سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرهادی مطرح کرد؛

تشریح پروتکل‌های بازگشایی رستوران‌ها/ شرایط برگزاری مسابقات لیگ برتر فوتبال

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره جزییات پروتکل‌های بازگشایی رستوران‌ها و برگزاری لیگ برتر فوتبال از ۴ هفته دیگر توضیح داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن فرهادی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ویدیو کنفرانس خبری با تشریح پروتکل‌های بازگشایی رستوران‌ها اظهار کرد: مصوبات ستاد ملی کرونا در شنبه گذشته حکایت از این داشت که یک سری محدودیت ها در واحدهای صنفی کاهش پیدا کرد و برای اینکه از این رفع محدودیت ها بتوانیم به خوبی استفاده کنیم، رعایت بهداشت فردی، موادغذایی، ابزار و تجهیزات، بهداشت ساختمان و رعایت فاصله گذاری اجتماعی حائز اهمیت است.

نحوه چیدمان میزها در رستوران‌ها

او ادامه داد: رستوران‌ها و مراکز عرضه مواد غذایی که تا دیروز فقط عرضه غذای بیرون بر داشتند، از امروز امکان پذیرش مشتری را هم دارند اما فعالیت رستوران‌ها منوط به رعایت شرایط است و چیدمان میزها باید به نحوی باشد تا فاصله ۱/۵ تا ۲ متری بین مشتری‌ها رعایت شود و با رعایت این فاصله ها، میزان پذیرش مشتری تا ۵۰ درصد کاهش پیدا می کند.

نحوه پرداخت هزینه در رستوران‌ها

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: کماکان دریافت وجه نقد ممنوع و ترجیح بر استفاده از اپلیکیشن‌ها و کارت به کارت کردن به صورت اینترنتی است.

او ادامه داد: استفاده از ماسک و دستکش برای کسانی که در سرو غذا همکاری می‌کنند، ضروری است و بهداشت فردی برای کارکنان باید به شدت رعایت شود و تماس های فردی کاهش و به صفر تمایل پیدا کند و فاصله بین خدمت دهنده و گیرنده حفظ شود و صندوق ها فاصله دار باشند.

ادویه و چاشنی یک بار مصرف باشند

فرهادی بیان کرد: غذا‌ها باید روکش داشته باشند و ادویه‌جات و فلفل و نمک باید یکبار مصرف سرو شوند و بعد از ترک مشتری، محل مورد استفاده باید گندزدایی شود.

فعالیت تالارها، ماساژ، سونا و استخر همچنان ممنوع است

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: بازگشایی تالار‌ها و محل‌های تجمع برای برگزاری مراسم های عزا و عروسی کماکان ممنوع است البته تالارهای پذیرایی می توانند به شکل رستوران فعالیت خود را ادامه دهند.

فرهادی گفت: تالارها، ماساژ، سونا و استخر به خصوص در مناطق قرمز تعطیل هستند و ورزش‌هایی که در آن افراد با هم برخورد دارند، همچنان تعطیل بوده و توصیه ما این است که از رفع محدودیت ها استفاده و فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی  را به دقت اجرایی کنیم.

فرهادی گفت: پروتکل های بهداشتی در سایت سلامت محیط و کار وزارت بهداشت بارگذاری می شود و رعایت بهداشت فردی و استفاده از ماسک ودستکش و رعایت فاصله گذاری اجتماعی بین کارکنان رستوران و مشتریان بسیار حائز اهمیت است و کسی که برای سرو غذا در رستوران حضور پیدا می کند،  در هنگام مصرف غذا ماسک و دستکش ندارد اما کارکنان باید دستکش و ماسک داشته باشند و رستوران داران باید هر روز سلامت کارکنان را چک کنند.

تصمیمی برای بازگشایی تالارها و ورزش‌های پربرخورد نداریم

او درباره بازگشایی‌ مشاغل پرخطر، اظهار کرد: با احترام به سایر نهادها تنها مرجع رسمی تصمیم‌گیرنده، ستاد ملی مقابله با کروناست. نکاتی که طی دیروز و امروز به آن اشاره شده است از مصوبات ستاد ملی مقابله با کروناست و بر اساس آن فعلا هیچ تصمیمی برای بازگشایی تالارها و ورزش‌های پربرخورد نداریم.

