سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید اسانس از گل محمدی، راه اقتصادی کردن این محصول

راه اندازی واحد‌های تولید اسانس، یک راه به عنوان اقتصادی کردن کشت و تولید محصول گل محمدی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، امید طهماسبی زاده مدیر جهاد کشاورزی مشهد گفت: کشت گل محمدی به دلیل سازگاری با انواع شرایط آب و هوایی و مقاومت به خشکی و کم آبی مورد توجه قرار گرفته است.

او با بیان اینکه تکثیر و کشت گل محمدی از طریق قلمه و پاجوش صورت می‌گیرد، افزود: در سال‌های قبل بزرگترین سطح زیر کشت و تولید گل محمدی در استان، در مشهد و خصوصا روستای فرخد بوده است.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: در سال ۹۸ سطح زیر کشت این محصول در مشهد ۱۹۵ هکتار و میزان تولید آن ۶۳۰ تن بوده که حدود ۹۰٪ از کشت و تولید به روستای فرخد اختصاص داشته است.

طهماسبی زاده بیان کرد: از هر ۳ تن گل‌تر حدود یک کیلوگرم اسانس و از هر تن ۵۰۰ لیتر گلاب درجه یک و حدود هزار لیتر گلاب درجه دو به دست می‌اید.

او با اشاره به اینکه هر هکتار گلستان گل محمدی برای ۳ نفر شغل دائم و ۱۵۰ نفر شغل موقت ایجاد می‌کند، تصریح کرد: در سال‌های اخیر با توجه به توسعه سطح زیر کشت در استان و افزایش تولید، علی رغم وجود حدود بیست کارخانه و کارگاه فراوری گیاهان دارویی در مشهد، قیمت خرید محصول علی رغم تورم و افزایش هزینه‌های تولید نه تنها افزایش نداشته که گاه شاهد کاهش قیمت آن بوده ایم و به همین دلیل بسیاری از باغداران در روستای فرخد اقدام به حذف باغات خود کرده اند.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد تاکید کرد: عمده صادرات محصول به صورت اسانس می‌باشد و قیمت هر کیلو اسانس در بازار‌های جهانی بین ۶۰ تا یکصد میلیون تومان است.

انتهای پیام//ف. ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.