سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیام نهفته در پوشیدن یونیفرم الحشد الشعبی توسط الکاظمی

نخست‌وزیر جدید عراق با پوشیدن یونیفرم الحشد الشعبی، آن‌ها را مدافعان و قهرمانان وطن در مبارزه با تروریست‌ها توصیف کرد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، الحشد الشعبی یک سال پیش و بر اساس دستورات ویژه نخست‌وزیر وقت (عادل عبدالمهدی) به عنوان یک سازمان، رسما وارد نیرو‌های مسلح عراق شد تا نخستین بسیج مردمی این کشور باشد که از حمایت‌های دولتی برخوردار شود؛ حمایت‌هایی که روز گذشته پررنگ‌تر شد و «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر جدید عراق با پوشیدن یونیفرم الحشد الشعبی، آن‌ها را مدافعان و قهرمانان وطن در مبارزه با تروریست‌ها توصیف کرد.

تیر ماه سال گذشته بود که دولت عراق تصمیمی گرفت که در جای خود قابل احترام بود تا شرایط به گونه‌ای پیش برود که عراق دچار چالش‌های تازه‌ای در ابعاد امنیتی و سیاسی و خصوصا دخالت‌های آمریکایی‌ها نشود. «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر و فرمانده کل وقت نیرو‌های مسلح عراق در یک فرمان ۱۰ بندی، دستورات ویژه‌ای را درباره سازمان الحشد الشعبی صادر کرد تا الحشد الشعبی رسما وارد نیرو‌های مسلح عراق شود؛ موضوعی که به مذاق نیرو‌های اشغالگر آمریکایی و رژیم صهیونیستی خوش نیامد و با ایجاد توطئه‌هایی همچون بمباران پهپادی مواضع و پایگاه‌های الحشد الشعبی سعی در تضعیف بسیج مردمی عراق داشتند که با درایت فرماندهان و دولت عراق، اشغالگران نتوانستند به اهداف خود دست یابند.

گستره سازمانی و توان رزمی و نیز همسویی و حمایت‌های کشورمان از این نهاد مردمی، نگرانی دشمنان خصوصا آمریکا را که در عراق حضور نظامی دارد، برانگیخته و به همین دلیل مقامات کاخ سفید بار‌ها خواستار انحلال آن شده‌اند؛ اما با درایت مقامات عراق از عادل عبدالمهدی گرفته تا مصطفی الکاظمی و دیگر جریانات سیاسی، الحشد الشعبی قوی‌تر و آماده‌تر از گذشته است تا بقایای تروریست‌ها را از خاک عراق بیرون کند.

پوشیدن یونیفرم الحشد الشعبی توسط نخست‌وزیر عراق
«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیرعراق که روز گذشته برای بازدید به مقر الحشد الشعبی در بغداد رفته بود، یونیفرم الحشد شعبی را بر تن کرد و در سخنانی بر حمایت قوی از هیات الحشد الشعبی عراق تاکید کرد.

به گزارش اخبار العراق، این اولین باری است که نخست‌وزیر عراق با یونیفرم الحشد الشعبی ظاهر می‌شود و نخست‌وزیر‌های قبلی یعنی حیدر العبادی و عادل عبدالمهدی این کار را نکرده بودند.

الکاظمی در جریان بازدید از مقر الحشد شعبی عراق گفت: ما در آستانه حمله نهایی برای ریشه‌کنی داعشی که دنبال تجدید سازمان بازماندگانش است، قرار داریم. رزمندگان الحشد الشعبی در راس این حمله در کنار ارتش و دیگر نیرو‌های مسلح هستند. قانون شماره ۴۰ الحشد الشعبی صادره در سال ۲۰۱۶ چارچوب قانونی است که حامی شماست و ما از آن دفاع می‌کنیم. این الحشد، الحشد وطن است که جانفشانی‌های آن و شهدایش در یاد و خاطره عراقی‌ها جاودان خواهد ماند.