سالاد بار در رستوران ها ممنوع

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: تاکنون اثبات نشده است که موادغذایی عامل ابتلا به کروناست اما پس از طبخ غذا فرد آلوده می تواند ویروس را به غذا منتقل کند، همچنین باید توجه داشت که سالاد بارها در رستوران ها باید حذف شود و ساندویج فروشی هایی که مشتریان خود محتویات ساندویج را پر می کردند، دیگر نمی توانند به این شکل موادغذایی عرضه کنند.

فرهادی درباره نصب توصیه‌های بهداشتی در پمپ بنزین‌ها بیان کرد: در حال تهیه پوستر و اینفوگرافی پروتکل های بهداشتی هستیم و این پوسترها و اینفوگرافی ها در اختیار اتاق اصناف قرار خواهد گرفت.

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: نظارت به عهده بازرسان بهداشتی وزارت بهداشت است و در تلاش هستیم از سازمان ها و نهادهای خصوصی برای نظارت ها کمک بگیریم.

قهوه خانه‌های عرضه کننده قلیان پلمپ می شوند

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: قهوه خانه‌ها و رستوران‌های سنتی می‌توانند بدون عرضه مواد دخانی فعالیت کنند.

فرهادی گفت: استفاده از مواددخانی به ویژه قلیان در قهوه خانه ها در بحران کرونا می تواند خطر انتقال ویروس را افزایش دهد و از اماکن عمومی و دانشگاه های علوم پزشکی درخواست کرده ایم که با عرضه غیرقانونی قلیان مبارزه کنند و قهوه خانه هایی که قلیان عرضه کنند، پلمپ یا تعطیل خواهند شد و باید توجه داشت که تنها مرجع تصمیم گیرنده در شرایط کنونی ستاد ملی مقابه با کروناست و این تصمیمات در ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته شده است.پ

ممنوعیت برپایی نماز جماعت در صحن‌ حرم ها

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به  خبرنگار گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به پروتکل های بهداشتی در صحن های حرم های مقدس و آستان های متبرک بیان کرد: همان گونه که ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب کرد و هفته پیش اعلام شد، صحن‌های حرم‌ها بازگشایی شدند و زائران با رعایت فاصله گذاری اجتماعی یک تا ۲ متری وارد صحن‌ها می‌شوند و صحن یک ساعت بعد از طلوع آفتاب بازگشایی می‌شوند و تا یک ساعت قبل از طلوع آفتاب پذیرای زائران خواهند بود و خواندن نماز جماعت در صحن‌ها ممنوع شده است.

فرهادی گفت: در فرصتی که برای زیارت پیش آمده است تا زائران بتوانند از فیض مکان‌های مقدس بهره‌مند شوند، توصیه ما این است که زائران مدت کوتاهی در صحن حضور داشته باشند و از سمتی وارد و از سمت دیگر صحن خارج شوند، مهر و کتاب‌های دعا و مناجات و چادر نماز را به همراه خود ببرند و از خادمان درخواست شده است که وسایل مشترک زیارتی در صحن‌ها را جمع آوری کنند و هر روز گندزدایی پس از خروج زائران انجام می‌شود.

انجام ماساژ برای ورزشکاران و فوتبالیست‌ها ممنوع است

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به  خبرنگار گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مثبت شدن تست کرونای بیش از ۵ نفر برخی تیم‌های فوتبال و شرایط برگزاری لیگ برتر فوتبال گفت: ما پروتکل‌های بهداشتی برای بازگشایی لیگ برتر فوتبال را با وزارت ورزش تدوین و ابلاغ کرده ایم کرده ایم و در مرحله نخست تمرینات آغاز شده اند و فقط لیگ برتر و دسته یک مجوز فعالیت را گرفته اند و تمرینات تیم‌های ورزشی با فاصله بوده و انجام ماساژ برای ورزشکاران و فوتبالیست‌ها ممنوع است و انتقال آموزش بین مربی ورزشکار انفرادی با رعایت فاصله گذاری اجتماعی صورت می‌گیرد و سرویس‌های بهداشتی و محوطه تمرینات باید گندزدایی شود.

فرهادی ادامه داد: توصیه ما این است که از اتوبوس برای انتقال ورزشکاران استفاده نشود و اگر استفاده شد فاصله گذاری اجتماعی رعایت و از اتوبوس‌های بیشتری استفاده شود و توصیه این است که فوتبالیست‌ها از خودروی شخصی استفاده کنند و ورزشکاران بعد از تمرینات در باشگاه ورزشی دوش نگیرند و در منزل دوش بگیرند.

