به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه ۱۳۱ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، روز سه شنبه ۶ خردادماه ۹۹ به ریاست سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
در انتهای گزارش فعالیتهای ستاد نانو سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یکپارچگی توسعه و پیشرفت را از مزیتهای ستاد نانو دانست و گفت: در واقع ستاد نانو علاوه بر موفقیت در کسب رتبه چهارم در تولید مقالات بین المللی و جایگاه مهم در ثبت اختراعات (پتنت) حوزه نانو، در صنعتی شدن تولیدات نانو و فرهنگسازی حوزه آموزش و پرورش نیز موفق عمل کرده است.
عاملی با اشاره به نامگذاری سال ۱۳۹۹ از سوی مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) به عنوان سال «جهش تولید» گفت: تحقق جهش تولید منجر به افزایش ارزش افزوده و سرعت پیشرفت کشور میشود و صنعت نانو یک صنعت قدرتمند با ارزش افزوده بسیار بالا به حساب میآید.
او با اشاره به تأکید معظم له بر اینکه عنوان سالها صرفاً برای همان سال نیست و در واقع آغاز مسیری است برای پیشرفت کشور، ابراز امیدواری کرد: با ایجاد پیوند بین حوزه نانو و جهش تولید شاهد پیشرفتهای بزرگ کشور باشیم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درمورد تصویب سند ملی نانو گفت: در ستاد نقشه جامع علمی کشور این سند بررسی و نهایی شود و بعد از آن در دستور جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گیرد که میتواند بدنبال ارائه گزارش نانو این امر محقق شود.
عاملی گفت: با تصویب سند ملی نانو ظرفیتی برای اختصاص ردیف بودجه به حوزه فناوری نانو ایجاد خواهد شد.
همچنین عاملی تاکید کرد که در توسعه و صنعتی شدن نانو به عوامل زیست محیطی و مولفههای مرتبط با پیشرفت پایدار باید توجه کرد.
در ادامه جلسه منصور کبگانیان قائم مقام و دبیر ستاد علم و فناوری، با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی منبی بر لزوم ارائه گزارش رسمی دستگاهها درمورد وضعیت علم و فناوری کشور به شورا، گفت: دستور اول این جلسه ارائه گزارش وضعیت فناوری نانو در کشور است که خوشبختانه ستاد نانو از ستادهای فعال در حوزه علم و فناوری در کشور است.
او ادامه داد: گزارش ستاد نانو در جلسه کمیسیون فناوری و اقتصاد دانشبنیان مورد بررسی اولیه قرار گرفته است و آخرین گزارش نهاییسازی در این جلسه ارائه میشود.
در ادامه سعید سرکار دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، به ارائه گزارشی از وضعیت فناوری نانو در کشور پرداخت و گفت: برنامه راهبردی اول توسعه فناوری نانو که از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۴ بوده به آگاهی بخشی، توسعه منابع انسانی، ایجاد و توسعه زیرساخت و توسعه علم و فناوری تمرکز داشته است و در واقع تمرکز بیشتری به دانشگاهها برای جذب نیروی انسانی متخصص صورت گرفت.
او در مورد برنامه راهبردی دوم توسعه فناوری نانو گفت: این برنامه برای دوره ده ساله از ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۴ است که بر همکاری بین المللی، توسعه صنعتی و تولید محصولات نانو، تجاری سازی و بازاریابی بین المللی، صادرات محصولات و فناوری تمرکز دارد.
سرکار افزود: بهبود کیفیت زندگی مردم و تولید ثروت از طریق توسعه پایدار فناوری نانو به عنوان چشمانداز و هدف این ستاد در نظر گرفته شده است.
او حوزههای انرژی، کشاورزی، سلامت و آب و محیط زیست را از حوزههای ملی اولویتدار فناوری نانو عنوان کرد و گفت: برنامههای در دست اجرای ستاد نانو که در قالب ۱۵۰ فعالیت اجرا میشوند، همگی دارای پیوست فرهنگی و اقتصادی هستند.
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو درمورد باشگاه دانشآموزی نانو گفت: در حال حاضر ۴۰۰ نهاد ترویجی دانشآموزی در سراسر کشور به منظور آموزش نانو به دانشآموزان فعال هستند که یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانشآموز آموزش دیدهاند که در این زمینه وزارت آموزش و پرورش همکاری خوبی با ستاد نانو داشته است.
