سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

شگرد جدید خودروسازان؛ خرید تریلی با ارز دولتی تحویل با ارز آزاد

شرکت سایپا دیزل با دریافت پول از تریلی داران اقدام به فروش تریلی برخلاف توافق قبلی و با ارز آزاد کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، حدود دو سال پیش بود که شرکت سایپا دیزل فراخوانی جدید برای رانندگان خودرو‌های بزرگ صادر کرد،  فراخوانی که از هر لحاظ برای تعویض تریلی‌های فرسوده مناسب بود.

این فراخوان که ابتدا به نام نوسازی ناوگان فرسوده بود و بعد‌ها به طرح کلید به کلید تغییر نام پیدا کرد، سبب شد که تعداد زیادی از تریلی داران به فکر نوسازی خودرو‌های خود بیفتند و به هوای تازه کردن خودرویشان آن را بفروشند و در شرکت سایپا دیزل ثبت نام کنند.


بیشتر بخوانید: اولتیماتوم تعزیرات به ۲ غول خودروسازی کشور


موضوع از آن قرار بود که در سال ۹۵ این شرکت به تریلی داران اعلام کرد که برای نوسازی خودرو‌های خود می‌توانند وام ۳۰۰ میلیون تومانی با ۹ درصد سود را دریافت کنند و ضمن فروش خودروی قدیمی خود و پرداخت مبلغ اندکی از مابه‌التفاوت قیمت اصلی تریلی، خودروی جدید را دریافت کنند.

پارادوکس صحبت‎‌های مسئولان شرکت سایپا با تصاویر لو رفته از انبارها

این شرکت که قرار بود بعد از یک سال پس از دریافت پول خودرو را  به تریلی داران تحویل بدهد همچنان به قول خود عمل نکرده و هم اکنون در سال ۹۹ اکثر خودرو‌ها به تریلی داران تحویل داده نشده‌اند؛ در حالی که مدیران شرکت تحریم را بهانه کرده‌اند و از ناتوانی خود برای خرید خودرو‌های جدید صحبت می‌کنند، اما شواهد گویای آن است که انبار‌های این شرکت مملو از خودرو‌هایی است که قرار بود به رانندگان تحویل داده شوند و از بابت تحویل خودرو و وجود آن هیچ مشکلی جود ندارد.

اما با وجود آن که مدیران این شرکت به مالباختگان گفته اند که خودرویی برای تحویل ندارند، اما تصاویر هوایی این انبار چیز دیگری می‌گوید و اطلاعیه جدید این شرکت برای ثبت نام دوباره خودرو هم حاکی از تکرار این اتفاقات است.

به گفته این تریلی داران خودرو در زمانی که ثبت نام شد  ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان قیمت داشت، اما اکنون قیمت آن به حدود ۳ میلیارد تومان رسیده است.

حالا این رانندگان مالباخته در دادگاه نسبت به این اقدام شرکت خودروسازی شکایت کرده‌اند و حکم  تحویل خودرو در مجتمع شهید مفتح تهران برای تعدادی از این تریلی داران صادر شده است.

البته علاوه بر فروش و تحویل خودرو توقیف مال شرکت هم برای تعدادی از تریلی داران صادر شده و عده‌ای توانسته اند با  توقیف مال از شرکت پول خود را بگیرند و عده‌ای دیگر هم موفق شدند، خودروی خود را دریافت کنند.

شرکتی که نه به تعهداتش عمل کرد و نه به قوانین

به گفته شرکت سایپا دیزل تعداد این تریلی داران حدود ۱۷۰۰ نفر است، اما مالباختگان می‌گویند به دلیل آن که شرکت خود را عاجز از ناتوانی و پرداخت پول خودرو نشان دهد، این عدد را بزرگنمایی کرده است.


بیشتر بخوانید: جزئیات تبانی یک زن و شوهر با مدیرعامل سابق سایپا برای خرید حدود ۱۶۸ هزار خودرو


یکی از مالباختگان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به این اقدام شرکت سایپا دیزل گفت:  برای من جای تعجب است چرا پس از ثبت نام خودرو در حالی که شرکت باید بر اساس تعهداتش عمل می‌کرد و خودرو‌ها را به ما تحویل می‌داد، پیش فروش نقدی گذاشت؟ بر اساس قانون این شرکت  ابتدا باید تعهدات خود نسبت به ما را عملیاتی می‌کرد و سپس  فروش نقدی خود را ادامه می‌داد.

وی ادامه داد: البته هم اکنون هم با وجود آن که این شرکت به ما خودرو بدهکار است، خط فروش جدیدی را راه اندازی کرده و می‌خواهد خودروها را با ارز آزاد به فروش برساند و به فکر آن‌هایی که با ارز دولتی تریلی خریده‌اند، نیست.