دیدار الکاظمی با رییس الحشد الشعبی
وی افزود: برخی اصوات گوشخراش به دنبال ایجاد شکاف میان الحشد و دولت است و این تشکیک باید متوقف شود. الحشد الشعبی بر اساس فتوای آیت‌الله سیستانی، مرجعیت دینی عراق تاسیس شده و هر گونه بی‌حرمتی و نادیده گرفتن شهدای آن از سوی هر طرفی که باشد، کاملا مردود است. نخست‌وزیر عراق بر حمایت از الحشد شعبی در چارچوب قانونی و رسمی تاکید کرد و قول دیدار‌های آینده را داد تا از نیاز‌های آن‌ها اطلاع یابد و عملیات نظامی علیه تروریست‌های داعش را هماهنگ کند.

گفتنی است که رسانه‌های عراقی ساعتی قبل از بازدید مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق از مقر الحشد الشعبی در بغداد و دیدار وی با فالح الفیاض، رییس الحشد الشعبی خبر داده بودند.

چندی قبل هم «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در واکنش به شهادت گروهی از رزمندگان الحشد الشعبی در مقابله با تروریست‌های داعش طی صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی نسبت به شهادت نیرو‌های الحشد الشعبی قول داد تا گروه‌های تروریستی هرکجا فرار کنند، پیدا کرده و پایان آن‌ها را به دست قهرمانان الحشد الشعبی رقم زنند.

عملیات «شیران جزیره» علیه بقایای داعش
نخست‌وزیر جدید عراق در حالی با پوشیدن لباس یونیفرم نیرو‌های الحشد الشعبی با آن‌ها همراهی کرد که روز گذشته نیرو‌های امنیتی و الحشد الشعبی عملیات پاکسازی سه استان عراق تا مرز‌های مشترک با سوریه را تحت عنوان عملیات «شیران جزیره» کلید زدند.

بر اساس این گزارش، در جریان این عملیات که نیرو‌های الحشد الشعبی هم در آن مشارکت دارند، جزیره واقع در شمال الانبار، جنوب نینوا و غرب صلاح‌الدین پاکسازی می‌شود. مقامات عراقی اعلام کردند که این عملیات تا مرز‌های مشترک با سوریه ادامه پیدا خواهد کرد تا تمامی مناطق از لوث بقایای تکفیری‌ها پاکسازی شوند.

پس از اینکه جنایت آمریکا در ترور شهید سپهبد حاج «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» نایب رییس الحشدالشعبی، پارلمان عراق طرح اخراج نیرو‌های آمریکایی از این کشور را تصویب کرد و مردم عراق در تظاهرات بزرگی در واکنش به حضور اشغالگران آمریکایی در این کشور که بهمن سال گذشته برگزار شد، بر سر آمریکا فریاد زدند و خواستار خروج نیرو‌های اشغالگر و تروریستی آمریکا از عراق شدند، اکنون نیرو‌های الحشد الشعبی و دیگر نیرو‌های مقاومت در عراق، مبارزه با تروریست‌ها و اشغالگران را دنبال می‌کنند و توانسته‌اند با انجام چندین عملیات، نقش ارزنده‌ای در شکست تروریست‌ها داشته باشند؛ موفقیت‌هایی که به مذاق تروریست‌های آمریکایی خوش نیامده و تلاش کرده‌اند تا با ایجاد فتنه‌ها و توطئه‌های جدید همچون حمایت دوباره از داعش، به اشغالگری خود در عراق ادامه دهند.

آمریکایی‌ها به‌خوبی می‌دانند «عراق متحد» هیچ‌گاه منافع آن‌ها را تامین نخواهد کرد و فقط در وضعیت بحران، توطئه و انشقاق است که می‌توانند امور را در مسیر ایفای نقش فعال خود مدیریت کنند؛ با این وجود، برخی گروه‌های سیاسی عراق حمایت‌های خود را در تظاهرات ضد‌آمریکایی از کشورشان اعلام کردند و الحشد الشعبی با ادامه مبارزاتش تروریست‌های داعش را در مناطق مختلف عراق تحت تعقیب قرار داد که با برخی عملیات‌ها، نیرو‌های تکفیری با شکست روبه‌رو شدند.

