سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

فروش پارچه‌های ایرانی با نام و برند خارجی!

طبق مشاهدات میدانی در بسیاری از موارد پارچه‌های تولید شده در داخل ایران با نام و برند خارجی به فروش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صنعت مبلمان این روز‌ها از برخی نابسامانی‌ها رنج می‌برد؛ مشکلاتی که در آخر هم به تولید و هم به قیمت آن بر می گردد. یکی از بزرگترین مشکلات کشور ما بالا بودن قیمت تمام شده کالاست.

با توجه به اینکه در سال جهش تولید انتظار افزایش تولید است، در نتیجه  در تولید مبلمان انتظار داریم صنعت نساجی با تولید کنندگان این حوزه همراه شود.

بخش عمده‌ای از قیمت تمام شده مبلمان به پارچه‌های روی مبل اختصاص پیدا می‌کند، اما آنچه از مشاهدات میدانی پیداست،  نظارت کافی بر قیمت گذاری و فروش این محصول وجود ندارد به طوری که حتی در بسیاری از موارد پارچه‌های تولید شده در داخل ایران با نام و برند خارجی به فروش می‌رسد.


بیشتر بخوانید: کاهش پلکانی وابستگی اقتصاد به صادرات نفت خام/ حذف کاغذ و مراودات چهره به چهره مردمی در ادارات


ممنوعیت برداشت چوب از جنگل های کشور/ اشتغال زایی ۸ درصدی صنعت مبل

علیرضا عباسی رئیس اتحادیه درودگران و مبل سازان در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: کرونا آسیب زیادی به صنعت مبلمان زد چرا که بسیاری از فروشندگان تنها امیدشان به فروش شب عید بود که کرونا باعث شد کاسبان از اسفندماه تعطیل کنند.

رئیس اتحادیه درودگران و مبل سازان تشریح کرد: در حال حاضر این صنعت باعث اشتغال زایی ۸ تا ۱۰ درصدی در کل کشور شده است.

عباسی در خصوص صادرات مبلمان، گفت: صادرات مبل راهی برای توسعه و رونق اقتصادی است. با توجه به تحریم‌ها در تلاش هستیم مبلمان را در حاشیه کشور یعنی به عراق و گرجستان صادر کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد: صادراتمان به کشور‌های حاشیه به ۲۰ تا ۴۰ میلیون دلار می‌رسد که توانایی افزایش آن تا ۵۰۰ میلیون دلار را داریم و نیاز است مسئولان پا در میانی کنند تا به ارزآوری برسیم.

او در خصوص افزایش قیمت مبلمان، گفت: بازار مبلمان از قبل عید به دلیل شیوع ویروس کرونا به شدت راکد است و بیشتر تولیداتی که در حال حاضر در مغازه ها موجود است از سال گذشته مانده است به همین دلیل افزایش قیمت چندانی نداشته ایم.

رئیس اتحادیه درودگران و مبل سازان تشریح کرد: اگر افزایش قیمتی در خصوص مبل رخ داده به دلیل افزایش قیمت پارچه است که وارد می شود و مقدار کمی از آن در داخل تولید می شود که خوشبختانه کیفیت تولیدات داخلی بالاست، حتی برخی از پارچه فروشان پارچه ایرانی را به اسم پارچه خارجی می فروشند.

عباسی ادامه داد: اگر نظارتی بر تولید پارچه باشد قطعا قیمت آن کاهش خواهد یافت، در حالی که هم اکنون کنترلی بر قیمت آن صورت نمی گیرد. 

این مقام مسئول در خصوص میزان تولید چوب در کشور، بیان کرد: با توجه به اینکه برداشت از جنگل های کشور ممنوع شده است، باید تسهیلاتی فراهم شود تا چوب را بتوانیم از گرجستان وارد کنیم که این کار می تواند در کاهش قیمت ها به شدت تاثیر بگذارد. هر چقدر از جنگل ها برداشت نکنیم به نفع محیط زیست خواهد بود.

رئیس اتحادیه صنف درودگران و مبل سازان درباره میزان صادرات این صنعت تصریح کرد: به هیچ عنوان آمار قابل قبولی در زمینه صادرات نداریم. ارقامی مثل ۲۰ میلیون دلار یا ۲۵ میلیون دلار را نمی‌توان نتیجه صادرات یک صنف دانست پس باید گسترش مناسبی در این حوزه داشته باشیم.

او ادامه داد: با برنامه ریزی‌های انجام شده قصد داریم تا ۵ سال آینده آمار صادرات این صنعت را به ۵۰۰ میلیون دلار برسانیم؛ در کشور‌های همسایه حدود ۵۰۰ میلیون جمعیت وجود دارد و بازار‌هایی مثل عراق، سوریه، گرجستان، ارمنستان و کشور‌هایی از این قبیل می‌تواند بازار خوبی برای صنعت مبلمان در کشور ما باشد.

