معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه یکی از مهمترین رسالتها و مسئولیتهای دولت توجه به سرمایه انسانی به عنوان کانون اصلی توسعه ایران بوده است، تصریح کرد: هیچ سرمایه گذاری در کشور مهمتر از سرمایه گذاری در نیروی انسانی نیست و هر هزینهای در آموزش و پرورش هزینه سرمایهای است که میتواند در سریعترین زمان بازدهی داشته باشد.
وی ادامه داد: آموزش و پرورش و مدرسه بعنوان کانون توسعه و معلم بعنوان ابزار توسعه حتماً باید مورد توجه قرار گیرند و من دست تک تک معلمان را که در این شرایط دشوار کشور به رسالت خود پایبند هستند میبوسم. آنها بعنوان نخبگان جامعه توجه دارند که دولتشان در چه شرایطی قرار دارد و منابع آن با توجه به اعمال تحریمهای ظالمانه و حوادث غیرمترقبه نظیر شیوع بیماری کرونا در چه وضعیت قرار گرفته است.
جهانگیری با اشاره به اینکه معلمان و پزشکان در همه نظرسنجیها بعنوان گروههای مرجع و مورد اعتماد مردم قرار داشته اند، خاطر نشان ساخت: حرف و سخن فرهنگیان تأثیر بسزایی در میان مردم دارد و نخبگان و معلمان باید شرایط کشور را برای مردم ترسیم کنند و نسبت به مسائل بی تفاوت نباشند، زیرا در این صورت ممکن است تاب آوری کشور ضعیف شود.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه آمریکاییها با تحریم، جنگ اقتصادی وسیعی علیه ملت ایران به راه انداختند گفت: هدف آنها این بود که نظام جمهوری اسلامی ایران را ساقط کنند وقتی نتوانستند به دنبال فروپاشی اقتصاد کشور رفتند و خوشبختانه در این زمینه موفقیتی کسب نکردند و امروز به اینجا رسیده اند که از ایران میخواهند با آنها مذاکره کند و این نشانه مأیوس شدن آنها از تحریمها است.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور در پی تحریمهای گسترده نفتی و بانکی و حمل و نقل گفت: در موضوع کرونا ایران نشان داد که با وجود مشکلات، عملکرد قابل توجهی نسبت به کشورهای دیگر دنیا داشته است. ما نه از نظر درمانی و پزشکی با مشکل روبرو شدیم و نه به لحاظ تأمین کالاهای مورد نیاز مردم در بازار کمبودی مشاهده شد.
جهانگیری گفت: اجرای طرح تحول سلامت که منجر به ایجاد زیرساختها و افزایش ظرفیت بیمارستانی کشور شد از یک سو و ایجاد پرونده سلامت برای ۸۰ میلیون نفر جمعیت کشور از سوی دیگر باعث شد که با خدمات گسترده کادر پزشکی و درمانی کارنامه خوبی در مقابله با کرونا به ثبت برسد.
معاون اول رئیس جمهور افزود: عملکرد ممتاز دولت در مواجهه با بیماری کرونا باعث شد که ما همانند برخی کشورهای دیگر شاهد قحطی و یا غارت فروشگاهها نباشیم البته ایرانیها نیز نسبت به کمبود کالا دغدغه داشتند و وقتی احساس کردند که ممکن است به خاطر قرنطینه نتوانند از منازل خود خارج شوند در یک روز ۵ برابر روزهای مشابه از فروشگاهها خرید انجام شد، اما با ذخیره سازی و برنامه ریزی خوبی که انجام شده بود بلافاصله قفسه فروشگاهها پر شد و مردم نسبت به تأمین کالاهای مورد نیازشان اطمینان پیدا کردند.