اراده جدید در عراق
افزون بر این، اراده جدید نیرو‌های مبارز شیعی برای مقابله با آمریکا به منظور نهایی شدن اخراج آن‌ها قابل توجه است. از همان ابتدای ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، مقتدی صدر و رهبران الحشد الشعبی با صراحت اعلام کردند که نیرو‌های جیش‌المهدی و الحشد اجازه تداوم حضور اشغال نظامی آمریکا را نخواهند داد و در آینده نیز به نظر می‌رسد امکان هدف قرار گرفتن مقر‌های نظامی آمریکایی در صورت اصرار بر عدم خروج از کشور حتمی به نظر می‌رسد؛ اقدامی که در برخی مناطقی که پایگاه‌های نظامی آمریکا هست، دیده شد و این امید می‌رود که با ایستادگی و خروش مردمی و ایثارگری الحشد الشعبی طرح‌های آمریکا در ایجاد دوباره داعش یا تجزیه عراق توسط آمریکا با شکست روبه‌رو شود.

بسیح نیرو‌های مردمی عراق
«الحشد الشعبی» یا همان نیرو‌های مردمی عراق که به‌عنوان بسیج عراق شناخته می‌شود، عبارت است از نیرو‌های داو‌طلب شبه‌نظامی که در سال ۲۰۱۴ پس از حمله داعش به مناطقی از عراق و با فتوای آیت‌الله سیستانی شکل گرفت و در قالب یک سازمان شبه‌نظامی به دفاع از این کشور پرداخت. این نیرو از حدود ۴۰ گروه مختلف تشکیل شده که عمدتاً گروه‌های شیعه و همسو با محور مقاومت هستند. این گروه و پس از تصویب قانونی مبنی بر اخراج نیرو‌های نظامی آمریکا از عراق، بیانیه‌ای مبنی بر لزوم خارج شدن اشغالگران صادر کردند که از حمایت دولتی و مردمی در عراق نیز برخوردار شد.

هزاران شهید در مبارزه با تروریست‌ها
بسیج مردمی عراق در کنار ارتش و سایر نیرو‌های مسلح عراق، نقش مهمی در نبرد با تروریست‌های داعش ایفا کرده و تا پایان سال ۲۰۱۵ بیش از چهار هزار شهید و هشت هزار زخمی داده‌اند. دولت عراق در دسامبر ۲۰۱۷ پیروزی بر جنگجویان داعش را اعلام کرد و نام الحشدالشعبی به عنوان عامل اصلی شکست داعش در عرصه عراق برجستگی خاصی یافت.

پس از جنگ با داعش، الحشد الشعبی همچنان به عنوان یک نیروی جهادی و مدافع امنیت کشور در مناطق مختلف عراق از جمله نقاط مرزی انجام وظیفه می‌کند و اکنون که آمریکا به فکر احیای دوباره تروریست‌های داعش در عراق افتاده است، با آن‌ها مقابله و مبارزه می‌کند که در تازه‌ترین رویارویی با تروریست‌های داعش، دیروز، یکشنبه صورت گرفت و با انجام عملیات «شیران جزیره» علیه بقایای داعش به مبارزه پرداخت.

بر اساس این گزارش، در جریان این عملیات که نیرو‌های الحشد الشعبی هم در آن مشارکت دارند، جزیره واقع در شمال الانبار، جنوب نینوا و غرب صلاح‌الدین پاکسازی می‌شود. مقامات عراقی اعلام کردند که این عملیات تا مرز‌های مشترک با سوریه ادامه پیدا خواهد کرد تا تمامی مناطق از لوث بقایای تکفیری‌ها پاکسازی شوند.

منبع: صبح نو

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.