برگزاری لیگ برتر از ۴ هفته دیگر بدون حضور تماشاگر

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برنامه مسابقات سه الی ۴ هفته پس از تمرینات و بدون تماشاچی خواهد بود. ورزشکاران قبل از حضور در ورزشگاه و شروع تمرینات تست کرونا باید بدهند و در صورتی که تست کرونا منفی باشد فرد می‌تواند در تمرینات حاضر شود و اگر تست کرونایی یکی از ورزشکاران مثبت شود از حضور ورزشکار منع می‌شود.

فرهادی تاکید کرد: اگر تست مثبت کرونا به ۵ نفر از یک تیم افزایش یابد، تیم اجازه تمرین و بازی نخواهد داشت و باید تیم قرنطینه شود و عمدتا پروتکل‌های تدوین شده مطابق با نُرم بین المللی تمام لیگ هاست و در بوندس لیگای آلمان، لالیگای اسپانیا و لیگ فوتبال ایتالیا هم همین پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند.

برنامه ای برای فعالیت سینماها و تئاترها نداریم

او درباره فعالیت سینماها و تئاترها و سالن های نمایش گفت: هنوز تصمیمی ستاد ملی مقابله با کرونا گرفته نشده است و درخواست‌هایی برای بازگشایی سینماها و تئاتر داشتیم و تنها به دو الی سه سینما خودرو اجازه فعالیت داده‌ایم خوشبختانه سینما آنلاین ها راه اندازی شده اند اما سینماها کماکان تعطیل هستند و اظهار نظر درمورد فعالیت آنها زود است.

بهترین ناظر بر رستوران ها مردم هستند

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی در رستوران ها گفت: بهترین ناظر مردم هستند، تمهیداتی را دیدیم که مشتریان با موبایل می‌تواند به پنج سوال درباره وضعیت بهداشت محیط مرکز پاسخ دهد، از همه توان خودمان استفاده می‌کنیم و همه بازرسان بهداشتی به طور صد در صدی در حال آماده باش هستند.

او ادامه داد: از دفاتر خدمات سلامت، شرکت های خصوصی دارای مجوز، بازرسان اتاق اصناف، بازرسان وزارت صمت، دامپزشکی و از همه مهمتر نیروی عظیم بسیج برای نظارت های بهداشتی استفاده می‌کنیم و هر گروه به طور سازمان یافته نقش خود را انجام می‌دهد تا بی نظمی در نظارت انجام نشود.

فرهادی افزود: اکنون نیز اعلام کرده‌ایم برگزاری مراسم در سالن‌های پذیرایی ممنوع است، اما نمی‌توانیم تضمین کنیم مردم در منازل خود این مراسم‌ها را برگزار نکنند، نظارت بر این موارد برایمان سخت خواهد بود، اما در شرکت‌های خصوصی و دولتی بازرسان بهداشتی نظارت‌های خود را بدون هیچ محدودیتی انجام داده‌اند.

۲۰۰ هزار تخلف بهداشتی کرونایی

معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره تخلف های بهداشت بیان کرد: تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار مورد تخلف داشته‌ایم که برخورد صورت گرفته است، ویروس در استخر و از طریق آب منتقل نمی‌شود، ولی در تردد و رختکن و استفاده از سرویس بهداشتی و بوفه استخر از جمله عواملی هستند که می‌توانند ویروس را منتقل کنند، به دلیل مکان استخر فعالیت استخر در مناطق قرمز ممنوع است و در مناطق سفید با رعایت پروتکل بهداشتی آزاد است و در مناطق زرد نیز با تایید مرکز بهداشت شهرستان منعی ندارد.

گرما بر شیوع کرونا تاثیر ندارد

وی افزود: تاکنون مستندی درباره تاثیر گرما بر ضعیف شدن بیماری کرونا وجود ندارد در استان خوزستان که گرم است شیوع بالا است و ارتباط معنی داری بین گرمای فصل و تعداد مبتلایان وجود ندارد.

تصمیمی برای بازگشایی مهدهای کودک گرفته نشده است

فرهادی افزود: تاکنون برای بازگشایی مهد کودک‌ها تصمیم گیری نشده است، زمانی بحث شد که به مهد‌هایی اجازه فعالیت دهیم که فرزند شاغلین را پذیرش کنند، اما تا کنون تصمیم‌گیری صورت نگرفته است.

انجام تست کرونا برای آغاز فعالیت کارکنان الزامی نیست

وی در پاسخ به پرسشی درباره انجام تست کرونا در برخی ادارات گفت: این موضوع در دستور کار وزارت بهداشت نیست و انجام تست کرونا برای آغاز به کار کارکنان الزامی نیست.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.