این مالباخته تصریح کرد: هم اکنون تعداد زیادی از رانندگان بیکار شده‌اند و از آنجایی که خودروی خود را فروخته‌اند مجبور به کارگری روی خودروی دیگران شده اند و همین موضوع مشکلات اقتصادی بسیاری را برای تریلی داران به وجود آورده است.

وی با اشاره به صحبت‌های مدیران این شرکت اظهار کرد: جالب است که مدیران شرکت می‌گویند می‌خواهند با پول ما بروند و تریلی چینی خریداری کنند، در حالی که خودروی قبلی ما اروپایی بود و قرار بود خودرو اروپایی به ما تحویل داده شود؛ اگر بنا بود که خودروی چینی از این شرکت دریافت کنیم اصلاً خودروی قبلی خود را نمی‌فروختیم و پولی هم به این شرکت نمی‌دادیم.

بهانه‌های مختلف برای فرار از پرداخت دین

تحریم، بالا رفتن قیمت و افزایش صعودی قیمت دلار همه بهانه‌هایی هستند که این شرکت برای این مالباختگان می‌آورد و از به تعویق افتادن تحویل خودرو‌ها صحبت می‌کند، در حالی که شعبات مختلف دادگاه‌ها آرای مختلفی برای این مالباختگان صادر کرده‌اند، اما هنوز احکام آن‌ها صادر نشده است و سردرگمی این مالباختگان ادامه دارد و باید دید که چه زمانی این شرکت می‌خواهد به تعهداتش عمل کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۸
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۸:۵۱ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
متاسفم به خودروسازهای بی وجدان
محمد کرمی
۱۸:۴۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
سلام چرا کسی نیست جواب این شرکت ساپیا دیزل بده به والا از سال ۹۵ ثنب نام ماشین ولوو کردم هنوز تحویل نگرفتم کسی هست به داد من برسه زنگ بزنه
ناشناس
۱۷:۴۵ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
من کارمند شرکتم نه مدیر عامل سایپا دیزل پس حتماً گزارشی که دادید اشتباه بوده که نظر منو در مورد واقعیات منتشر نمیکنید
نادر
۱۷:۰۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
آهای ملت ایران کی میخواین درس عررت بگیرین،با همون قرازه های خودتون کار کنین بهتره
ناشناس
۱۷:۰۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
این لگن سازان از خدا که اصلا نمی ترسند،قانون هم که پشت شرکت های پولداره تو این مملکت
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
میدونین چیه ایناهمشون دوزدن کاری هم نمیشه کردالان ۳ساله بیکارموندم ماشینموازدستم کرفتن خدالعنتشون کنه
ناشناس
۱۴:۲۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
الان ۳ساله بیکارموندم ماشینموازدستم کرفتن
ناشناس
۱۴:۱۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
سلام خداازخودروسازها نگزره خدا لعنتشون کنه خدایا دیوار وشیپور هم نکرده که شده جولان گاه دلال ها و نمایشگاه دارهای بی وجدان آخه گناه معاویه که شدیم راننده کامیون
ناشناس
۱۳:۴۷ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
لطفاً نظرم رو منتشر کنید
ناشناس
۱۳:۳۷ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
توایران حرف اول راپول میزند .دنبال چی هستین
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
افرین
خدا خیرشون بده
هی دزدی کنید ببینیم کی تمام میشه کرکره رو کامل پایین بکشیم
لابد منم که دارم اختلاس میکنم
ادرس بدم بیاید بگیرید منو
وگرنه کلا کسی نمیدونه کی چکارست
محمد
۱۲:۲۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
تبریز جاده سنتو یک پارکینگ بزرگ مملواز تریلی صفر هست اگه فوری خالی نکرده باشن از جاده مشخصه
ناشناس
۱۱:۵۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
چرا کسی نیست از ایران خودرو و سایپا بازخواست کنه؟
چرا ایران خودرو و سایپا به این راحتی به همه زور میگن؟
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
سلام. لطفاً این موارد رو پیگیری کنید. بخدا علت 90 درصد این گرونی ها خودروسازان هستند. هر روز قیمت ها رو بالاتر می برند. سایپا دیزل ک حدود 2 سال و نیمه سایت رو بسته و ایران خودرو دیزل هم هرروز قیمت ها رو گرون تر می کنه. سال 97 زیر مایلر رو ب قیمت 320 ملیون و تحویل فوری می فروخت اما الان تا امروز ک 7 خرداد 99 هست می فروشه یک ملیارد و هشتاد ملیون اون هم تحویل بهمن ماه. تو رو خدا ب داد این مردم بیچاره برسین. بابا بخدا من مهندس عمرانم اما چون کار نیست افتادم دنبال ماشین سنگین اون هم شده این
ناشناس
۱۱:۰۷ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
چون دولتیند هر کاری بخواند میکنند خبری هم از اسامی دهن پر کن مثل سلطان نیست حالا اگر خصوصی بود تا حالا ده بار مالکش رو اعدام کرده بودند یا کل اموالش رو به نفع دولت مصادره میکردندو البته بعدش که مالکیتش رو گرفتند باز هم همون داستان بود