او تجهیز ۸۸ آزمایشگاه دانشآموزی نانو در سراسر کشور را به عنوان یکی از نتایج این آموزشها عنوان کرد و گفت: این امر باعث شده که دانش آموزان هم به صورت تئوریک و هم به صورت عملی با فناوری نانو آشنا شوند.
سرکار اضافه کرد: همه تجهیزات این آزمایشگاهها ساخت ایران است که همین موضوع در خودباروری دانشآموزان تأثیر بسزایی داشته است.
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو درمورد همکاریهای بینالمللی و صادرات خدمات و تجهیزات آموزشی نانو تصریح کرد: تجهیز دبیرستانهای برخی از شهرهای کشور چین و همچنین برگزاری دوره آموزشی نانو برای ۲۰۰۰ دانشآموز عمانی انجام شده است.
او گفت: در حال حاضر بیش از ۴۰ هزار متخصص در ۱۵۷ دوره آموزشی ارشد و دکترا در گرایشهای مختلف حوزه فناوری نانو فارغالتحصیل و یا مشغول به تحصیل هستند.
دکتر سرکار گفت: جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۰۱ با تولید ده مقاله در حوزه نانو در رتبه ۵۷ دنیا قرار داشت و مفتخریم در سال ۲۰۱۹ با تولید ۱۱ هزار مقاله در رتبه چهارم بعد از آمریکا، چین و هند قرار داریم.
او درمورد کیفیت مقالات نانویی بیان کرد: ۴ هزار مقاله از این ۱۱ هزار مقاله در q۱ قرار دارد و کشورمان در رتبه هشتم است.
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو خاطر نشان کرد: ۳۸ درصد تولیدات علمی جهان اسلام را مقالات جمهوری اسلامی ایران به خود اختصاص داده و همچنین ۲۷۰ اختراع داشتیم که ۵۰ درصد از این اختراعات مربوط به شرکتهای نانو است که این اختراعات ثبت شده است.
او با اشاره به تحریم کشور گفت: وقتی که درحوزه نانو شروع به کار کردیم به تجهیزات آزمایشگاهی حوزه نانو به دلیل تحریمها دسترسی نداشتیم، اما در حال حاضر این تجهیزات توسط شرکتهای داخلی تولید میشود.
سرکار با بیان این مطلب که توسعه صنعتی و تجاریسازی در ۳ فاز نانو مواد، رسوخ در صنعت و محصولات هوشمند اجرا میشود، گفت: در حال حاضر ۲۴۵ شرکت صنعتی دارای محصول نانو در کشور فعال هستند.
او درمورد تولید فیلترهای نانویی در کشور گفت: در حال حاضر صنعت نیروگاهی، صنعت نفت و پتروشیمی، صنعت کشتیرانی و صنعت هواپیمایی از نانو فیلترهای ساخت داخل استفاده میکنند.
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری نانو با اشاره به موضوع مقابله با ویروس کرونا گفت: در ابتدای شیوع کرونا ظرفیت تولید روزانه ۱۰ هزار ماسک N۹۵ را داشتیم که با تلاشهای شبانهروزی بعد از یک هفته به تولید روزانه ۲۵ هزار ماسک N۹۵ دست یافتیم.
سرکار همچنین از تولید تست تشخیص سریع کرونا در کشور خبر داد و گفت: با استفاده از این تست ظرف ۳۰ ثانیه فرد مبتلا به ویروس کرونا تشخیص داده میشود و با پیگیریهای متعددی که با بخش علمی ستاد مقابله با ویروس کرونا صورت گرفته به زودی مجوز تولید انبوه آن صادر میشود.
او افزود: این دستگاه کاملاً ابداع داخل کشور است و سرعت عمل جواب این تست در پیشگیری از گسترش ویروس کرونا بسیار تأثیرگذار است.
دبیر ستاد ویژه توسعه فناوری از درآمد ۲، ۵۴۶ میلیارد تومانی از فروش محصولات، تجهیزات و خدمات نانو در سال ۹۷ خبر داد و گفت: طبق آمار، فروش شرکتها در هر سال تقریباً ۲ برابر شده است.
