سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عملکرد سیستم کنترل در سراشیبی و سربالایی در خودرو چیست؟

سیستم کمکی در سربالایی و سرپایینی خودرو که به عنوان یکی از آپشنهای خودروهای امروزی می‌باشد باعث حرکت بهتر و آسانتر خودرو می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، سیستم ایمنی به عنوان یک سیستم مکانیکی در خودرو، این امکان را برای رانندگان فراهم می‌کند تا راحت‌تر مسیر‌های سربالایی را بپیمایند. از طرفی سیستم DAC) Downhill Assist Control) به عنوان یک سیستم مستقل و جدا مطرح بوده که ایمنی خودرو را حین عبور از مسیر‌های سرازیری افزایش می‌دهد.

همان‌طور که می‌دانید، پایین آمدن از یک سراشیبی، خصوصا اگر سطح آن از نوع ناپایدار و لغزنده باشد، کار دشواری است و این مسئله نه‌تن‌ها به مهارت راننده، بلکه به قابلیت‌های خودرو (خصوصا سیستم ترمز آن) نیز بستگی دارد.

شاید از نظر خیلی‌ها انجام این کار ساده باشد و این‌طور فکر می‌کنند که با سنگین‌کردن دنده و کنترل صحیح ترمز می‌توان فرود موفقی را انجام داد، اما نباید این مسئله را فراموش کنیم که ترمزگیری پی در پی و مداوم، باعث بالا رفتن دمای لنت و همچنین دیسک ترمز می‌شود و این امر قدرت ترمزگیری را تا حد محسوسی کاهش می‌دهد، تا جایی که ممکن است دیگر توان موثر خود را از دست بدهد. همچنین قفل شدن ناگهانی یکی از چرخ‌ها هنگام فرود از تپه و سراشیبی، باعث سر خوردن خودرو و یا انحراف آن از مسیر می‌شود که طبیعتا خطرات زیادی را در پی دارد، اما وجود سیستم DAC در اتومبیل، باعث می‌شود که این فرآیند با راحتی و البته اطمینان بیشتری انجام شود.

عملکرد سیستم DAC به این صورت است که ابتدا باید سرعت اتومبیل خود را به کمتر از ۲۵ کیلومتر در ساعت برسانید (در بعضی از خودروها، حد مجاز سرعت برای فعال‌سازی این سیستم مشخص شده است) و سپس با فشردن کلید DAC، پای خود را از روی پدال گاز و ترمز بردارید. از این لحظه به بعد، گیربکس خودرو در حالت سنگین قرار می‌گیرد و سرعت پیشروی خودرو به طور هوشمند و اتوماتیک با درگیر کردن ترمزها، کنترل می‌شود و تنها وظیفه شما این است که کنترل فرمان را در دست داشته باشید. سیستم DAC با کمک سامانه ESP و EBD از قفل شدن چرخ‌ها یا انحراف خودرو جلوگیری می‌کند و اتومبیل را با یک سرعت نسبتا ثابت و البته ایمن و مطمئن، به پایین سراشیبی هدایت می‌کند.

سپس با فشار دادن مجدد دکمه DAC می‌توانید سیستم را خاموش کنید و به حرکت خود ادامه دهید. توجه داشته باشید که در اکثر خودروها، علامت دکمه DAC به شکل یک اتومبیل است که روی سراشیبی قرار گرفته است و معمولا با فشار دادن دکمه و فعال شدن سیستم، علامت آن نیز به صورت چشمک‌زن روی صفحه آمپر مشخص می‌شود (در بعضی از خودرو‌ها آلارم صوتی نیز دارد). تجربه نشان داده است که سیستم کنترل پایین آمدن از سراشیبی نیز بدون نقص نیست و گاهی عملکرد طولانی‌مدت این سیستم، موجب افزایش دمای سیستم ترمز می‌شود که در این صورت، راننده را با یک آلارم مخصوص، از مشکل به‌وجود آمده با خبر می‌سازد و سیستم به طور خودکار غیر‌فعال می‌شود!

۶ مورد ازمزایای استفاده از سیستم‌های ایمنی خودرو HAC و DAC

۱-این سیستم‌ها موجب جلوگیری از تصادف در سراشیبی‌ها و سربالایی‌ها به دلیل لغزش خودرو می‌شوند.

۲-این سیستم‌ها به نسبت ارزان قیمت هستند.

۳-استفاده از این سیستم‌ها به منزله‌ی رانندگی با آرامش و بدون استرس است.

۴-استفاده از این سیستم‌ها سبب افزایش عمر کلاچ خودرو می‌شوند.

۵-این سیستم‌ها برای خودرو‌هایی دارای سرنشین و یا بار زیاد، کاملا توصیه می‌شود.

۶-این سیستم ها، تنها مناسب خودرو‌هایی که دارای جعبه دنده‌ی دستی هستند، مناسب است.

بسیاری از واردکنندگان و فروشندگان در بازار داخلی، سیستم DAC را تحت عنوان «شیب‌سنج» معرفی می‌کنند که چندان صحیح نیست، زیرا سیستم شیب‌سنج، فقط زاویه شیب را اندازه‌گیری می‌کند و ربطی به نوع و عملکرد سیستم DAC یا همان کنترل فرود از سراشیبی ندارد. علاوه بر SUV‌هایی، چون تویوتا لندکروزر، لکسس RX۳۵۰، مرسدس بنز ML، کیا سورنتو و … خودرو‌هایی مانند کیا اسپورتیج، هیوندای ix۳۵، هیوندای ix۴۵، تویوتا RAV۴، ب‌ام‌و X۳، ب‌ام‌و X۱ و میتسوبیشی ASX نیز به این سامانه مجهز هستند که البته در بعضی از آن‌ها به عنوان یک آپشن سفارشی شناخته می‌شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.