به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، قشم، هرمز، لارک و هنگام از دیر باز به عنوان جزایر گردشگری مورد توجه گردشگران و مسئولان قرار داشت. در سالهای اخیر نگاه توسعه محور با هدف رونق گردشگری مورد توجه مسئولان قرار داشت. اما نگاه تک بعدی به مسئله توسعه باعث شد تا آسیبهای مختلفی از جمله فرهنگی و اجتماعی به مرور زمان خودنمایی کند. بسیاری از کارشناسان فرهنگی و اجتماعی نداشتن پیوستهای فرهنگی طرحهای توسعهای را عامل بروز آسیبها عنوان میکنند.
در روزهای اخیر یکی از نشریات خارجی با انتشار گزارشی از حضور جوانانی با ظواهر «هیپی» در جزیره هرمز، نگاهها را متوجه این جزیره محروم کرد. در این بین کارشناسان و فعالان حوزه علوم اجتماعی و ارتباطات اصلیترین عامل بروز این نوع خرده فرهنگها در جوامع محلی را بی توجهی مسئولان عنوان میکنند و نبود پیوستهای فرهنگی در کنار توسعه خلأ بزرگی در امر پیدایش پدیدههای نوظهور فرهنگی و اجتماعی میدانند.
مقام معظم رهبری فرمودند که جزایر باید آماده اسکان جمعیت شود. در این راستا دستگاههای مختلفی وظیفه ایجاد زیرساختهای اولیه برای اسکان را دارند. اگر در کنار توسعه زیرساختی، فرهنگ بومی جزایر مورد توجه قرار نگیرد، در آینده نه چندان دور شاهد ورود خرده فرهنگها و آسیبهای اجتماعی و فرهنگی نوظهوری در جزایر خواهیم بود. از این رو دستگاههای فرهنگی باید پیوستهای مناسبی برای توسعه فرهنگی در کنار توسعه و آبادانی جزایر تدوین و اجرایی کنند.
منصور اخلاقی پور جامعه شناس و استاد دانشگاه در تشریح پیدایش پدیدههای نوظهوری مانند هیپیها یا ژیگولها بیان داشت: هیپیها نوعی سبک جوان پسندی است که از آمریکا به اروپا گسترش یافت و به نوعی در دورانهایی فراگیر شد. در ایران هم اگر سابقه حضور هیپیها را جستجو کنیم به اواخر دهه ۳۰ و اوایل دهه ۴۰ بر میگردد.
این جامعه شناس معتقد است: ریشه هیپیها را اگر از نظر روانشناسی و جامعه شناختی بررسی کنیم محصول شرایط اجتماعی است. از دو دهه گذشته، مدگرایی و الگوها هم با توجه به گسترش ارتباطات؛ جهانی شده است.
مدیرکل سابق امور اجتماعی استانداری هرمزگان با بیان اینکه در فضایی زندگی میکنیم که نمیتوانیم مانع از ایجاد تغییرها، ارزشها و رفتارها شویم، اظهارداشت: بدون تعارف باید بگوییم به زمینی پیوستهایم که کل جهان وارد این بازی شده است. زمانیکه در شبکههای اجتماعی همچون واتس آپ در کسری از ثانیه به صورت صوتی و تصویری با دوستان در هر کجای دنیا ارتباط برقرار میکنیم. این پیشرفت، تغییر لذت و آسیب را توأمان با هم دارد.
وی با بیان اینکه تغییر رفتار جوانان و طبقات مختلف اجتماعی جامعه میتواند علتهای داخلی داشته باشد، تصریح کرد: بخشی از این رفتارها زاییده محیط اجتماعی کشور ما هستند. در ۴ دهه اخیر ساختارهای طبقاتی به شدت بهم ریخته است که این بهم ریختگی پیش از انقلاب هم در ساختارهای طبقاتی نقش داشته است. ۳ طبقه اجتماعی، بالا، متوسط و پایین دست در ایران ظهور پیدا کردند.