وی با اشاره به تولید کالاهای مورد نیاز کادر پزشکی و درمانی و مردم در ۹۰ روز گذشته برای مقابله با کرونا گفت: در روزهای اول از بابت اینکه کادر درمانی کشور امکانات حفاظتی نداشتند دچار دغدغه بودیم چرا که کسی پیش بینی نمیکرد بیماری با این وسعت دامنگیر کشور شود، اما امروز در تولید ماسک، کیت تشخیص و سایر تجهیزات پزشکی مورد نیاز علاوه بر تأمین نیازهای داخلی به کشورهای دیگر صادرات انجام میدهیم.
جهانگیری در ادامه با بیان اینکه امروز همه بخشها تحت تأثیر پدیده نوظهور کرونا قرار گرفته اند، گفت: براساس گفته مسئولین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هنوز ابعاد مختلف این ویروس ناشناخته است و با وجود آنکه تصور میکردیم تا حد زیادی در ایران کنترل شده، اما به یکباره چهره خشنی از این ویروس در استان خوزستان مشاهده شد و این یعنی جزئیات و ابعاد این ویروس هنوز برای کسی معلوم نشده است.
معاون اول رئیس جمهور ویروس کرونا را ویروسی عالمگیر توصیف کرد و افزود: این ویروس بخشهای مختلف اقتصادی و اجتماعی را در سراسر دنیا درگیر کرده است و تقریباً توافق و اجماعی در میان همه نخبگان دنیا وجود دارد مبنی بر اینکه ویروس کرونا منجر به اتفاقاتی در دنیا خواهد شد که بی سابقه است و حتی آثار رکود اقتصادی ناشی از آن وحشتناکتر از رکود جهانی اقتصاد در سال ۱۹۳۰ میلادی خواهد بود.
وی با یادآوری اینکه تقریباً در همه کشورهای بزرگ دنیا، مدارس و دانشگاهها به دلیل شیوع کرونا تعطیل شده اند و هر کشوری براساس توانمندی خود تلاش کرده است آثار شیوع کرونا را در موضوع آموزش تا حد ممکن کاهش دهد و با تدابیر و راهکارهایی مانع از آسیب رسیدن به بخش آموزش شود.
جهانگیری افزود: مجموعه آموزش و پرورش کشور ما که با ۱۴ میلیون دانش آموز سر و کار دارد باید دغدغه اش این باشد که حالا که مدارس و مراکز آموزشی تعطیل شده اند، به نحوی برنامه ریزی کند که دانش آموزان و دانشجویان از درس عقب نمانند.
معاون اول رئیس جمهور مجموع اقدامات انجام شده وزارت آموزش و پرورش برای جبران تعطیلی مدارس را قابل تقدیر توصیف کرد و گفت: اینکه یک خانم معلم که در بیمارستان بستری است و امکان آموزش حضوری به دانش آموزان را ندارد، با استفاده از ابزار فضای مجازی مطالب درسی را به دانش آموزان منتقل میکند، صحنهای زیبا و ماندگار است که باید در تاریخ ثبت شود.
وی افزود: اینکه یک خانم معلم به دلیل آنکه برخی دانش آموزان در یک روستا به ابزار فضای مجازی دسترسی ندارند به سراغ آنها میرود و برای تک تک آنها تدریس میکند، این اقدام برای اینکه چراغ علم کم سو نشود نوعی از خودگذشتگی است و بی تردید نمونههای متعدد و فراوانی از این دست وجود دارد که صدا و سیما بعنوان نمونه فقط چند مورد از آنها را منعکس کرده است.
جهانگیری ایجاد و راه اندازی شبکه آموزش دانش آموزان (شاد) را کاری بزرگ ارزیابی و تصریح کرد: اینکه ظرف یک مدت کوتاه ابزاری با این فراگیری طراحی و اجرا شود به گونهای که ۱۳.۵ میلیون دانش آموز عضو آن شوند و مدیران، معلمان و دانش آموزان از آن خدمات دریافت کنند افتخاری بزرگ برای کشور است.
