکت نیرویی بیش از ۱۸ جی به خلبان وارد می‌شود که در صورت نپوشیدن لباس جی سوت که مخصوص خلبانی است به خاطر افت کلی فشار خون نفر در لحظه جان خود را از دست می‌دهد؛ البته فرآیند اجکت بسیار به حالت هواپیما بستگی دارد، در بیشتر جنگنده‌ها خلبان برای اجکت باید در سرعت و ارتفاع مناسب باشد و هواپیما در حالت افقی قرار گرفته باشد.

در صورتی که جنگنده حالتی غیر از افقی داشته باشد به دلیل فشار جی وارده آسیب‌های جدی به خلبان وارد می‌شود مانند اتفاقی که برای خلبان F-۱۵ آمریکایی در خلیج مکزیک رخ داد، در این پرواز خلبان در زمانی که دماغه پرنده به سمت زمین بود و سرعتی نزدکی ۱.۵ ماخ داشت بیرون پرید که باعث شد از ۲۳ نقطه دچار شکستگی شدید شود؛ از طرف دیگر خلبان در هنگام اجکت باید سر‌ خود را تقریباً تا میان پاهایش بیاورد تا گردن او در هنگام اجکت از جا کنده نشود.

بهترین حالت برای اجکت مناسب زمانی است که سرعت پرنده بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ کیلومتر است و در حال سقوط سریع هم نیست؛ البته شرکت زوزدای روسیه ادعا کرده صندلی‌های پرتاب شونده پرنده‌های روسی مانند نوعی که در میگ ۲۹ یا ۳۱ به کار برده شده به خلبان اجازه می‌دهد در هر ارتفاع و سرعتی فرآیند اجکت را انجام دهد، به شرط آن که لباس و کلاه مخصوص فشار پوشیده باشد موضوعی که برای متخصصان ایرانی هم بسیار مهم است.

صندلی سریر؛ حافظ جان خلبانان ایرانی

با ورود میگ ۲۹ به ایران و روحیه بالای متخصصان کشورمان کار اورهال این جنگنده توسط جوانان انقلابی شروع شد و همین موضوع باعث شد تا افسران نیروی هوایی توانایی‌های خود را بار دیگر به جهانیان نشان دهند؛ آن‌ها توانستند از روی صندلی‌پران جنگنده روسی صندلی اجکت سریر ایرانی را آن هم با قابلیت بهتر بسازند.

این صندلی تماما بومی که نمونه صندلی کا-۳۶دی ام۲ نصب شده بر روی هواپیما‌های میگ، سوخو و بالگرد کاموف ۵۰ است می‌تواند عقاب‌های تیز پرواز کشورمان را در سرعت تا ۲.۵ ماخ و ارتفاع ۲۰ کیلومتر بدون هیچ مشکلی از پرنده خارج و جان آن‌ها را حفظ کند.

نکته مهم این است که پیش‌تر نیز متخصصان نیروی هوایی کشورمان توانسته بودند شبیه‌ساز صندلی اجکت را بومی سازی و کمک شایانی به آموزش خلبانان جوان کشور کنند، این شبیه‌ساز که طول ریلی ۷.۵ متر دارد کارآموز را در زاویه ۱۵ درجه پرتاب می‌کند و نیروی ۱۰ جی را وارد می‌کند.

در حال حاضر صندلی‌پران سریر روی تعدادی از جنگنده‌های صاعقه ۱، صاعقه ۲، کوثر و یاسین نصب شده است و احتمالا از آن در جنگنده نسل پنجم قاهر ۳۱۳ هم استفاده خواهد شد که این نشان از توانمندی بالای متخصصان ایرانی دارد.

نکته جالب این است که این دستاورد در نمایشگاه اقتدار ۴۰ که به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار شده بود در معرض نمایش عمومی قرار گرفت که علاوه بر مردم توجه بسیاری از مقامات خارجی را به خود جلب کرد؛ نکته جالب دیگر این که این صندلی تمام مراحل خود از ساخت تا تست را در داخل کشور گذرانده است.