اخلاقی پور در پاسخ به این سوال که «جوانانی که با ظواهر هیپی در جزایر هرمزگان حضور دارند از چه قشر و طبقه اجتماعی کشور هستند»، اظهارداشت: هیپیها و گرایش به هیپیها زاییده دو طبقه اجتماعی بالا و طبقه متوسط رو به بالا است. در این طبقه متوسط رو به بالا زندگی خاص و رفاه نسبی بیشتری دارند و در طبقه بالا این رفاه کاملتر است. همین امر موجب یکنواختی در زندگی این جوانان شده است و سعی میکنند برای لذت و تجربه جدید به سمتی بروند که متفاوت از زیستن فعلی است. مثلاً در پوشش لباس، بدنبال بخشی از تمایزات اجتماعی هستند. متأسفانه بازار عرضه اینگونه لباسها هم در کشور فراوان و اشباح شده است.
احساس بی هویتی در نسل جوان رو به گسترش است
وی ادامه داد: نکته دیگر، احساس بی هویتی که در نسل جوان ما شکل گرفته است. به خصوص در نسل جوان دهه هفتاد و هشتادی. ارتباطات، جهانی شدن و تکنولوژی هویت جوانان ما را تحت تأثیر قرار داده است. از طرفی دیگر ضعف و تلطیف ارزشهایی که زمانی بازدارنده بودن به خصوص ارزشهای مذهبی، اعتقادات و باورها بشدت در نسل جوان تنزل پیدا کرده و بیشتر رفتارهای جوانان در بحث دین و ارزشهای دینی به سمت مناسک گرایی گرایش پیدا کرده است.
این استاد دانشگاه با اظهار اینکه اخلاق در جامعه کم شده است و شاهد سوق پیدا کردن مردم به خصوص جوانان به سمت فردگرایی هستیم، معتقد است: نظام سیاسی و اجتماعی در گرایش جوانان به مناسک گرایی نقش دارد تمام تلاش این جوانان بر پر رنگ کردن مناسکها است و هسته اصلی دین که اخلاق و رفتارها رو پوشش میدهد و باعث درست کردن مناسبات اجتماعی میشود را کم رنگ کرده است.
وی تاکید کرد: ارزشهای ازدواج روز به روز در بین جوانان کم میشود. برداشت از بنیان خانواده و نقش فرزند در نسل جدید رو به تغییر است؛ لذا این بی هویتی یکی از عواملی است که بخشی از جوانان به سمت هیپی گرایش پیدا میکنند.
وی در پاسخ به این سوال که «فلسفه اصلی شکل گیری جنبش «هیپی ها» در آمریکا چه بوده است»، بیان داشت: منشأ جنبش «هیپی» در غرب آمریکا است. در واقع ریشه آن اعتراض به وضع موجود است. اعتراض به اینکه نمیخواهیم این نوع مراودات و این نوع سیستم اداره کشور را نمیخواهیم. این جنبش در آمریکا به سبک زندگی تحمیلی، فشارهای اقتصادی، احساس ناامنی و احساس ناامیدی اعتراض داشت و دارد؛ که بسیاری از اقشار را در بر میگیرد.
وی با بیان اینکه نمیتوانیم نگاه توطئه گرانه به حضور این جوانان با ظواهر هیپی در جزایر داشته باشیم و بگوییم هیپیها را یک کشور دیگر در ایران به راه انداخته است. افزود: منشأ این رفتارها ممکن است یک فرهنگ بیگانه باشد، ولی پذیرش این فرهنگ بیگانه تحت تأثیر تکنولوژیها، همجواریهای فرهنگی و مناسبات اجتماعی در بین جوانان کشورمان شکل گرفته است.