معاون اول رئیس جمهور خاطر نشان کرد: تا پیش از شیوع کرونا اینکه دانش آموزان به دلیل آسیبهای احتمالی تلفن همراه به مدارس نبرند یک دغدغه برای مسئولین مدارس بود، اما امروز مدرسه به درون تلفن همراه آمده است و هر خانهای به مدرسه تبدیل شده است.
وی ادامه داد: این تغییرات را نباید ساده تلقی کنیم. یکی از دلایلی که گفته میشود زندگی در شرایط پس از کرونا نمیتواند به روال گذشته باز گردد همین تغییرات است که نمونه آن در حوزه آموزش بسیار قابل توجه است.
جهانگیری با اشاره به اینکه در حال حاضر روزهای پایانی سال تحصیلی را سپری میکنیم، افزود: امتحانات نیز مطابق با برنامه ریزیهای انجام شده برگزار خواهد شد، اما برای سال تحصیلی آینده باید پیش بینیهای لازم و سناریوهای احتمالی مختلف را بررسی کنیم.
معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: تقریباً وجه غالب سیاستمداران دنیا در آمریکا، اروپا و دیگر کشورها معتقدند که ویروس کرونا همچنان با ما هست و باید شیوه زندگی خود را متناسب با آن تغییر دهیم تا زمانی که دارو و واکسن قطعی این ویروس تولید شود.
وی با تاکید بر اینکه برای سال تحصیلی آینده باید سناریوهای مختلف بدبینانه و خوشبینانه را مدنظر قرار دهیم چرا که این امکان نیز وجود دارد که وضعیت از اینکه هست نیز بدتر شود. برخی پزشکان بر این باور هستند که احتمال دارد از پاییز سال جاری شاهد شیوع شدید ویروس کرونا باشیم بنابراین باید از هم اکنون برنامه ریزیهای لازم را انجام دهیم تا پرچم تدریس و علم و دانش برقرار باشد.
جهانگیری گفت: برای خوشبینانهترین حالت که این ویروس در حدی مهار شود نیز تصور اینکه شرایط به گذشته باز میگردد تصور نادرستی است چرا که دیگر امکان برگزاری کلاسهای آموزشی با تراکم و تجمع دانش آموزان میسر نخواهد بود و باید برای سال تحصیلی ۱۳۹۹، ۱۴۰۰ روشها و راهکارهایی را متفاوت از روال عادی تشکیل کلاسهای درس در نظر بگیریم که در صورت برگزاری کلاسهای درس چه تعداد از دانش آموزان میتوانند در یک کلاس حضور داشته باشند و چند روز از هفته امکان کلاس حضوری وجود دارد و چند روز از طریق فضای مجازی برگزار خواهد شد.
معاون اول رئیس جمهور همچنین خواستار بررسی و شناسایی نقاط قوت و نقاط ضعف شبکه آموزش دانش آموزان (شاد) شد و گفت: سه ماه تابستان فرصتی است که ضعفهای این برنامه برطرف شود و به گونهای اصلاح شود تا محیط آن برای دانش آموز جذاب باشد و در عین حال بتواند نیاز واقعی تدریس و آموزش را تأمین کند.
وی همچنین با اشاره به اینکه خانوادهها در مدت اخیر بیش از گذشته با امر آموزش و پرورش درگیر شدند گفت: تا پیش از شیوع کرونا، خانوادهها هر از گاهی در جلسات انجمن اولیا و مربیان شرکت میکردند، اما حالا وقت زیادی از خانوادهها صرف موضوع آموزش دانش آموزان میشود و خانوادهها با تمام ظرفیت به کمک آموزش و پرورش آمده اند تا به تحصیل دانش آموزان آسیبی وارد نشود.
جهانگیری تصریح کرد: پیام اصلی این نشست این است که آموزش و پرورش باید برنامه و پیش بینیهای لازم را برای سال تحصیلی آینده با دقت تدوین کند و از طریق تعامل و همفکری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، برنامهای متناسب با شرایط و سناریوهای مختلف تدوین نماید.
