سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

سلامتی، هدیه گرانبها و ماندگار عید فطر امسال

عید سعید فطر یکی از اعیاد بزرگ شیعیان و مسلمانان جهان است که در استان خوزستان و در قبایل عرب مراسم خاصی برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ماه رمضان یکی از ماه‌های قمری است و در این ماه همه مسلمانان و شیعیان به مدت یک ماه برای خداوند بندگی خالصانه بجا می‌آوردند، شب را تا سحر با دعا و نیایش و عشق بازی با معبود می‌گذرانند و با خدای خود خلوت می‌کنند، خوشحال هستند که خداوند عمری دوباره به آنها داده تا ماه رمضان و شب های قدر را درک کنند.

سرنوشت یکسال عمر بشریت در شب های قدر رقم می‌خورد و همه به داشتن خدایی مهربان و بخشنده ایمان دارند و می‌دانند گناهانشان را در این شب ها خواهد بخشید و مثل روزی می‌شوند که از مادر متولد شده اند، شب ها و روزها می‌گذرد، اما مناسبت‌ها فقط به شب های قدر ختم نمی‌شود و عیدی زیبا در پایان راه منتظر بندگان است.

ماه که به روزهای پایانی نزدیک می‌شود، خیابان‌های شهرهای خوزستان بخصوص مناطقی که قوم عرب در آنجا زندگی می‌کنند، شاهد حضور مردمی است که می‌خواهند با ظاهری زیبا و نو، ماه رمضان را به پایان برسانند، خوشحال و مسرورند که سعادت داشتند بنده خالص خداوند باشند و اعمال این ماه را درک کنند و از برکات آن بهره مند شوند.

پیر و جوان، زن و مرد، کوچک و بزرگ مشغول خرید لباس، شیرینی، آجیل و... هستند، خود را آماده می‌کنند برای پذیرایی از مهمان و حبیب خدا، گویی هیچ چیز در دنیا برای آنها ارزشمندتر از عید سعید فطر برای آنها نیست، خوب که گوش می‌دهیم صدای قهقهه مردم بخصوص کودکان را می‌توان شنید که برای فرا رسیدن عید و گرفتن پول های نوی عیدی لحظه شماری می‌کنند.

روز عید که فرا می‌رسد، درب هیچ خانه ای بسته نیست، هیچکس مزاحم هیچ خانه ای نیست، خانه اعرابی که از قدیم الایام به مهمان نوازی و احترام به مردم زبانزد خاص و عام هستند، وقتی مهمان وارد خانه می‌شود گویی دنیا را به آنها داده اند و خاک پای مهمان را سرمه چشمان خود می‌کنند و هر آنچه در خانه دارند را خالصانه تقدیم حبیب خدا می‌کنند.

به راحتی می‌توان همدلی، یکرنگی، صمیمیت را بین قبایل عرب در ایام عید سعید فطر به چشم دید، همه بی ریا و بی صبرانه منتظر مهمان هستند، پایکوبی می‌کنند و به خانه بزرگان طایفه می‌روند، اما امسال شیوع ویروس کرونا در برگزاری مراسمات عید سعید فطر نفوذ کرده و با تغییراتی همراه شده است.

عید بندگی سعید فطر برگزار می‌شود و همگی سعادت فیض بردن از مهمانی پروردگار را به یکدیگر تبریک می‌گویند. این عید در استان خوزستان و بخصوص اقوام عرب به گرمی و با اجرای مراسمات خاصی برگزار می‌شود.

به منظور آگاهی از مراسمات عید سعید فطر با کارشناس مسائل فرهنگی و فعال اجتماعی گفت‌وگو کردیم.

برگزاری مراسمات خاص و ویژه در ماه رمضان

محمدرضا سلمانی عبیات کارشناس مسائل فرهنگی و فعال اجتماعی در استان خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: ماه مبارک رمضان در میان مردم استان جایگاه ویژه و علاوه بر بعد معنوی و دینی ابعاد ارزشی، فرهنگی و اجتماعی دارد. در این ماه شب‌ها جلسات و گردهمایی‌های علمی و قرآنی و اجتماعی رایج است هیچ محله‌ای از نشست‌ها و دورهمی‌های جوانان خالی نیست.  

او افزود: در عین حال ماه مبارک رمضان در میان عرب‌های ایرانی و به خصوص در خوزستان آیین خاصی دارد. مردم عرب خوزستان جدای از تبریکات حلول ماه مبارک رمضان و آیین "گرگیعان" در شب پانزدهم رمضان در روز‌های پایانی نیز از آدابی زیبا و سنتی برخوردارند.

درب خانه در روز عید عید فطر به روی همه باز است

سلمانی عبیات با اشاره به اهمیت عید سعید فطر در نزد همه مسلمانان به ویژه مردم خوزستان، اظهار داشت: نقطه زیبای عید بعد از نماز عید  و آن تفقد و دلجویی از ایتام خانواده‌های بی‌بضاعت و بی‌سرپرست است . روز اول عید در همه خانه‌ها به روی مردم باز است و با گفتن" عیدکم مبارک و ایامکم سعیده" به همدیگر تبریک می‌گویند.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه عید سعید فطر در خوزستان و به ویژه در نزد مردم عرب، ویژه و بسیار مهم است، تصریح کرد: روز عید و پس از اقامه نماز در مساجد، دید و بازدید‌ها از خانه، کوچه، محل و کل شهر آغاز می‌شود و  شهر پذیرای مهمان می‌شود.