اخلاقی پور با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد مردم ایران از شبکههای ماهوارهای استفاده میکنند، گفت: تلاش برای مسدود کردن تکنولوژی منجر به شکست است. جلوی تکنولوژی را نمیتوانیم بگیریم. این تغییر رفتارها هزینهای است که در نظام بین المللی فعلی با مراودات فرهنگی و جهانی شدن ارتباطات وجود دارد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که «هیپیهای کنونی در کشور بیشتر از اقشار طبقه بالایی کشور هستند و به لحاظ افکار متفاوت از جنبش اصلی شکل گیری هیپیها در دنیا هستند و چگونه این رفتارها را ارزیابی میکنید»، خاطرنشان کرد: درست است که در آمریکا با هدف عدالتخواهی شکل گرفت، ولی به مرور زمان بیشتر هیپیها به سمت مظاهر هیپی اکتفا کردند و از افکار شکل گیری فاصله گرفتهاند، مثلاً جوانان امروزی تا با خانواده به مشکل میخورد لباس متفاوت و شلخته میپوشند، ریشها و موها رو بلند میگذارند.
وی اظهار کرد: از تهران، تبریز، مشهد، اصفهان، شیراز و سایر نقاط ایران در بین جوانان هیپی وجود دارد، خیلی از این هیپیها موادمخدر و مشروبات الکلی مصرف میکنند و بدنبال رابطه راحت و کندن از زندگی کنونی و رسیدن به زندگی راحت هستند.
پدیدههای اجتماعی محصول جامعهای هستند که در آن شکل گرفتهاند
این استاد دانشگاه عنوان کرد: هیپیهای موجود از طبقه متوسط رو به بالا هستند. بیشتر اینها دچار اختلالات رفتاری هستند. دوست دارند مورد توجه قرار بگیرند. به نظر بنده نگاه حذفی به اینها شکست خورده است. اگر مسئولان تصمیم به حذف و برخورد بگیرند شکست خوردهاند. پیشنهاد میکنم در مورد هیپیها در ایران مطالعات جامع و علمی انجام شود و تمامی عللها مورد کنکاش و بررسی قرار بگیرد.
وی با اشاره به اینکه در دهه ۷۰ و ۸۰ مواد مخدر و مشروبات الکی را انکار کردیم، ولی در برخورد و مبارزه موفق نبودیم، تاکید کرد: پدیدههای اجتماعی محصول جامعهای هستند که در آن شکل گرفتهاند. وقتی علف در زمینی میروید محصول زمین، آب و خاک آن مزرعه است. اگر به زمین خوب برسیم حتی اگر بذر سمی بیرون از این مزرعه هم بیاوریم در زمین شکل نمیگیرد.
مدیرکل سابق امور اجتماعی استانداری هرمزگان گفت: وظیفه ما به عنوان سیاست ورز اجتماعی ایجاب میکند که نسبت به وقایع، پدیدهها و امور اجتماعی نگاه بازبینی، بازسازی و پیشگیرانه داشته باشیم. نمیتوانیم نگاه حذفی داشته باشیم. از بالا دستور میدهند معتاد را جمع آوری کنیم، خوب بعد از جمع آوری چه کنیم. این محصول جامعه است. نمیتوانیم حذف کنیم.
وی در پاسخ به سوالی که «رفتارهای هیپیها در جامعه بومی و محلی هرمز را چگونه ارزیابی میکنید و آیا این نوع رفتارها و این پدیده چقدر میتواند در جامعه محلی تأثیرات منفی داشته باشد؟» خاطرنشان کرد: اینکه هیپی بودن را بیشتر به قشر طبقه بالا استناد میدهیم از نگاه جامعه شناسی برای این است که دست خودمان را برای اجرای نگاه حذفی باز بگذاریم. چون طبقه متوسط و طبقه پایین ما آحاد شهروندان را تشکیل میدهند نوعی عقده اجتماعی نسبت به طبقات بالا دارند و برخورد با این طبقه را حق خود میدانند.
حضور خرده فرهنگها در هرمز تأثیرات منفی بر فرهنگ و رفتارهای اجتماعی بومیان دارد
اخلاقی پور گفت: وقتی جزیره هرمز را به عنوان یک جزیره گردشگری معرفی میکنید و به دنبال توسعه آن هستید، در واقع مثل باز کردن پنجره برای وارد شدن هوای مطبوع بهاری است، جسارت به جوانان نشود، قطعاً غبار و خاک هم وارد میشود و پنجره برای اینکه کمی غبار هم وارد شود نمیبندیم.