حسین
۱۰:۴۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
سلام پس تکلیف کسانی که چهار ساله طرح فرسوده یا کلید به کلید بوده چی مشود که ماشینشون فروختند که ماشین بگیرند نزدیک به سه ساله تاخیر داره کی جوابگوست
محمد315
۱۰:۳۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
پس کی میخواد این کارا جلوش گرفته بشه یعنی هیچ قانونی نمیشه گذاشت
ناشناس
۱۰:۱۱ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
این کلاهبرداری‌ها تمومی ندا ررره. الانم بانک مرکزی با نرخ دلار هم همینو بازی میکنه یعنی عملکردش عین خودروسازها شده و هر روز با بالا بردن نرخ ارز خودشونو آپدیت میکنن.
گزارش تهیه بفرمایید
۰۹:۳۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
تا زمانیکه ارز دولتی باشه رانت هم هست در هر شرایطی مردم دارن با ارز 16000 تومنی زندگی می کنند حالا چرا دولت از بیت المال این دلار ارزون رو به اینها میده الله اعلم
ه‍موطن
۰۹:۰۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
این هم یک نوع روش پولشویی دیگر؟ تا زمانی که دروغ گفتن در کشور خودمون ایران وجود دارد یعنی ؟؟؟تا زمانی رقیب برای کارخانجات خودروسازی سایپا و ایران خودرو وجود ندارد یعنی؟ آش همان آش... کاسه همان کاسه خواهد بود
هادی
۰۹:۰۲ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
تا کی باید به این دو شرکت که همچون دو تا اختاپوس به جان مردم افتاده اند باج دهیم چرا کسی جلودارشان نیست ...اگر مسولین حکومتی دستشان با این سازندگان ارابه های مرگ در یک کاسه نیست دلیل اسن همه اهمال کاری چیست؟
ناشناس
۰۸:۳۷ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
سلام وقتی قیمت یک ماشین سنگین پنج تا شش برابر شده و هیچ مسئولی ن پاسخگوست و نه نظارت و اقدامی برای این موضوع صورت میگیره..این موضوع هم دقیق مثل افزایش قیمت زیاد برای کسی مهم نیست...
ناشناس
۰۸:۲۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
مرگ بر ......
ناشناس
۰۸:۲۱ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
علی برکت الله
ناشناس
۰۸:۱۱ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
عزیزان مسئولین کلاه خود را بالا بگیرید. فساد و رشوه و اختلاس در بین مسئولین ریشه دوانده . کلا مریض هستند
V
۰۷:۵۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
مسئولین۱۱۳ یه سری به وضعیت مسئولین سازمان راهداری و وارد کنندگان کامیونها وارتباط پشت پرده اینها بزنید
منصور
۰۷:۳۵ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
اگه اینجوری جهش کنیم
ناشناس
۰۷:۲۷ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
چرا قوه قضائیه به سلطان سایپا و سلطان ایرانخودرو رسیدگی نمی کند.؟
ناشناس
۰۵:۳۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
از قرار حالا حالاها سلطان داریم. ولی معلوم نیست چرا یکی به نمایندگیشون معرفی میشه مگه همه نمبخوان دیده بشن الان هم همشونو دیده کنید. لطفا .تو خجالتشون نمونید.
ناشناس
۰۵:۰۱ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
مدیران ارشد سایپادیزل با تعویض مدیر عامل سایپا تعویض میشوند و کسانی را روی کار میاورند که یکی دو سال به بازنشستگی شان باقی است
الان هم از یازده اسفند تا حالا عملا کارگران شرکت به دلیل نبود نقدینگی برای خرید و تولید تعطیل هستند
ناشناس
۰۲:۳۹ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
جالبه که الان هم دارن همین مردم میرن خودرو ثبت نام میکنم از ماست که بر ماست
ناشناس
۰۲:۲۹ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
جای پول تریلی پول چند تا خط قطار باربری بدهند!
ناشناس
۰۱:۵۱ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
بی وجدان تر از خودروسازها موجودات دیگری نیست
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
رحمت به پدرت لعنت به هرچی خودرو سازه
ناشناس
۰۰:۵۸ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
تا اعدامشون نگنید همینه
اصلا چرا کسی کاریشون نداره
داود
۲۲:۴۷ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
آخه اینجا همه شون دستاشون تو ی کاسه س کی و بگیرن کی و اعدام کنن مگه میشه مگه داریم
ناشناس
۰۰:۳۴ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
خدا مفسدین را لعنت کند
ehsan
۰۰:۳۱ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
اگه قوه قضاییه و دولت و مجلس روش نظارت داشته باشه از اینجور کارها نمیتونه بکنه