سرکار در پایان ضمن ابراز نگرانی از کاهش بودجه ستاد نانو در سالهای گذشته، پیشنهاد داد: با در نظر گرفتن درصدی از مالیات شرکتهای نانو و همچنین با تصویب ساختار مناسب برای ستاد نانو مشکل کمبود و کاهش بودجه حل شود.
در ادامه جلسه سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: فلسفه تشکیل ستادها به منظور حل مشکلات روزمره است و ستاد نانو از زمان تشکیل تا به حال رشد جهشی بسیار خوبی داشته است.
او با اشاره به وجود مشکلات صادرات در سالهای اخیر، افزود: با این حال صادرات کیت تشخیص کرونا صورت گرفته و همچنین برای اولین بار دستگاه تولید ماسک به کشور دانمارک صادر شده است.
همچنین سید حسن قدسیپور معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: خوشبختانه ستاد نانو از ستادهای پیشتاز و فعال در توسعه علم و فناوری کشور است.
او گفت: امیدوار هستیم به زودی ثمرات فناوری نانو را در حوزههای اقتصادی کشور شاهد باشیم.
قدسیپور با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درمورد سیاستها و راهبردهای توسعه فناوری نانو در سال ۱۳۸۵ گفت: این مصوبه بر تأمین منابع لازم برای سرمایهگذاری و کسب یک تا دو درصد سهم بازارجهانی فناوریهای نانو تأکید دارد.
او با تأکید بر لزوم تحقق اهداف کلان در اسناد مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: همچنین در بخش اهداف نظام بخشی سند نقشه جامع علمی کشور برای نانو فناوری و میکرو کسب ۲ درصد از سهم بازار جهانی در نظر گرفته شده است.
معاون نظارت و ارزیابی ستاد علم و فناوری گفت: در واقع با در نظر گرفتن میانگین مصوبه شورای عالی و نقشه جامع امیدوار هستیم یک درصد از سهم بازار جهانی فناوریهای نانو کسب شود.
قدسیپور بر رونق صادرات محصولات نانو تأکید کرد و گفت: ضرورت دارد نقاط ضعف در این حوزه شناسایی و برای رفع آن اقدام شود.
در ادامه جلسه منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ظرفیتهای مناسبی در حوزه نانو در کشور ایجاد شده که یکی از آنها وجود اساتید خوب در حوزه نانو است که به واسطه آن تربیت دانشآموختگان و متخصص در این حوزه انجام شده است.
او افزود: همچنین با شکلگیری شرکتهای دانشبنیان و حمایتهای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرایط استفاده از دانشآموختگان حوزه نانو فراهم شده است.
وزیر علوم فراهم شدن بستر تبدیل دانش حوزه نانو به ثروت را با توجه به وجود ۴۳ پارک علم و فناوری در کشور، دانست و تصریح کرد: ضرورت دارد حمایت بیشتری از ظرفیت علمی کشور به عنوان یک سرمایه ملی در جامعه جهانی انجام شود که انشالله این رونق ادامهدار باشد.
در ادامه جلسه مهدی نوید ادهم، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: با توجه به استراتژی هوشمندانه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد نانو سرمایهگذاری مناسبی در بخش آموزش و پرورش انجام شده است.
او با بیان این مطلب که در حال حاضر ۶۰۰ پژوهشسرای دانشآموزی فعال هستند، افزود: ۸۳ پژوهشسرا مجهز به تجهیزات آزمایشگاهی هستند که مورد استقبال دانش آموزان قرار گرفته و همچنین باعث نشاط و هویتبخشی دانشآموزان شده است.
نوید ادهم ادامه داد: این پژوهشسراها در حوزه زیست فناوری، سلولهای بنیادی، گیاهان دارویی، رشتههای علوم دریایی و هواوفضا فعال هستند.
علیاکبر حقدوست معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد کسب دو درصد سهم بازار جهانی فناوریهای نانو گفت: نباید بازار داخلی کشور را فراموش کنیم و چرخش مالی داخلی هم در نظر گرفته شود.
او ادامه داد: ضرورت دارد ستاد نانو جلساتی را برای بیان مشکلات و مسئلهیابی با حضور صاحبنظران و مسئولان مربوطه برگزار کند.