وی تاکید کرد: حضور هیپیها در جزیره هرمز قطعاً بر فرهنگ و رفتارهای اجتماعی مردم جزیره تأثیر دارد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه جامعه محلی هم به یک نوع سازگاری رسیده است، اظهارداشت: چرا جامعه محلی نیاز دارد؟ بخشی به خاطر فقر است. توریست و گردشگر باعث رونق میشود. باید قبل از ورود اینگونه افراد در پوشش توریست و گردشگر باید سیاست ورزی میکردیم. مسئولان ما در امر برنامه ریزی کوتاهی کردند.
این جامعه شناس و محقق علوم اجتماعی اضافه کرد: طرح توسعه هرمز با هزینه میلیاردی در جزیره هرمز بدون پیوست فرهنگی و اجتماعی در حال انجام است. چطور میتوانید یک جزیره را به توسعه برسانید وقتی رفتارهای اجتماعی مردم را نشناختهاید؟ زمانیکه در جلسهای در مورد تفاوت رفتارهای مردم هرمز صحبت میکردم، مشاور طرح توسعه جزیره هرمز تعجب میکرد. برای توسعه مشاور از تهران میآورند و جامعه شناسان هرمزگانی هیچ دخلی در توسعه ندارند. مشاور حتی حاضر نیست به صورت رایگان نظر جامعه شناسان و محققان هرمزگانی را بپرسد.
وی افزود: تمام زیربنای توسعهای ما فقط تزریق سرمایه است. این توسعه نیست. در واقع شکلک توسعه را در استان هرمزگان اجرا میکنیم. صنایع غرب چقدر مسئولیت اجتماعی دارد و یا عسلویه چقدر تأثیر آسیب اجتماعی دارد. اینها بررسی نمیشود. هر زمان که پیوستها و تحقیقات فرهنگی در راستای توسعه انجام شود هزینههای اسیبهای اجتماعی کاهش پیدا میکند.
مطالعه، سیاست ورزی و طراحی پروتکلهای گردشگری میتواند مانع از قالب شدن خرده فرهنگها شود
این تحلیل گر مسائل اجتماعی در هرمزگان افزود: در نگاه اول قبل از هر اقدامی باید بر روی شرایط موجود جزایر فرهنگ بومیان مطالعه کنیم با توجه به روابط اجتماعی و فرهنگی هر جزیره برنامههای تأثیرگذار برای جلوگیری از افزایش آسیبهای اجتماعی و تقویت فرهنگ حاکم بر جزایر ارائه کنیم. برای جزایر و مناطق گردشگری هرمزگان یک چارچوب مشخص تعریف شود. همانگونه که در شیوع کرونا پروتکلهای بهداشتی ارائه شد برای حضور گردشگران هم باید پروتکلهای مختلف با حفظ احترام و تشویق گردشگران تعریف شود.
وی ادامه داد: برای مثال پوشش محلی و تشویق گردشگران به استفاده از پوشش محلی میتواند یک پروتکل در راستای تشویق و ترغیب گردشگران داشت. به جای نگاههای حذفی میتوان راهکارهای علمی و فرهنگی مناسب ارائه کرد تا خرده فرهنگها و فرهنگهای غربی نتوانند بر فرهنگ بومی غلبه داشته باشند.
دکتر اخلاقی پور تاکید کرد: در موضوع هیپی ها، چون یک نشریه خارجی به آن پرداخته است دوباره نگاههای حذفی فعال شده است. باید در میان هیپیها رفت و آنها را از منظر خودشان مطالعه کرد و موسیقی آنها را گوش کرد، صحبتها را شنید و از دید آنها نگاه کرد. هیپیها در هرمز به خاطر پذیرش و اقبال جامعه محلی بیشتر حضور دارند. شرایط خوبی هم در هرمز دارند. احتمال دارد در صورت رفع کرونا در نیمه دوم سال حضور پررنگتری در هرمز داشته باشند.
