سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

«فروش سبدی» در پشت پرده احتکار خودرو

نوسانات قیمت خودرو و تفاوت قیمت آن در بازار آزاد و کارخانه سبب شده تا برخی افراد سودجو به فکر احتکار افتاده و خودرو‌های بدون پلاک را در انبار‌ها و پارکینگ‌ها نگهداری کنند تا در فرصتی مناسب بفروشند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش بود که درپی افزایش قیمت خودرو و تفاوت ایجاد شده میان قیمت بازار آزاد با کارخانه، پلیس در پیگیری‌های خبرنگار ما اعلام کرد که به این بازار ورود کرده و با موارد احتکار خودرو برخورد خواهد کرد.

سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی درباره ورود پلیس به بازار خودرو گفته بود: «پلیس با هرگونه فساد اقتصادی برخورد کرده و با اشرافی که در این حوزه دارد بر اساس قانون و ضوابط وظیفه خودش را انجام می‌دهد. در بحث خودرو هم جلساتی برگزار شده و اقدامات خوبی صورت گرفته و ان شاالله ورود خوبی را نیروی انتظامی خواهد داشت.»

خودروی شماره گذاری نشده در حکم احتکار است

پس از آن بود که سردار محمدرضا مقیمی، رییس پلیس امنیت اقتصادی ناجا نیز به تشریح جزئیات ورود پلیس به بازار خودرو پرداخت. او از برخورد با عوامل ایجاد اخلال در بازار خودرو خبر داده و گفته بود: «ما سعی کردیم که از هفته‌های گذشته در بحث احتکار خودرو و اقدامات برخی افراد سودجو که ممکن است با بالا بردن قیمت یا احتکار، بازار را دچار چالش کنند وارد شویم، البته باید توجه داشته باشیم که ما به عنوان پلیس امنیت اقتصادی یکی از اصلی‌ترین اولویت‌هایمان پیش‌بینی و پیشگیری از اقدامات غیرقانونی است و ترجیح ما بر این است که کمتر به اقدامات مقابله‌ای بپردازیم و سعی ما بر این است که از ابتدا جرمی رخ ندهد و شرایط برای فعالیت اقتصادی تسهیل شود.»

پس از این اظهارات بود که خبر‌هایی از کشف انبار‌های احتکار خودرو در نقاط مختلف از جمله تهران منتشر شد، خودرو‌هایی که بدون پلاک انتظامی به بیرون از کارخانه منتقل شده و در انبار‌ها نگهداری می‌شدند. موضوعی که سرهنگ نادر مرادی، معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس پایتخت نیز در مورد آن هشدار داده و به ایسنا گفته بود: «پلیس با نگهداری خودرو‌های شماره‌گذاری نشده در محیط خارج از کارخانه برخورد خواهد کرد. چرا که برابر مقررات هیچ خودرویی بدون آنکه شماره‌گذاری شود اجازه خروج از کارخانه را ندارد و از این رو اگر پلیس در جایی خارج از کارخانه خودرویی شماره گذاری نشده را ببیند در حکم احتکار بوده و با آن برخورد خواهد کرد.»

خروج شبانه خودرو‌های بدون پلاک از کارخانه؟

چگونگی خروج خودروی بدون پلاک از کارخانه، اما همچنان محل سوال است. در همین خصوص نیز خبرنگار ما موضوع را از سردار سید کمال هادیانفر، رییس پلیس راهور ناجا که شماره‌گذاری خودرو‌ها زیر یگان تحت فرماندهی او انجام می‌شود، پیگیری کرد. هادیانفر، درباره انبار خودرو‌های بدون پلاک گفت: در این خصوص نکته‌ای که وجود دارد جزو اشکالاتی است که در حوزه کارخانه‌ها و خودروسازان وجود دارد باید رفع شود. حتمامی‌دانید که برابر قانون هیچ وسیله‌ای بدون پلاک نباید از شرکت‌های تولید خودرو خارج شود و پلیس راهور نیز در تمام شرکت‌های خودروساز بزرگ کشور مرکز شماره‌گذاری ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز علی‌القاعده خریدار خودرو باید به نمایندگی مراجعه کند و وقتی خرید قطعی شد، بلافاصله اطلاعاتش ثبت شده و به شرکت می‌رود. شرکت کد خرید را صادر کرده و بعد خریدار باید به مرکز شماره‌گذاری پلیس راهور در شرکت خودروساز رفته و پس از صدور و نصب پلاک، خودرو را تحویل بگیرد که در ۸۰ درصد موارد این روند انجام می‌شود، اما متاسفانه در ۲۰ درصد این اتفاق رخ نمی‌دهد.

هادیانفر تصریح کرد: امروز خودروسازان و دستگاه‌های نظارتی باید بروند و بررسی کنند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. فروش‌های سبدی خودرو به یک نفر به تعداد ۳۰ تا ۴۰ دستگاه نتیجه‌اش می‌شود همین خودرو‌هایی که امروز بدون پلاک در پارکینگ است.

رییس پلیس راهور ناجا ادامه داد: سوال دوم اینکه چرا شرکت‌های خودروساز که باید بر در کارخانه‌ها نظارت کنند اجازه می‌دهند خودرو بدون پلاک و شبانه از شرکت خارج شده و به این پارکینگ‌ها برود؟

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۰:۴۵ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
اگر قرار مشکلات حل بشه با عوامل ( خودرو ساز + بانک ها + و موسسات نظارتی + حسابرسی و..) برخورد منطقی کنید
ناشناس
۲۰:۳۱ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
یعنی شما بعد از چندین و چند سال تازه دارید پیگیری میکنید که چه کسی دارد احتکار میکند؟؟؟؟!!!!
این چندمین بار هست که در مورد تحویل ندادن یک دستگاه خودرو دنا معمولی که نزدیک به دو سال هست تحویل نداده اند
به شما و باشگاه خبرنگاران جوان التماس میکنم پیگیری کنید!!!!پس چرا کسی حاضر به پیگیری خودروهای معوقه مردم نیست؟؟؟؟
ناشناس
۱۸:۰۴ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
والاماکه دیگه ازدیدن این همه خلاف جونمون به لبمون رسیده
ناشناس
۱۶:۵۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
خوب جواب معلوم هست . منفعت شخصی مدیران خودرویی
ناشناس
۱۶:۴۵ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
خب چرا کسی نظارت نداره بر خودرو ساز ها و اصناف؟تعزیرات و بازرسین فقط نشسته اند تا کسی شکایت کنه برن دنبالش