وابستگی به ارز عاملی در افزایش قیمت پارچه مبلی

امیر قدیمی نژاد رئیس اتحادیه بنکداران و طاقه فروشان پارچه در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش قیمت پارچه مبلی، گفت: با توجه به اینکه ۵۰ درصد پارچه در داخل و ۵۰ درصد دیگر وارد می‌شود در نتیجه پارچه‌های وارداتی افزایش قیمت داشته است چرا که وابستگی کامل به نرخ ارز دارد.

او با بیان اینکه تورم باعث گرانی پارچه شده است، ادامه داد: از سال گذشته قیمت ارز دچار نوسانات زیادی شد که همین امر باعث افزایش قیمت پارچه شد. توان داخلی سازی پارچه را داریم اما در حال حاضر کارخانجات نساجی نیمه سوز فعالیت می کنند. منسوجات وارداتی در زمینه پارچه مبلی، پرده‌ای، فاستونی و پارچه‌های البسه زنانه که بر مبنای قیمت ارزی در کشور‌های مبداء محاسبه می‌گردد قدرت خرید مصرف کنندگان را کاهش داده و فعالان در این عرصه نیز با رکود و افت شدید فروش مواجه گردیده اند.

رکود کامل در بازار مبل حاکم است

یکی از تولیدکنندگان مبلمان در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به افزایش قیمت مبلمان در بازار، گفت: از شیوع کرونا تا کنون بازار مبلمان در رکود کامل به سر می برد، علاوه بر این به دلیل افزایش قیمت ها استقبال چندانی از این بازار نمی شود.

این تولیدکننده در پاسخ به این پرسش که چرا وضعیت تولید کننده در بازار در مناطق مختلف متفاوت است؟ اظهار کرد: جوابی برای این پرسش ندارم. اما وضعیت بازار ما به نسبت خوب است البته جنب و جوش نسبت به سال‌های گذشته به نسبت کمتر شده است.

وی در ادامه یادآوری کرد: ما نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم که خرید و فروش کاملا قطع شده است، اما با توجه به اینکه هر ساله از قبل عید خرید و فروش زیاد بود امسال، کمتر شده است. امیدواریم که بازار مبل هم همانند سایر کالا‌ها بتواند رونق یابد و بتوان تا حدی مواد اولیه آن را در بازار تامین کرد.

این تولید کننده در ادامه گفت: شاید بتوان گفت بیشترین خریداران ما در این بازار؛ عروس و داماد‌ها هستند چرا که برای زندگی مشترک خود مجبورند که مبل بخرند.

گرانی مبلمان عاملی در تغییر رویه زندگی

یکی از خریداران مبل در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به گرانی مبلمان، گفت: قیمت مبلمان در بازار بسیار بالاست و نمی‌توان مبل را با دلخواه خریداری کرد، چرا که قیمت‌ها بسیار نوسان دارد.  در حال حاضر ترجیح می دهم به جای خرید مبل، رویه آن را عوض کنم که البته قیمت آن با خریدش تفاوت چندانی ندارد.

وی ابراز امیدواری کرد که مسئولان رسیدگی بیشتری به بازار داشته باشند که قیمت‌ها در بازار ثبات پیدا کند.

مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت این موضوع را به دلیل زیاده خواهی و تخلفات برخی فعالان صنعت مبلمان می‌دانند؛ گویی در این حوزه افراد بسیاری حضور دارند که آسیبی که به صنعت نساجی کشور وارد می‌شود برای آن‌ها اهمیتی نداشته و سود شخصی خود را به چرخه صنعت کشور ترجیح می‌دهند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
تولیدکنندگان خیلی کمتر از فروشندگان سود میبرند در واقع فروشندگان سودی برابر با قیمتی که تولید کننده به بازار ارایه میدهند روی محصولات اعمال میکنند.
ali
۱۲:۳۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
فقط و فقط مارک را می بینند نه کیفیت را و همین اینها هستند که کارگر ایرانی را بیکار می کنند دم اون کار فرما ی ایرانی گرم که محصولاتش را حتی اگر بی کیفیت ترین نیز باشد با مارک خارجی به کام این ناندازد.دمت گرم کار فرمای عزیز.
ناشناس
۱۲:۵۱ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
حتما خودت کارفرمایی
ناشناس
۰۸:۵۶ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
در صنعت و تجارت باید شگرد بکار برد حالا هر شگردی باشه، باشه،اگ پارچه های با کیفیت وطنی اگر با برند ایران جهانی بشه بسیار خوب تر و بهتر است.
ولی اینکه محصولات را با هر برندی تو این تحریمها بفروشیم بنظرم کار زیرکانه و درستیه.
منصور
۰۷:۵۰ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
اگه تو کار پارچه باشی و صد تا برند خارجی بزارن رو پارچه براحتی میتونی تشخیص بدی که ایرانیه // وزن پارچه ایرانی به نسبت پارچه خارجی سنگین تره و ایرانی کمی ضخیم تره // ترازو هم نمیخواد با دست هم میتونی بفهمی // خارجی ضریف تر و سبکتره