سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیشگیری از وقوع جرم در گرو احترام به حقوق یکدیگر

نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان گفت: زمانی جامعه عاری از جرم را شاهد خواهیم بود که هر کس در محدوده خود حرکت کند و به حق و حقوق دیگران تجاوز و دست اندازی نکند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، حجت الاسلام والمسلمین حسن علیدادی سلیمانی نماینده، ولی فقیه در استان کرمان گفت: پیشگیری از وقوع جرم باید به فرهنگ عمومی و گفتمان غالب جامعه تبدیل شود و مردم نیز در کنار مسئولان توجه داشته باشند که باید جامعه‌ای عاری از جرم را محقق کرد.

او افزود: پیشگیری از وقوع جرم موضوعی اساسی، مهم، موثر و سرنوشت‌ساز است که نیاز به برنامه ریزی جدی دارد.

نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان با اشاره به این مطلب که ریشه تمام جرائم و تخلفات در نادانی و ناآگاهی افراد است، تصریح کرد: انسان هر چه بیشتر دچار جهل، هوا و هوس شود، به ننوعی ریشه طغیانگری خواهد بود.

حجت الاسلام علیدادی سلیمانی با بیان این مطلب که رسالت اصلی هر انسان مبتنی بر پیشگیری از وقوع جرم است تا جرمی رخ ندهد، گفت: برای تحقق پیشگیری از وقوع جرم هر فرد باید سهم هود را در امنیت، آرامش و رفاه جامعه انجام داده و هر فرد قانع به حق خود باشد.

او بیان داشت: اگرجایی کم عقلی و بی عقلی از سوی بشررخ دهد و اگر جایی هوی و هوس، بشر را به طغیان وادار کرد به نوعی خروج از فطرت واقعی است که خداوند در ذات آدمی قرار داده است.

امام جمعه کرمان اظهارکرد: پیشگیری از وقوع جرم رسالت ذاتی انسان‌ها است و خداوند ازانسان به عنوان موجودی عاقل همین موضوع را انتظار دارد، زیرا رسالت اصلی ما این است که تلاش کنیم جرمی رخ ندهد.

حجت الاسلام والمسلمین علیدادی سلیمانی بیان داشت: موضوع پیشگیری از وقوع جرم باید به اندازه‌ای شفاف سازی شود که علاوه بر مدیران ارشد و میانی، هر فرد دیگری نیز در حوزه رسالت و حیطه کاری خود تلاش کند که جرمی را شاهد نباشد و این زمانی محقق می‌شود که در محدوده وظایف مدیران ارشد و میانی خلاصه نشود وبه همه پرسنل و کارمندان تسری یابد.

رئیس‌کل دادگستری استان کرمان هم در این جلسه گفت: در قالب سامانه جامع ارتباط مردمی (سجام)، هر شهروند یک دیده بان پیشگیری ازجرم است و دراین استان تاکنون افزون بر ۶ هزارنفربرای مشارکت دراین سامانه ثبت نام کرده‌اند.

یدالله موحد افزود: افزون برپنج هزارنفردراین زمینه برای مشارکت در صلح و سازش و اقدامات پیشگیرانه از جرائم، تخلفات و پیشگیری از جرائم آموزش دیده اند.

موحد با اشاره به این مطلب که طرح نماد باید با جدیت دنبال شود، خاطرنشان کرد: انتظار درر استان کرمان این است که با همکاری ۱۴ دستگاه مسئول و همراهی سایر سازمان‌های مربوطه برنامه مدون و هدفمند برای سال جاری تدوین و اجرایی شود.

او با اشاره به اینکه جرم و پدیده مجرمانه همزاد با جامعه بشری است گفت: با تولد جامعه بشری جرم نیز متولد شده و همراه با جامعه بشری استمرار یافته است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: از آنجا که وقوع جرم، امنیت جامعه را به مخاطره می‌اندازد، جوامع تلاش کرده اند در برابر آن عکس العمل نشان دهند که این عکس العمل اشکال مختلفی داشته و تمام این اقدامات به این امید انجام شده که با کاهش نرخ جرم، امنیت جامعه ارتقا یابد.

موحد اظهار داشت: تا دهه‌های اخیر به طور سنتی ذهن بشر در مقابله با جرم معطوف به ساز و کار‌ها و ابزار‌های کیفری بود، اما تحقیقات و مطالعات اجتماعی و جرم شناسی صاحب نظران را به این نتیجه رساند که ابزار زرادخانه‌های کیفری توانایی کافی برای مقابله با جرم را ندارند و در برخی موارد خودشان جرم خیز خواهند بود و باید به سمت پیشگیری حرکت کرد.

اوافزود: در راستای پیشگیری از وقوع جرم باید به صورت هدفمند و برنامه ریزی شده به گونه‌ای حرکت کرد که فرصت ارتکاب جرم از بین برود.
رئیس کل دادگستری استان کرمان تصریح کرد: زمانی قرار باشد پیشگیری از وقوع جرم در جامعه پیگیری شود، ابعاد گسترده آن، این موضوع را به موضوعی فرا قوه‌ای و فراحاکمیتی تبدیل می‌کند و نشان می‌دهد که پیشگیری از وقوع جرم تنها بر عهده قوه قضائیه نیست و برای به سرانجام رسیدن این رسالت بزرگ، همه قوا و نهاد‌های حاکمیتی و عمومی باید در امر پیشگیری همکاری کنند.

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.