نمایش این دستاورد در معرض عموم نشان از این موضوع دارد که جوانان ایران اسلامی سال‌هاست که به چنین توانایی رسیدند و حتما در راستای ارتقای آن حرکت کردند که این موضوع دشمن را می‌ترساند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۷
در انتظار بررسی: ۰
دوستار
۱۷:۱۲ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
از قا هر چه خبر
محمد
۲۳:۴۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
دست مریزاد به مهندسان پرتوان ایران، امیدوارم در آینده نه چندان دور، بهترین هواپیمای جنگی و مسافربری دنیا را طراحی کرده و بسازیم.
مصطفی
۲۲:۵۹ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
مقاله تون پر از نواقص بود
ناشناس
۲۱:۳۳ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
رسول خدا (ص):اگر علم در ثریا هم باشد مردمانی از سرزمین پارس به آن دست پیدا میکنند
ناشناس
۲۱:۰۹ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
به نظر میرسه این اعداد و ارقام فقط روی صفحه کاغذ نوشته شده واقعا این اجکت ها در هر شرایطی تست شده چون جان خلبان هابیشتر از اینها میارزه
علی خدایی
۲۰:۰۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
باید در زمینه ساخت انواع موتور های جنگنده هم زیاد کار کنیم ساخت موتور تور بوفن تور بو پراپ و غیره که خدا را شکر موتور تور بوفن را ساخته ایم
ناشناس
۱۹:۳۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
پس قاهر چی شد منتظرید نسل هشتم برسه بعد بدید بیرون
مصمم
۱۷:۱۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
امروز قدرت جمهوری اسلامی در مرحلۀ اول در خدمت استقلال و شرف و عزت مردم ایران و در مرحلۀ بعد در خدمت مظلومین عالم و جبهه مقاومت اسلامی و در سنگر مبارزه با ظلم و کفر و شرک جهانی است و ظالمان عالم این واقعیت را به خوبی درک می کنند و لذا شاهد آن هستیم که آنها برای نابودی این قدرت الهی از هیچ شیطنت و جنایت و توطئه ای دریغ نمی کنند ، اما باید بدانند این قدرت نظامی فقط چند هواپیما و موشک نیست که بتوانند آن را از بین ببرند .
کیان
۱۷:۰۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
چرا اسماشونو اینطوری انتخاب میکنید
تا کی قاهر و قادر مقهور و.....
ذاکرحمیدی
۱۷:۰۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
امیدوارم خوب کار کنه صندلی هاشون تا ما خلبانان عزیزمون رو از دست ندیم
هادی حرف حق
۱۶:۳۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
درود بر همه خلبانان ایران عزیز. درود بر شهید عباس دوران شهید عباس بابایی شهید کشوری وشیرودی این شهیدان
قهرمانهای واقعی ایران هستن
هادی حرف حق
۱۶:۳۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
درود بر همه خلبانان ایران عزیز. درود بر شهید عباس دوران شهید عباس بابایی شهید کشوری وشیرودی این شهیدان
قهرمانهای واقعی ایران هستن
هادی حرف حق
۱۶:۳۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
درود بر همه خلبانان ایران عزیز. درود بر شهید عباس دوران شهید عباس بابایی شهید کشوری وشیرودی این شهیدان
قهرمانهای واقعی ایران هستن
ذوالقرنین
۱۶:۱۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
کد (۳۶)
...
پس منزه و پاک است خدایی که ملک و ملکوت هر موجود به دست قدرت او و بازگشت شما همه خلایق نیز به سوی اوست
...
ناشناس
۱۶:۰۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
کار هم میکنه ؟
خودتون ساخیتن یا چینی یا روسی ؟
به چین و روس خیلی نمیشه اعتماد کرد
بنده
۱۵:۵۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
افرین ساختنش بابا
فرزند زاگرس
۱۵:۳۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