وی افزود: حتی برخی اساتید دانشگاه و اعضای هیئت علمی میگویند که باید برای آمادگی جهت تدریس در کلاسهای فضای مجازی سه برابر مدت زمان حضور در کلاسهای درس وقت صرف کنند چرا که معتقدند کلاسهای فضای مجازی در فضایی شیشهای و شفاف برگزار میشود که میتواند مورد قضاوت همگان قرار گیرد.
معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود یکی از پیامدهای کرونا را حذف و تغییر برخی فرایندهای زائد برشمرد و گفت: شرایط کرونایی فرصتی را فراهم کرد تا با استفاده از فضای مجازی جلسات از طریق ویدئو کنفرانس و با هزینههای اندک، اما پربازده برگزار شود.
جهانگیری با اشاره به خدمات گسترده شبکه ملی اطلاعات در ایام شیوع کرونا تصریح کرد: متأسفانه جرأت و اراده کافی برای اصلاح برخی روشها و شیوههای سنتی در کشور وجود ندارد. تا پیش از این برای دریافت یک وام قرض الحسنه متقاضیان مجبور بودند حداقل چند بار به بانک مراجعه کنند، اما به حکم کرونا موفق شدیم ظرف یک ماه برای ۲۰ میلیون خانوار وام یک میلیون تومانی بدون مراجعه به بانک واریز کنیم و این نشان میدهد که اگر اراده و انگیزه وجود داشته باشد، میتوان کاری کرد که از سختیها و بروکراسیهای زندگی مردم کاسته شود.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تاکید رئیس جمهور در جلسه هیأت دولت مبنی بر اینکه تسهیلات ۵۰ هزار میلیارد تومانی برای کمک به بنگاههای آسیب دیده از شرایط کرونا نیز باید به شکلی آسان و بدون سختی پرداخت شود، افزود: رئیس جمهور تاکید کرده است که باید ظرف یک ماه و تا پایان خرداد این تسهیلات پرداخت شود که من میگویم در بدبینانهترین حالت اگر یک ماه نشد حتماً باید ظرف دو ماه انجام شود.
وی با اشاره به یکی از جلسات بررسی آسیبهای اجتماعی و حاشیه نشینی با حضور مقام معظم رهبری در سال ۹۵ تصریح کرد: در آن جلسه پیشنهاد کردم که تسهیلاتی برای روستاها در نظر گرفته شود تا از مهاجرت آنها به حاشیه شهرها جلوگیری شود و بتوانند در روستاهای خود اشتغالزایی کنند که رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند که این پیشنهاد دقیقی است و از رئیس مجلس خواستند که آن را به شکل دو فوریتی و سه فوریتی مورد بررسی قرار دهند.
جهانگیری افزود: پس از تصویب و اجرایی شدن این برنامه در حالی که در سال ۹۹ هستیم از ۱.۵ میلیارد دلار در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح، هنوز ۷ هزار میلیارد تومان باقی مانده تا به صورت تسهیلات پرداخت شود.
معاون اول رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اگر تا پیش از شیوع کرونا از وزارت آموزش و پرورش میخواستیم که طرحی ارائه کند که براساس آن بخشی از آموزش از طریق فضای مجازی انجام شود، شاید گزارشی ارائه و اعلام میشد که این برنامه ظرف ۲۰ سال تدوین و اجرایی خواهد شد، اما امروز به خاطر شرایط کرونا ظرف مدتی اندک این برنامه ریزی انجام شده که براساس گزارش مسئولین آموزش و پرورش، هیچ آسیبی نیز به روند تدریس و آموزش دانش آموزان وارد نشده است.
جهانگیری ضمن ابراز خرسندی از موافقت هیئت دولت با طرح رتبه بندی معلمان گفت: با وجود همه محدودیتها دولت تلاش کرده است تا وضعیت حقوقی و معیشتی فرهنگیان کشور را ارتقا بخشد و باید این اقدامات با توجه به همه محدودیتها برای جامعه معلمان به خوبی توضیح داده شود. معلمان ما انسانهای شریفی هستند که وضعیت موجود را درک میکنند.