به گفته مدیرکل سابق امور اجتماعی استانداری هرمزگان، باید موازی کاری به عنوان دومین راهکار مقابلهای با خرده فرهنگهای وارداتی داشت. یعنی دستگاههای فرهنگی مانند فرهنگ و ارشاد هرمزگان، تبلیغات اسلامی، حوزه هنری در نیمه دوم سال با اجرای برنامههای متنوع فرهنگی و برگزاری جشنوارهای مهم میدان را از خرده فرهنگهای بیگانه و وارداتی بگیرند و اجازه تأثیرگذاری بر روی فرهنگ بومی را ندهند.
در نیمه دوم سال شاهد افزایش هیپیها و معتادان در استان هرمزگان هستیم
وی عنوان کرد: اگر به این شکل پیش برویم، احتمال دارد گردشگران و توریستها فرهنگ خود را بر فرهنگ جامعه بومی قالب کنند. نباید دچار هجمه فرهنگی شویم. باید سیاستگذاریها در حوزه گردشگری و فرهنگی به شکلی باشد که گردشگر تحت تأثیر فرهنگ بومی شوند.
این پژوهشگر علوم اجتماعی در هرمزگان ابرازداشت: نگاه حذفی جواب نمیدهد. خیلی از پدیدههای اجتماعی محصول شرایط کلان حاکم بر کشور است. یکسان سازی جامعه جواب نمیدهد. باید در تمامی حوزهها سیاست ورزی مناسب داشته باشیم. حساسیتهای بیشتر به این موضوعات جوانان بیشتری را به این سمت و سو سوق میدهد.
هیپیها در ایران قدرت تأثیرگذاری اجتماعی ندارند
رضا هاشمی زاده جامعه شناس ارتباطات و استاد دانشگاه تاریخچه شکلی هیپیها و علت پیدایش آن را در ایران تشریح کرد. افزود: هیپیها در دنیا یک شبه جریان و خرده فرهنگ است و تقریباً در دهه ۶۰ در زمان جنگ آمریکا در ویتنام گروههای ضد جنگ با شعارهای جالب و جذاب مثل صلح و آزادی و زندگی جمعی گرد هم آمدند. اینها یک جنبش اجتماعی را راه انداختن و فلسفه اصلی آن زیست جمعی بدون محدودیت بود.
وی عنوان کرد: نوع رفتار، پوشش، معیشت، صاحب سبک زندگی شدند و اعتراضاتشان را به شرایط حکومتی اعلام کردند. مثلاً به جای خرید لباس نو، لباسهای قدیمی میپوشیدند و به پوشش اعتنایی نداشتند. به هنر و سفر علاقه داشتند. شلوارهای جین با دمپای گشاد میپوشیدند و قید و بندی نداشتند.
هاشمی زاده ادامه داد: خاستگاه این جنبش آمریکا بود با توزیع ارتباطات و رسانهها و گسترش مراودات اجتماعی و بازنشر تولیدات در رسانهها در سایر نقاط دنیا پیروانی پیدا کردند من جمله ایران. اینگونه تیپهای اجتماعی را در طول دورانهای قبل داشتهایم. داش مشتی ها، کلاه مخملیها و بعد از فیلم قیصر تیپهای قیصری باب شد و تیپهای اجتماعی که به دنبال تمایز در جامعه بودند.
وی اظهار داشت: زمانیکه از تیپهای اجتماعی سخن میگوئیم نمیتوانیم سطح طبقاتی آنها را نادیده بگیریم. حتی گروههای هیپی که از آمریکا شکل گرفته است. بخشی از تیپها مربوط به قشر پایین دست، بخشی میان دست و بخشی هم بالادست جامعه هستند. در ایران مثل تمام تکنولوژیهای وارداتی در دهه ۵۰ و ۶۰ شمسی که طبقات اجتماعی در ایران تعریف خاصی پیدا کرد و بعد از اصلاح ارزی و هجوم مردم از روستاها به شهرها، کم کم تیپهای اجتماعی شکل گرفت و فرهنگ اجتماعی وارداتی هویت گرفت.