هوسه و پایکوبی یکی از مراسمات روز عید

او ادامه داد: دوستان نیز در عید دیداری تازه می‌کنند، همه منازل پذیرای مهمان هستند و در منزلی بسته نیست، یاالله گویان وارد می‌شوند، با گفتن «عیدکم مبارک یا اهل البیت»، «عیدکم مبارک، ایامکم سعیده» و «عساکم من عواده» وارد منازل می‌شوند و کوچکتر‌ها عیدی هدیه می‌دهند.

عبیات اذعان داشت: جوانان بنا به رسم عشایر خوزستان با «هوسه» و پایکوبی کوچه‌های محلات را طی می‌کنند و به منزل ریش سفیدان و بزرگان قبایل می‌روند، اما با توجه به شیوع بیماری کرونا و لغو بسیاری از مراسمات و آداب و رسوم ها، عید فطر امسال با شرایط متفاوتی در این استان برگزار شود و همه حفظ سلامتی خود و دیگران را در اولویت قرار دهند.

سلامتی، عیدی امسال برای آنهاییکه دوستشان داریم

این فعال اجتماعی با بیان اینکه رعایت فاصله گذاری اجتماعی در این چند مدت موجب شده همگان بر لزوم حفظ سلامتی تاکید داشته باشند، بیان کرد: همه بر این نکته واقفند که حفظ سلامتی و جان عزیزانمان بسیار مهمتر از دید و بازدیدی است که می‌تواند از طریق فضای مجازی صورت گیرد.

سلمانی عبیات اظهار داشت: خوزستانی‌ها با رعایت فاصله گذاری هوشمند و اجتماعی و ماندن در خانه عید امسال به یکدیگر سلامتی هدیه خواهند کرد و انشاءالله در روز‌های پس از عید، شاهد افزایش و طغیان ابتلا به کرونا ویروس در سطح استان خوزستان و مناطق عرب نشین در سطح استان نخواهیم بود.

برگزاری نماز عید با رعایت فاصله هوشمند بلامانع است

احمد مشکورنیا رئیس مرکز بهداشت شرق کلانشهر اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: هر ساله نماز عید سعید فطر در مساجد و مصلا‌های همه سطح کشور برگزاری می‌شود، اما امسال پروتکل‌ها و شرایط خاص بهداشتی برای برگزاری این نماز در مساجد، در نظر گرفته شده است، به اینصورت که در محیطی روباز، با رعایت فاصله خاص و همراه داشتن مهر شخصی و البته استفاده از ماسک و دستکش برگزار گردد، در صورتی که این نکات بهداشتی رعایت شود، انشاءالله بیماری شیوع پیدا نمی‌کند و فردی به ویروس کرونا مبتلا نخواهد شد.

او افزود: مردم و شهروندان بخصوص اقوام عرب خوزستان در صورتیکه همه موارد بهداشتی را قبل از عید که خرید‌های مربوط به این مناسبت مذهبی است، روز عید و نماز عید سعید فطر و بعد از عید رعایت کنند، شاهد اتفاقات ناگوار و افزایش آمار ابتلا به این بیماری نخواهیم بود. در زمان برگزاری نماز عید باید فاصله هوشمند باید در نظر گرفته شود.

لزوم اعمال محدودیت‌های ترافیکی در ایام عید فطر

مشکور نیا اظهار داشت: محدودیت‌های ترافیکی که در روز‌های ۱۲ و ۱۳ فروردین ماه اعمال شد، باید در ایام عید سعید فطر نیز اعمال گردد که این امر با همکاری و تلاش پلیس راهور خوزستان و شهرداری اهواز امکانپذیر است، ضمن اینکه در این ایام مردم بخصوص قوم عرب استان باید در منزل بمانند، که انتظار می‌رود شیوخ و بزرگان قبایل و ریش سفیدان به این موضوع ورود کرده و از افراد بخواهند دید و بازدید‌ها را به زمان پس از مهار ویروس کرونا موکول نمایند.

این مقام مسئول بیان کرد: در زمان دید و بازدید‌ها بدون شک موارد بهداشتی رعایت نخواهد شد و با برگزاری این رفت و آمد‌ها در ایام عید سعید فطر، ابتلا به کرونا ویروس مشاهده خواهد شد، پس بهترین و موثرترین راهکار، خودداری و اجتناب از عیددیدنی‌ها است و باید همچون عید نوروز، تبریک عید را از طریق فضای مجازی انجام داد.

احمد مشکورنیا بر روش‌های کاربردی و مداوم تاکید و تصریح کرد: بصورت دوره‌ای برخی بازارچه‌ها تعطیل شدند که حرکتی مناسب و مطلوب بود، اما اگر برای بازارچه‌های فعال در سطح شهر ورودی تعبیه شود و هنگام ورود ماسک و دستکش توزیع گردد، روند ابتلا به این بیماری کنترل خواهد شد. ضمن اینکه باید از ماسک استفاده شود و مردم در ماسک زدن کوتاهی نکنند.

عید سعید فطر اگرچه عیدی زیبا است، اما هدیه سلامتی به مردم و اهالی خانه و کسانی که دوستشان داریم، از هر عیدی زیباتر است، چراکه این هدیه برای هر فرد تا آخر عمر ماندگار است و می‌توان تبریک عید را از قاب فضای مجازی به آنهایی که دوستشان داریم تبریک بگوییم، پس از قبل بیرون زدن از خانه و دید و بازدید به این فکر کنیم که با حضور در خانه های یکدیگر برای تبریک عید، سلامتی را دودستی به کرونا ویروس تقدیم خواهیم کرد.

گزارش از ملیحه گریزی نسب

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.