آفرین بر دانشمندان هوا و فضا رشدی دهها برابری را از صنعت هوا و فضای کشورمان میخواهیم.
همه پیش بسوی بی‌نیازی با شتابی هر چه بیشتر.
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
پرواز قاهر دیدنی خواهد بود بعد از ده سال
خواهشاً هر چه زودتر از پرنده های ایرانی و هنرنمایی هایشان در آسمان میهن،رونمایی شود.
ناشناس
۱۴:۲۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
تو فیلم دوم نشون میده که هسا اومده رو دم توپولوف 154 کابین f5 گذاشته واسه تست.
ناشناس
۱۴:۲۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
سوخو 22 های سپاه اولویت دارن بخصوص که 40 سال خوابیده بودن.....
محمد315
۱۳:۴۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
مدیران انقلابی همیشه رو به جلو
مدیران لیبرال درجا زددن و هزینه تراشیدن برای مردم و انحصاری کردن برای چاپیدن
نیاز کشور دولت جوان حزب اللهی
سیدمرتضی
۱۳:۳۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
مامیتوانیم.
ناشناس
۱۳:۳۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
قاهر 313 چی شد داره دوران کرونایی رو رد میکنه خخخخخخ
Ali
۱۲:۴۸ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
با عرض سلام خسته نباشید درمواقع استراری برای نجات جان خلبانانمون هواپیماروکه اژکت که میکنند بلافاصله چتر نجات باز میشه برای اینکه خلبان فرودمستقم نداشته باشه ودرخاک دشمن فرود نیاد پشت صندلی اژکت یک موتور ملخ دارتعویه شودکه بعدازباز شدن چتر نجات موتوربعد۵ثانیه روشن وازمنطقه دشمن دورباشه مثل چتر پالاگلایدرموتور دار
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
مرسي،كه صندلي رو ساختين
ناشناس
۱۱:۳۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
بنده یکی از مدرسان خلبانی نظامی در ارتش هستم
اینکه میفرمایید ۱۰۰درصد بومی کاملا مضحکه!
تکنولوژی این صندلی ایرانی نیست و حداقل ۸۰ درصد تجهیزات مورد استفاده نیز وارداتی هستند
حرالمهدی
۱۰:۴۷ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
سلام درسته که ساخت جنگنده نیازمند دانشی گرانبهاست اما نباید از واقعیت ها دوری کرد جنگنده قاهر نسل پنجم نیست لطفا اطلاعات درست در اختیار مخاطبان قرار دهید امیداورم سرنوشت قاهر به شفق دچار نشود (موتور جنگنده نسل پنجم توربو فن هست در حالی که فاهر فعلا توربو جت استفاده میکند )
ناشناس
۱۰:۴۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
عقاب هاي ايراني يا سوخو هاى روسى اين جتها همشون سوخو هستند كه
شناس
۱۰:۳۵ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
فکر کنم باید زیر صندلی مسئولین بی لیاقت و نماینده های مجلس هم یکی از این سیستمها نصب کرد تا در مواقع لزوم به جای دستگاههای نظارتی انجام وظیفه بکنه و از جو پرتشون کنه بیرون.
ناشناس
۱۰:۱۱ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
ابجکت های روسی کارایی بالایی دارن حتی آمریکا دنبال اوناست
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
از جنس خارجی و خوب استفاده باید شود تا جان خلبان حفظ شود.
منصور
۰۸:۳۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
خلبانها گناه دارن // جنس خوب براشون بزارید
ناشناس
۱۳:۰۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
باشه بهشون میگم
شناس
۱۴:۳۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
بد نیست قبل از سقوط کشور هم، از این صندلی ها زیر بعضی مسئولین ضعیف و خائن و نمایندگان مجلس بی خاصیت بذارید تا در غیبت و سهل انگاری دستگاههای نظارتی، اونا رم به بیرون از جو پرتاب کنه....
ناشناس
۲۰:۱۱ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
جنس با کیفیت درجه یک چینی میدیم