این استاد دانشگاه معتقد است: هیپیها به خصوص در ایران در میان طبقات متوسط، میان مایه و اشراف پایگاه پیدا کردند که بیشتر طبقه متوسط به بالا علاقهمند بودند. در طبقات پایین دست انواع داش مشتی ها، لاتهای جوانمرد و قلدرهای یکه بزن با شکل و شمایل متفاوت بودند و به دنبال نوچه پروری بودند که در فیلم قیصر سنبل آنها بود. اما هیپیها در طبقه متوسط بودند و سبک زندگی و پوششها وارداتی بود. تضاد طبقاتی باعث شد تا لاتها، هیپیها برا ژیگول قلمداد کنند.
این پژوهشگر هرمزگانی تاکید کرد: آنها قاعدتاً وابسته به جریان لاکچریسم ایرانی نیستند. بچه پولدارها سعی نمیکنند که به این شکل خودنمایی کنند و راههای دیگر هم دارند. بیشتر قشر متوسط رو به بالا به این سمت «هیپی ها» روی میآورند و اینکه باید اقتصاد خوبی هم داشته باشند. اما سبک زندگی اینها ساده و ارزان است و به نوعی درویش مسلکی که از گذشته در ایران بوده در پیش گرفتهاند و هیپیهای ایرانی را شکل دادهاند. نمیشود که بگوییم کاملاً دنبال خوشگذرانی و خودنمایی هستند.
گاردین بزرگنمایی کرده است / هیپیها در ایران قدرت تأثیرگذاری اجتماعی ندارند
به گفته دکتر هاشمی زاده، هیپیها هرگونه نظم اجتماعی را رد میکنند و فراتر از مرزهای قانونی و اخلاقی جامعه هستند و آثاری در موسیقی، هنر تولید میکنند. قائدتا اینگونه تظاهر و نمود باعث بهم خوردن توازن فرهنگی در جزایر که تجربهای نداشته است. میشود.
وی معتقد است: در گزارش گاردین بزرگنمایی شده است. بعید میدانم جریان هیپیها در ایران قدرت تأثیرگذاری اجتماعی فراگیر داشته باشند. شاید در جمعهای کوچک خود را هیپیسم بنامند. اینکه در یک جزیره کوچک که تعداد جمعیت کمی دارد و هر اتفاقی خیلی برجسته میشود. طبیعتاً در مسائل اجتماعی تأثیر خواهد داشت و به قطب بندی و تضاد اجتماعی میانجامد و در افراد گرایشهایی ایجاد میکند که با این فلسفه آشنا و آگاه نیستند و وازدگی و پس زدگی ایجاد میکند و به تنش دامن میزند.
اگر نقشه راه نداشته باشیم خانوادههای بومی جزایر تحت تأثیر خرده فرهنگهای وارداتی قرار میگیرند
این پژوهشگر هرمزگان اعتقاد دارد: توسعه عوارض فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی دارد و در توسعه گردشگری قاعدتاً ورود افراد مختلف به این منطقه تبعات مختلفی دارد و باید پیوستهای فرهنگی تدوین شود. توسعه گردشگری در فیلیپین عوارض سکس توریسم بجا گذاشته است، در بعضی کشورها برای اینگونه توسعهها برنامههای خاصی داشتهاند.
وی ادامه داد: در جزایر که توسعه مورد نظر است. به لحاظ فرهنگی تأثیرات خود را خواهد داشت این بکر بودن و عدم برخورد با یک فرهنگ و رفتار و گرایش اجتماعی میتواند در بافت فرهنگی، محیطی و افراد آسیب زا باشد. مثلاً خانواده را بی معنی کند و افراد سعی در شبیه سازی با گردشگران داشته باشند. اگر نقشه جامعی نداشته باشیم به مشکلات بزرگی برخواهیم خورد.
