سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چراغ‌های تطبیق شونده با مسیر چیست؟

همزمان با پیشرفت سایر بخش های صنعت خودروسازی روزبه روز تکنولوژی های جدیدی بر روی آپشن چراغ خودروها نیز تولید و عرضه می‌شود، که سیستم چراغ‌های تطبیقی خودرو یکی از آنهاست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه سیستمی در چراغ‌های جلو برخی خودرو‌ها پیاده‌سازی شده است که ریشه آن را باید در دهه ۵۰ میلادی پیدا کنیم. این سیستم را اگر بخواهیم به طور ساده شرح دهیم، باید بگوییم که در سر پیچ‌ها با گردش فرمان، چراغ‌های جلو نیز زاویه می‌گیرند تا دید رو به جلو بیشتر شده و نقاط کور موجود در پیچ نیز در معرض نور چراغ‌ها قرار بگیرند.

این سیستم به نام AFS شناخته می‌شود که مخفف عبارت adaptive frontlight system به معنی چراغ‌های جلو تطبیقی است. در خودرو‌هایی که فاقد این سیستم هستند، در هنگام ورود به پیچ در جاده، چراغ همیشه رو به مستقیم تابیده و بیرون جاده را بیشتر از مسیر روشن می‌کند. این عیب خصوصا در مسیر‌های کوهستانی و پیچ و خم‌های مسیر می‌تواند بسیار خطرناک باشد. اما خودرویی که مجهز به این سیستم است، در هنگام چرخش و گذر از پیچ‌ها عملکرد و ایمنی بیشتر و بهتری خواهد داشت. به این معنی که یک موتور کوچک قرار گرفته درون کاسه چراغ‌ها با توجه به سرعت خودرو و میزان انحراف فرمان از خط مرکزی آن، اقدام به چرخش کاسه چراغ‌ها می‌کند. این سیستم می‌تواند کاسه چراغ‌ها را تا ۱۵ درجه به هر طرف بگرداند که در مجموع ۳۰ درجه خواهد بود.

کارکرد AFS در خودرو‌ها به این صورت است که درون چراغ جلو، موتور‌هایی قرار گرفته که لامپ‌ها و یا LED‌ها بر روی آن نصب می‌شوند. این موتور باتوجه به اطلاعات دریافت شده از میزان چرخش چرخ‌ها از طریق سنسور مورد نظر، لامپ‌ها و یا LED‌های نصب شده بر روی خود را می‌چرخاند و به این طریق در پیچ‌ها که فرمان خودرو می‌چرخد، وضعیت این موتور‌ها هم تغییر می‌کند و به این ترتیب بیش‌تر فضای تاریکی که سر پیچ‌ها وجود دارد با چرخیدن لامپ‌ها یا LED‌ها روشن می‌شود و اجسام و خودرو‌هایی که در آن ناحیه قرار دارند، قابل رؤیت می‌شوند و خطر برخورد با آن‌ها بسیار کم تر. این مدل از پرتاب نور در خودرو‌هایی مانند مزدا ۳ New و لکسوس GS ۴۶۰ به کار برده شده است.

سیستم Adaptive Front Lighting بسیار هوشمندتر نسبت به AFS رفتار می‌کند. به این صورت که دوربین‌های تعبیه شده در زیر آینه‌های کناری، آینه وسط و یا جلوپنجره، خودرو‌های محرکی را که در مسیر هستند تشخیص می‌دهد و پرتاب نور را به گونه‌ای تنظیم می‌کند که باعث کوری موقت راننده‌ای که در خلاف مسیر حرکت می‌کند، نشود و همین طور پرتاب نور را برای خودرو‌هایی که در جلوی خودرو و موافق مسیر حرکت می‌کنند به گونه‌ای تنظیم می‌کند تا بازتاب نور بر آینه‌های کناری و آینه وسط آن، نیافتد و باعث آزار راننده جلویی نشود. این سیستم پیشرفته هنگام رانندگی در شب، وضعیت پرتاب نور را باتوجه به تشخیص دوربین‌ها بین دو حالت نوربالا (High-Beam) و نورپایین (Low-Beam)، تغییر می‌دهد که این تغییر حالت می‌تواند به طور مجزا بین دو چراغ رخ دهد به این صورت که ممکن است یک چراغ در حالت نورپایین باشد و چراغ دیگر در حالت نوربالا. علت این تغییرِ حالت هم روشن کردن حداکثر مسیر است، البته بدون این که راننده‌ای با نوربالا اذیت شود.

اما این سیستم بیشترین اثر خود را از سرعت خودرو می‌گیرد. به این معنی که زاویه کم چرخش که نهایتا برابر با ۱۵ درجه به هر سمت است، برای عبور در سرعت‌های بالا که چرخش خودرو به نسبت طول مسیر کم است، کاملا کافی خواهد بود. اما اگر خودرو در حال پارک کردن باشد و یا در یک مسیر کوهستانی پر پیچ و خم در حال تردد است، سیستم AFS به شکل دیگری توانایی خود را افزایش می‌دهد. به این صورت که اگر سرعت خودرو کم و زاویه پیچش زیاد باشد، در برخی خودرو‌ها با روشن‌شدن چراغ‌های کناری خودرو که به این منظور تعبیه شده‌اند و یا شدید‌تر شدن تابش چراغ‌های جلو، این عیب برطرف می‌شود. همچنین اکثر خودرو‌هایی که به این سیستم مجهز هستند، در عبور از سربالایی و سراشیبی‌ها نیز از این سیستم بی بهره نخواهند بود. به این معنی که با ورود به یک سر‌بالایی، چراغ‌ها رو به پایین زاویه می‌گیرند تا مسیر بیشتری از روبه‌رو را روشن کنند و از تابش مستقیم به چشم رانندگانی که از روبه‌رو می‌آیند بکاهند و با ورود به یک سراشیبی این عمل به صورت عکس انجام می‌شود تا در لحظه ورود به سرازیری نیز دید کافی موجود باشد. این سیستم در هنگام دنده عقب رفتن از کار می‌افتد.

اهمیت این سیستم‌ها شب هنگام و در جاده‌های پر پیچ و خم مشخص می‌شود، زیرا هنگام پیچیدن در این جاده‌ها بدون این سیستم، بسیاری از ناحیه درون پیچ، تاریک می‌ماند و راننده چیزی مشاهده نمی‌کند، اما اگر خودروی شما مجهز به این آپشن‌ها باشد قسمت زیادی از ناحیه تاریک درون پیچ روشن می‌شود و دید راننده نسبت به حالت عادی بیش‌تر می‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.