حقدوست در ادامه برای حل مشکل بودجه ستاد نانو پیشنهاد داد: مصوبهای به منظور تسهیل این امر در شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجلس شورای اسلامی به تصویب رسد.
حجتالاسلام محمد محمدیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درمورد مشکلات بودجه ستاد نانو گفت: از ظرفیت شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ارائه گزارش در جلساتی با حضور مسئولین مربوطه استفاده شود تا دیگر شاهد مشکلات در بودجه حوزه فناوری نانو نباشیم.
کبگانیان نیز در این زمینه گفت: ساختار و ردیف بودجه نیازمند سند ملی نانو است که در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور روسای سه قوه درخواست میکنیم ظرف مدت کوتاهی سند رسمی و ملی توسعه فناوریهای نانو تصویب شود.
او با بیان اینکه، در حال حاضر پیش نویس سند نانو رسمیت نیافته است، ابراز امیدواری کرد: با تصویب سند ملی نانو بودجه مناسب به ستاد نانو اختصاص یابد.
حسین رحیمی مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با ارائه گزارشی از عملکرد وزارت علوم در زمینه اجرای طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی، افزود: این طرح بر اساس اسنادبالادستی، چون قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مصوب مجلس شورای اسلامی، مصوبه سیاستها و ضوابط اجرایی حاکم بر آمایش آموزش عالی درجمهوری اسلامی، سند راهبردی بخش آموزش عالی در برنامه ششم توسعه و سند دانشگاه اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی اجرایی میشود.
مشاور وزیر علوم به بندهای قانونی ساماندهی مؤسسات آموزشی اشاره کرد و گفت: بر این اساس وزارت علوم به منظور ساماندهی واحدهای آموزش عالی، میتواند مؤسسات آموزش عالی را تجمیع و ادغام کند؛ به نحوی که پاسخگوی نیازهای منطقهای بوده و منجر به کاهش هزینههای سربار و ارتقاء کیفی خدمات شود.
رحیمی قرار گرفتن آمار تعداد دانشجو کشور به ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در ردیف کشورهای صنعتی پیشرفته، بالا رفتن سطح دسترسی مردم به آموزش عالی به عنوان مطالبه همگانی، تجربه بالاترین رشد کمّی چاپ مقالات علمی در سالهای اخیر، شتاب رشد شاخص کیفی مقالات چاپ شده در مجلات بینالمللی در سالهای اخیرو نظایر آن را به عنوان برخی افتخارات و کامیابیهای نظام در حوزه آموزش عالی، پژوهش و فناوری نام برد.
رحیمی با تاکید بر ضرورت ساماندهی مؤسسات آموزش عالی خاطر نشان کرد: حضور تعداد کثیری از مؤسسات آموزش عالی که در شرایط فعلی از حداقل شاخصهای کیفی و استانداردهای آموزشی برخوردار نیستند، افزایش تعداد دانش آموختگان بیکار به دلیل عدم نیاز بازار کار یا الگوی نامناسب توسعه آموزش عالی، توزیع نامتناسب رشتههای تحصیلی مورد نیاز جامعه و... از جمله دلایل ضرورت اجرای طرح ساماندهی موسسات آموزش عالی به شمار میرود.
او گفت: یکی از مقدمات توسعه همه جانبه کشور، پویایی و توانایی دانشگاهها در انجام امور علمی و مشارکت در توسعه اقتصاد دانش بنیان کشور است؛ چرا که امروزه موضوع بهبود کیفیت آموزشهای دانشگاهی، جزء لاینفک گفتارهای سیاسی و اداری کارگزاران مرتبط با مدیریت آموزش عالی کشور است. از اینرو توجه به سازوکارهای لازم برای بهبود کیفیت ضروری است.
مشاور وزیر علوم با بیان اینکه ساماندهی در دو بخش ساماندهی معطوف به مؤسسه و ساماندهی معطوف به رشته اجرا میشود، ادامه داد: ساماندهی معطوف به مؤسسه شامل حدود ۹۰ مؤسسه دولتی حضوری، از ۱۱۹ مؤسسه موجود و ساماندهی معطوف به رشته شامل تمام مؤسسات خواهد بود.
