سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

غربالگری تیروئید ۲۵۰۰ نوزاد در شیروان

کارشناس برنامه هیپو تیروئید نوزادان مرکز بهداشت و درمان شهرستان شیروان گفت: پارسال بیش از ۲۵۰۰ نوزاد در این شهرستان تحت غربالگری کم کاری تیروئید نوزادان قرار گرفته که ۳ نوزاد و کودک مبتلا به بیماری شناسائی و تحت درمان قرار گرفته اند.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،   سمیه داب با اشاره به ۴-۱۰ خرداد که هفته اطلاع رسانی و روز جهانی تیروئید نامگذاری شده است، افزود: برنامه غربالگری بیماری کم کاری تیروئید نوزادان از سال ۱۳۸۴ در سیستم بهداشتی کشور ادغام و اجرائی شد.

داب با بیان اینکه از ابتدای امسال بیش از ۴۵۰ نوزاد در این شهرستان غربالگری شده اند، افزود: کم کاری تیروئید در نوزادان یکی از بیماری‌های مهم است که می‌تواند در سیستم عصبی و رشد مغز نوزادان اثر بگذارد و تاخیر در درمان کم کاری تیروئید نوزادان باعث کاهش سطح IQ شده و در صورتی که کم کاری دیر تشخیص داده شود و این نوزادان درمان نشوند منجر به عقب ماندگی ذهنی درآن‌ها می‌شود.

او با بیان اینکه بهترین زمان درمان این بیماری روز‌های اول تولد، به خصوص تا ۴ هفتگی می‌باشد، عنوان داشت: در برنامه غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید، نمونه گیری از پاشنه پا در ۵-۳ روز بعد از تولد انجام می‌شود.

او  افزود : در صورت مشکوک بودن، نوزاد بطور فوری فراخوان و برای انجام آزمایش تائید تشخیص به آزمایشگاه‌های منتخب شهرستانی راهنمائی میشود. در صورت تشخیص بیماری، درمان در اسرع وقت شروع می‌شود.

داب گفت: کم کاری تیروئید بر اثر کمبود ترشح هورمون‌های تیروئید، ممکن است از بدو تولد یا در هر زمانی پس از تولد ایجاد شود که با توجه به اینکه تکامل طبیعی مغز وابسته به هورمون‌های تیروئید است لزوم تشخیص به موقع این بیماری بسیار اهمیت دارد.

او  با بیان اینکه این بیماری به ندرت در بدو تولد دارای علامت است خاطرنشان کرد: در صورت تشخیص به موقع می‌توان از عوارض برگشت ناپذیر و غیرقابل جبران آن جلوگیری کرد.

انتها ی پیام/ه

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.