سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

الفبای زندگی سرگردان در بیابان

کشاورزان بافقی از خسارت میلیاردی خود در پی تخریب قناب به علت خاکبرداری و رعایت نکردن حریم قنات و جاری شدن سیلاب در آن گلایه کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، علی اکبر رحمتیان، رئیس جهاد کشاورزی بافق گفت: بخشی از قنات "هنیه" از قدیمی‌ترین قنات‌های بافق تخریب شد و آب انباشته شده این قنات در طول مسیر پمپاژ و در بیابان‌های اطراف سرگردان شده است.

او افزود: قنات هنیه بافق ۹کیلومتر طول دارد و آب آن شیرین است و روزگاری علاوه آب کشاورزی آب شرب بافق را نیز تامین می‌کرده است.

رییس جهاد کشاورزی بافق ادامه داد:قنات هنیه و یمانه ۲ رشته قنات مجزا هستند که در یک نقطه به هم متصل میشوند، طول قنات هنیه ۷۷۵۰ متر است.

رحمتیان تصریح کرد: عمق مادر چاه ۵۵ متر آبدهی دارد و بین ۱۵ تا ۲۰ لیتر اراضی تحت پوشش ۲۱۶ هکتار می‌باشد که در اثر خاکریزی غیر کار شناسی در مسیر رودخانه و مسدود کردن مسیر آن در منطقه روستای صدر آباد باعث شده حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ متر از کوره قنات و ۴ حلقه چاه به عمق تقریبی ۱۲ تا ۱۰ متر کاملا تخریب شود.

او افزود: طول "قنات یمامه "۱۱۰۰۰ متر و طول تره کار ۱۰۰۰ متر، عمق مادر چاه ۳۷ متر و آبدهی قنات بین ۱۰ تا ۱۵ لیتر است و اراضی تحت پوشش آن ۱۲۵ هکتار می‌باشد.

رییس جهاد کشاورزی بافق گفت: به دلیل متصل بودن "دو قنات هنیه و یمامه" آب انباشته شده در قنات هنیه به داخل قنات یمامه نفوذ کرده و باعث بروز خسارت شده و همچنین در چند نقطه از مسیر رودخانه قنات خسارت دیده است و طول مسیر خسارت دیده ۶۰۰ متر با ارتفاع بار کم می‌باشد.

در این خصوص کشاورزان بافقی از خسارت میلیاردی خود در پی تخریب قناب به علت خاکبرداری و رعایت نکردن حریم قنات و جاری شدن سیلاب در آن گلایه کردند.

انتهای پیام/و

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.