او با تأکید بر اینکه ساماندهی رشتهها همزمان با طرح مأموریت گرایی و متناسب سازی رشتهها با نیازها، برنامهریزی و اجرا میشود، اضافه کرد: تجربه موفق گذشته در داخل کشور از جمله در دانشگاههای بزرگ ایران مانند دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه علم و صنعت نشان میدهد درصورت پیادهسازی صحیح و اصولی این طرح، امکان همافزایی و افزایش بهرهوری آموزش عالی قطعاً وجود دارد.
مشاور وزیر علوم ارتقاء کیفی، متناسب سازی کمی، استفاده بهینه از منابع را از اهداف طرح آمایش آموزش عالی دانست و گفت: فاز اول این طرح منع یا محدود سازی گسترش کمی و اهتمام به ارتقای کیفی در بازه زمانی سه ساله و فاز دوم آن شامل ادغام کمی، تجمیع کیفی و تبدیل تخصصی مؤسسات در بازه زمانی سه ساله است.
رحیمی فاز سوم این طرح را پیادهسازی طرحهای هشت گانۀ آمایش آموزش عالی عنوان کرد و ادامه داد: پیش بینی می شود در صورت حمایت مراجع قانونی و ذی نفع بتوان این طرح را در بازه زمانی پنج ساله اجرایی کرد.
به گفته او دانشگاههای پیام نور، علمی کاربردی و فنی حرفهای و آزاد اسلامی مطابق ضوابط عمومی وزارت عتف، ابتدا به ساماندهی درونی مبادرت میکنند.
رحیمی افزود: به منظور وحدت رویه و انسجام بخشی به روند اجرای طرح در استانهای مختلف اصول بیستگانه ساماندهی تدوین و برای هریک از مدلهای (تجمیع، الحاق و تبدیل) آیین نامه جداگانهای تنظیم و به تصویب ستاد آمایش رسید.
او مدلهای ساماندهی در سطح مؤسسات را شامل "تجمیع"، "الحاق" و "تبدیل یا تغییر مأموریت" نام برد و گفت: در گام اول این طرح؛ ساماندهی از مؤسسات آموزشی حضوری دولتی انجام خواهد شد.
ابراهیم سوزنچی معاون خط مشی گذاری ستاد علم شورای عالی انقلاب فرهنگی، درمورد ساماندهی مؤسسات آموزش عالی کشور گفت: در ماده ۳ سند آمایش آموزش عالی پاسخگویی به نیازهای منطقهای، کاهش هزینههای سربار و ارتقاء آموزش کیفی از اهداف اجرایی سازی ساماندهی موسسات آموزش عالی کشور عنوان شده است.
ادامه داد: در ماده ۵ سند هم مأموریتگرایی با توجه به سطوح عملکردی ملی و منطقهای در نظر گرفته شده است.
سوزنچی گفت: ضرورت دارد هر چه سریعتر تعیین تکلیف شود که ساماندهی مؤسسات آموزش عالی کشور به صورت منطقهای یا استانی انجام شود، اما طبق سند آمایش آموزش عالی به صورت منطقهای باید انجام شود.
او ادامه داد: بر اساس سند آمایش آموزش عالی هماهنگی و نظارت بر اجرایسازی مصوبه بر عهده ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور است که ضرورت دارد از ستاد نقشه جامع نمایندهای در جلسات مربوط به ساماندهی مؤسسات آموزش عالی کشور حضور داشته باشد.
در ادامه جلسه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه اجرای طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی را از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است، گفت: این طرح باید به گونهای اجرایی شود که حواشی آن کاهش یابد چرا که در این موضوع نگاههای بخشی و منطقهای همراه با مقاومتهایی در برابر اجرای این طرح وجود دارد.
او با تأکید بر لزوم همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی و ستاد اجرای نقشه جامع علمی در پیادهسازی این طرح، اظهار کرد: بعد از ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی کار منطقهبندی مؤسسات آموزش عالی آغاز شد و در حال حاضر اساس عملکرد وزارت علوم منطقهای است، ولی در اجرای طرح ساماندهی به استانی تقلیل یافته است چرا که در اجرای این مصوبه شاهد بروز برخی اختلافات استانی بودهایم.
