سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک سوغات قاچاقچیان دام

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان نرماشیر گفت:طاعون نشخوارکنندگان کوچک خصوصاً در فصول ابتدایی سال یک نوع بیماری ویروسی و واگیردار است که دام‌های سبک به آن مبتلا می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمد حسین زارع رئیس اداره دامپزشکی شهرستان نرماشیر گفت: طاعون نشخوارکنندگان کوچک با نام تخصصی ppr یک نوع بیماری ویروسی و واگیردار است که دام‌های سبک نظیر گوسفند، بز و نشخوارکنندگان کوچک وحشی به آن مبتلا می‌شوند. بخش عمده این بیماری به دلیل ورود دام‌های آلوده و قاچاق است و این تنها یکی از خسارت‌هایی است که ورود دام قاچاق میتواند به شهرستان وارد کند.

زارع با بیان اینکه این بیماری قابل انتقال به انسان نمی‌باشد، ولی می‌تواند موجب تلفات ۹۰ درصدی در گله‌های گوسفند و بز شود، افزود: توجه نکردن به این بیماری و شیوع آن می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیر اقتصادی با خود در منطقه به همراه داشته باشد.

او در خصوص علائم این بیماری گفت: تب، ترشحات چشم و بینی، التهاب و جراحات دهانی، اختلالات تنفسی از قبیل سرفه، پنومونی و اختلالات گوارشی، التهاب روده و اسهال از جمله علائم بیماری طاعون نشخوارکنندگان محسوب می‌شود.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان نرماشیر نظارت‌های مستمر و واکسیناسیون منظم را از اولویت‌های اداره دامپزشکی شهرستان عنوان کرد و گفت: اهمیت کنترل و مقابله با این بیماری سبب شده تا تامین اعتبار لازم برای واکسیناسیون در سال جاری نیز لحاظ شود.

زارع از دامداران و تولیدکنندگان محصولات دامی خواست تا ضمن همکاری لازم با گروه‌های دامپزشکی برای واکسیناسیون گله‌ها در مناطق پرخطر، برای هر گونه نقل و انتقال دام مجوز بهداشتی دامپزشکی را اخذ کرده و از خرید دام‌های غیربومی و با منشأ نامشخص که به صورت غیرمجاز وارد شهرستان شده اند خصوصأ در این فصول به شدت پرهیز کنند و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک بیماری مراتب جهت پیگیری به صورت حضوری و یا با شماره تلفن ۴۴۲۷۰۷۰۰ جهت پیگیری به اطلاع اداره دامپزشکی شهرستان رسانده شود.

انتهای پیام/س

برچسب ها: دامپزشکی ، دام آلوده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.