دکتر هاشمی زاده تصریح کرد: صنعت گردشگری از جمله صنعتهایی است که اشتغال عجیبی در جوامع بومی ایجاد کرده است و درآمدهای میلیارد دلاری دارد. برای اینکه جامعه بومی بتواند فرهنگ، اجتماع و روابط، مناسبات و اخلاق محلی خود را حفظ کند لازمه آن تقویت از لحاظ فرهنگی و اجتماعی است به میزانی که توریست در این مناطق است. کارگزاران فرهنگی باید کارهای ایجابی کنند.
وی تاکید کرد: هیپیها بیشتر در جزایر هرمز، هنگام و لارک حضور دارند نه اینکه بخواهند تأثیرگذاری داشته باشند، بیشتر به خاطر آرامش و جذابیتهای طبیعی این جزایر را به عنوان مقاصد خود انتخاب میکنند. این حضور میتواند خوشایند و ناخوشایند باشد. اگر از ورود انها جلوگیری کنیم یا برخوردی شود بازتاب منفی خواهد داشت. قاعدتاً باید یک درواز برای گزینش وجود داشته باشد که با تلاش برای جذب سرمایه گذار حوزه گردشگری در تضاد کامل است و عملاً سرمایه گذاری را بلاانتفاع میکند.
بزرگنمایی اینگونه خرده فرهنگها ترویج دهنده یک فرهنگ غلط اجتماعی است
این استاد ارتباطات دانشگاه اظهار داشت: مردم محلی باید از یک نوع مقاومت فرهنگی برخوردار باشند تا تحت تأثیر این نوع خرده فرهنگها قرار نگیرند. این جوانان هم به دنبال ترویج و توطئه نیستند و دارای نوعی تیپ اجتماعی هستند که در همه جای دنیا این تیپها وجود دارد. اگر ایجاد مزاحمت کردند میشود برخورد کرد و رفتار مواجههای را داشت.
وی خاطرنشان کرد: بزرگنمایی اینگونه رفتارها خودش ترویج دهنده یک فرهنگ غلط اجتماعی است، نباید حساسیتها به حدی باشد که شاهد رواج یک فرهنگ وارداتی در جامعه باشیم.
فرهنگ بومی در توسعه صنعت گردشگری نباید فراموش شود
به گفته دکتر هاشمی زاده، در حال حاضر گردشگری به عنوان منابع اصلی در دنیا مطرح شده است. بسیاری از کشورها به سمت گردشگری روی آوردهاند. جزایر هم ظرفیت خوب گردشگری دارند و آنها را به عنوان جزایر گردشگری معرفی کردهایم باید پیوستهایی برای توسعه گردشگری تدوین شود تا ضرر کمتری به جامعه فرهنگی جزایر وارد شود.
وی تصریح کرد: موضوع هیپیها یک خرده فرهنگ هست که آسیب جدی در زمان کنونی به جزایر نمیزند، اما نباید از کنار آن به سادگی هم گذشت. باید در ابتدا ببینیم که چه زمینه اشتغالی و سرمایه گذاری ایجاد کردهایم و جامعه هرمز را به لحاظ اقتصادی مقاوم کردهایم که در مقابل سایر خرده فرهنگ آسیب پذیر نباشند. دستگاههای فرهنگی هم باید اعلام کنند چه کارهای فرهنگی در جزایر کردهاند، برخوردهای قضائی و انتظامی مصونیت نمیآورد. اگر در کنار توسعه به فرهنگ توجه نشود بله حضور ۱۰ هیپی هم در جزیره میتواند خطرناک باشد.
این استاد دانشگاه در پایان ابرازداشت: باید روی فرهنگ بومی و صنایع دستی و تقویت ظرفیتهای جزایر کار شود. باید ببینیم که مردم جزایر تا چه اندازه به قدرت فرهنگی و تاریخ خود آگاه هستند. باید توان مقابلهای از طریق برنامههای فرهنگی مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.
منبع: مهر
انتهای پیام/