غلامی افزود: در اجرای این طرح به دنبال این نیستیم که یک استان سفید باشد و در استانی دیگر با تراکم دانشگاهها مواجه شویم از این رو تصمیم گرفتیم در اجرای این طرح استانی با توجه به ظرفیتهای منطقهای عمل کنیم.
وزیر علوم با تأکید بر اینکه بر اساس توزیع رشتهها و حوزه فعالیتهای علمی و آموزشی میان استانها تقسیم شده است، خاطر نشان کرد: اجرای آن بر عهده هیأت امناء است و از آنجایی که هیأتهای امناء میان دانشگاهها مشترک هستند، همپوشانیها و دوبارهکاریها را کنترل میکنند.
او ساماندهی مؤسسات آموزشی دولتی را موجب کاهش اختیارات برخی از دانشگاههای کوچک و بزرگ دانست و افزود: از اینرو در استانها نباید درگیر طرحهای استانی باشیم تا مسئولان استانی را بیشتر هماهنگ کنیم در غیر این صورت شاهد بروز اختلافات میان آنها خواهد شد.
وزیر علوم با بیان اینکه منطقهای کردن برای دانشگاه پیام نور علیرغم چالشهایی که داشت اجرایی شد، ادامه داد: این طرح برای دانشگاه علمی کاربردی نیز اجرایی شد، ولی هیچ محدودیتی برای دانشگاههای فنیوحرفهای به دلیل توسعه اشتغال ایجاد نکردیم به گونهای که در ۲ سال اخیر حدود ۱۸ مرکز جدید راهاندازی کردیم که ۱۰ مورد آن مربوط به دختران میشود.
غلامی یکی از چالشهای پیشرو برای اجرایی کردن طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی را فشارهای نمایندگان مجلس و مسئولان استانی بیان کرد و گفت: این عزیزان تمایل دارند در شهر و روستای خود مؤسسه آموزش عالی تأسیس کنند که این امر امکان پذیر نیست.
حجتالاسلام محمد محمدیان نیز در این جلسه با اشاره به انگیزههای تعریف شده در سند آمایش گفت: موضوعاتی، چون مأموریتگرا شدن دانشگاهها، رتبهبندی دانشگاهها، رتبهبندی سنجش، رتبهبندی دانشگاهها در طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی باید دیده شود.
او خاطر نشان کرد: در این جلسه انتظار داشتیم که وزارت علوم گزارش کاملی از این سند ارائه دهد و با توجه به گزارشی که ارائه شد این وزارتخانه نیازمند حمایتهای شورای عالی انقلاب فرهنگی است تا فشارها را از خود بردارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: زمانی که این طرح مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشته باشد رفتار نمایندگان کنترل خواهد شد.
محمدعلی کی نژاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه با اشاره به سند آمایش آموزش عالی خاطر نشان کرد: هیأت علمی دانشگاهها بر مبنای توسعه آمایش فعالیت میکنند و بر اساس آن نیز وزارت علوم مجوز جذب را نیز صادر میکند.
محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز گفت: آنچه که در گزارش وزارت علوم آمده اعتمادبخشی به مؤسسات آموزش عالی است و این در حالی است که در واقع مؤسسات کوچک در یکی از شهرستانها انتظار دارد که مؤسسه آنها تبدیل به دانشگاه شود.
عاملی در پایان جلسه گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیازمند حمایت کامل و قطعی برای اجرایی شدن طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: طرح ساماندهی موجب اعتبار یافتن واحدهای کوچک آموزش عالی، افزایش بهره وری و کاهش هزینه و استفاده بهینه از منابع انسانی میشود.
او بر تعامل وزارت علوم با ذینفعان طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی تأکید کرد و گفت: در جلسات طرح ساماندهی باید نمایندهای از ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور حضور داشته باشد.
در پایان جلسه با اکثریت قاطع اعضاء ستاد نقشه جامع علمی کشور، طرح ساماندهی مؤسسات آموزش عالی به تصویب رسید.
در عین حال عاملی تاکید کرد که طرح ساماندهی یک جزء از محورهای هشت گانه طرح آمایش آموزش عالی است که لازم است قبل از اتمام دولت یازدهم در ستاد نقشه ارائه و مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.
انتهای پیام/