وی در خصوص پاداش پایان خدمت بازنشستگان و موضوع ارز مورد نیاز برای تأمین کاغذ کتابهای آموزشی، گفت: این مسائل نیز مورد توجه دولت قرار دارد و اقدامات خوبی انجام شده تا مشکلات هر چه سریعتر مرتفع شود.
جهانگیری سپس از تصمیم اتخاذ شده برای استفاده از ظرفیت فارغ التحصیلان سایر دانشگاهها در بحث آموزش استقبال کرد و گفت: بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاههای دیگر هستند که علاقمند به کار در آموزش و پروش میباشند و نباید در به روی آنها بسته باشد. حتماً درباره کمبود نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش با سازمان امور اداری و استخدامی مذاکره و توافق انجام شود تا این مشکل نیز کاهش یابد.
معاون اول رئیس جمهور اولویت بندی در اجرای سند تحول آموزش و پرورش را کاری خوب توصیف کرد و گفت: روی این موضوع تمرکز انجام شود تا مردم و نهادهای بالادستی متوجه شوند که اجرای این برنامههای اولویت دار چه آثار مطلوبی برجای خواهد گذاشت.
وی همچنین در خصوص سهم آموزش و پرورش در مهارت آموزی فارغ التحصیلان گفت: باید فارغ التحصیلان مدارس مهارت کار در صنایع و کارخانهها را داشته باشند و خوب است که این وزارتخانه فارغ التحصیلان هنرستانهای خود را بعد از اتمام دوره تحصیل پیگیری کند که در کجا و چگونه مشغول به کار شدند.
پیش از سخنان معاون اول رئیس جمهور وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش و جایگاه این وزارتخانه در توسعه کشور به پیگیری اسناد تحول در آموزش و پرورش برای تقویت برنامههای کمی و کیفی این وزارتخانه یادآور شد و گفت: با وجود نواقص و مشکلات پیش روی نظام کشور تلاش خواهیم کرد تا به رسالت خود در آموزش و تربیت سرمایه انسانی پایبند باشیم.
حاجی میرزایی با تبیین برنامههای وزارتخانه مطبوعش در دوران شیوع بیماری کرونا تاکید کرد: در این بحران با تکیه بر توان داخلی و استفاده از ظرفیتهای موجود توانستیم تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و اجرای طرحهایی را که سالها معطل مانده بود به صورت پایدار اجرایی کنیم.
همچنین هر یک از معاونین و مدیران وزارت آموزش و پرورش برنامهها و دیدگاههای خود در زمینه هماهنگی با صدا و سیما برای ارائه برنامههای آموزشی، مشارکت ۸۶۰ هزار معلم برای راهبری جریان ملی آموزش، راه اندازی طرح شاد با ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار کاربر، بست عدالت آموزشی، برون سپاری و توسعه مشارکت مردمی و غیردولتی، آموزش همراه با تولید، مسائل معیشتی و حقوقی فرهنگیان، چاپ کتابهای آموزشی، آموزش و جذب معلم، امور پرورشی و ترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز، دستاوردهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آموزش دانش آموزان استثنایی و همکاری با خیرین مدرسه ساز ارائه کردند.
در این نشست طرح نوسازی مدرسه روستای معدن آب دشت که محل تحصیل دکتر جهانگیری بوده است آغاز شد و معاون اول رئیس جمهور نیز به صورت بر خط در مراسم مشارکت نوسازی حضور یافت و مبلغ ۱۰ میلیون تومان به این امر کمک کرد.
همچنین از سند برنامه وزارت آموزش و پرورش در سال ۹۹ با حضور معاون اول رئیس جمهور رونمایی شد.
انتهای پیام/