سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تورهای غیرمجاز، آفت صنعت گردشگری

نایب رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافر استان یزد به مردم هشدار داد در دام تورهای گردشگری غیرمجاز گرفتار نشوند.

محمد مهدی رجایی فرد، نایب رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافر استان یزد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،  گفت: با شیوع بیماری کرونا و تعطیل شدن دفاتر خدمات مسافرتی، فعالیت تورهای غیرمجاز افزایش یافت و دفاتر آژانس مسافرتی را تحت‌الشعاع قرار داد و به معضلی در زمینه گردشگری تبدیل شد.

او با بیان اینکه استفاده از خدمات آژانس‌های مسافرتی یکی از راه‌های مطمئن برای سفر است، افزود: تورهای مسافرتی غیرمجاز به دلیل نداشتن هزینه‌ حقوق پرسنل دفتر، بیمه مسافران، مالیات و اجاره دفتر، در زمان ثبت‌نام مبلغی کمتر از دفاتر آژانس مسافرتی از مسافران دریافت می کنند اما هیچ ضمانت و تعهدی در صورت بروز مشکل ندارند.

رجائی فرد با بیان اینکه هر کسی نمی تواند وارد شغل آژانس مسافرتی شود، اظهار داشت: مدیر فنی و کارمند فروش داشته باشد و ضمانت‌نامه‌های بانکی نزد وزارت میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری که متولی اصلی این شغل است، گذاشته شود.


او تبلیغات تورهای زیارتی و تفریحی توسط افراد چند شغله و برخی نهاد ها را آفت صنعت گردشگری دانست و ادامه داد: حتی بسیاری از ارگان‌ها، اداره‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس و بسیاری از نهادهای عمومی دیگر اقدام به برگزاری تور های گردشگری می کنند.

نایب رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافر استان یزد افزود: طبق تصویب هیات وزیران، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که بدون مجوز بند «ب» عضو سازمان گردشگری هستند، حق برگزاری تور به صورت خودسرانه ندارند.

او ادامه داد: اشخاصی که در ارگان‌ها، نهادها، دانشگاه‌ها یا سایر اماکن می‌خواهند گروهی را تشکیل دهند و به مسافرت ببرند باید به دفاتر مجاز آژانس‌های مسافرتی مراجعه کنند، قرارداد ببندند، مجوز بگیرند و راهنمای تور آموزش دیده و مجرب آژانس همراه تور آنها باشد.

رجائی فرد گفت: در این میان، تورهای غیرمجازی هم داریم که در حین سفر به بهانه‌های مختلف هزینه‌های دیگری از مسافران دریافت و یا با انجام کارهای خلاف عرف و شرع دید مردم نسبت به گردشگری را خراب می کنند.

او ادامه داد: علاوه بر این ها، بیشتر تورهای غیرمجاز خودروهای استاندارد و مناسب مسیر و مجوزهای لازم و بیمه مسافرتی هم تهیه نمی‌کنند. در حالی که در دفاتر آژانس مسافرتی در فصل تابستان و ایام نوروز منشور حقوق مسافر تدوین شده است.

رجائی فرد با بیان اینکه آژانس‌های مسافرتی مسافران را بیمه می‌کنند افزود: با توجه به اینکه تور های گردشگری از آغاز فعالیت ملزم به ارائه ضمانت‌نامه‌های بانکی هستند، تحت نظارت قرار دارند و در صورت بروز تخلف یا اتفاقی با آنها برخورد می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۱۰۳ آژانس مسافرتی مجوزدار در استان یزد فعالیت دارند، اظهارداشت: شهروندان می توانند با مراجعه به سایت اداره کل میراث فرهنگی یزد به آدرس yazdcity.ir از لیست و آدرس دفاتر مجاز مطلع شوند.

نایب رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافر استان یزد افزود: خوشبختانه با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و قوه قضاییه و دستور دادستان یزد با تورهای گردشگری غیرمجاز برخورد و خط تلفنشان قطع خواهد شد.

رجائی فرد در پایان با بیان اینکه سطح خدماتی که تورهای غیرمجاز به مردم می‌دهند با سطح خدمات دفاتر رسمی کاملا متفاوت است، ادامه داد: باید فرهنگ استفاده از دفاتر آژانس‌های مسافرتی با وجود راهنمای تورهای مجرب و نیروهای کارآمد و در نظر گرفتن اصول و پروتکل های بهداشتی در این ایام خاص نهادینه شود تا مسافران بهترین و ایمن ترین خدمات را در سفر دریافت کنند.

انتهای پیام/ غ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.