سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

میراث دیجیتال/ ۴

چالش‌های دیجیتالی‌کردن میراث فرهنگی/ چگونه مشکلات میراث دیجیتال را حل کنیم؟

طیف وسیعی از چالش‌ها در زمینه دیجیتالی‌شدن میراث فرهنگی شناسایی شده که حل آنها نیازمند مدیریت صحیح است.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، این گزارش به صورت سلسله وار در اختیار شما قرار می‌گیرد و  در آن به اهمیت میراث دیجیتال، نحوه محافظت از آن و همچنین آخرین خبر‌های مرتبط با آن در ایران می‌پردازیم.

لازم است درک عمیقی از تعامل هستی شناسی و محیط داشته باشید تا با خواندن این مطالب خوشحال شوید؛ چرا که صحبت از  محافظت‌ قوی از میراث فرهنگی است.

خلاصه‌ای از سه گزارش قبل:

سازمان جهانی یونسکو با توجه به ارزش و اهمیت حفظ میراث فرهنگی، موضوع میراث دیجیتال را در سال ۲۰۰۳ مطرح کرد. به همین منظور استفاده از تکنولوژی‌های نوین در سراسر جهان برای حفظ میراث جهانی مرسوم شده است. طی ۱۷ سال گذشته روش‌ها و فناوری‌هایی در سراسر جهان به کار برده شد که از میراث فرهنگی به خوبی محاظت شود. روش‌هایی مانند فتوگرامتری و سنجش از راه دور برای شناسایی آثار، باستان‌شناسی و بازسازی غیر مخرب آثار باستانی و همچنین بایگانی دیجیتالی و ارزیابی میراث دیجیتال.

همچنین روند توسعه میراث دیجیتال امری مهم و ضروری تلقی می شود؛ چرا روش‌های مختص به خود را دارد که باید از آن‌ها آگاه بود و بتوان میراث دیجیتال را طوری طراحی کرد تا برای عموم در دسترس باشد.


بیشتر بخوانید:

میراث دیجیتال؛ امکانی برای بهره‌برداری از مخازن مجازی میراث فرهنگی/ روند توسعه میراث دیجیتالی چگونه است؟

اهمیت بهره‌مندی از میراث دیجیتال/ برای بازسازی مجازی میراث فرهنگی چه مراحلی را باید طی کرد؟

کاربرد میراث دیجیتال تضمینی برای بقای میراث فرهنگی یا طبیعی خواهد بود؟


در ادامه این مباحث به بررسی موانع و چالش‌های کلی موجود در میراث دیجیتال می پردازیم.

باتوجه به بررسی‌های انجام شده، طیف وسیعی از چالش‌ها در دیجیتالی شدن میراث فرهنگی شناسایی شده که برخی در ارتباط با «ابزار و فناوری» هستند و برخی دیگر مربوط به «چگونگی دسترسی و استفاده».

عمده‌ترین مشکلات در زمینه حفاظت از میراث دیجیتال از دو جنبه قابل بررسی است:

*یکی از مشکلات این است که درک محققان از ارزش میراث دیجیتال کافی نیست؛ از طرفی داده‌های دیجیتالی حتی اگر به خوبی حفظ شوند، باز امکان شناسایی و فهم آنها برای همه کاربران سخت خواهد بود.

*مشکل دوم سختی حفظ میراث دیجیتال به دلیل کمبود بودجه و مسئولیت ناپذیری افراد است؛ هیچ کس مسئولیت اطلاعات دیجیتال را نمی‌پذیرد و یا شخص مسئول ممکن است فاقد دانش لازم برای حفظ و نگهداری این اطلاعات باشد. اطلاعات مجازی بر اثر خرابی تجهیزات، ویروس‌ها یا حملات مستقیم که به تجهیزات ذخیره سازی داده‌ها یا سیستم عامل‌ها می شود، از بین می‌روند.

یکی دیگر از مسائل این است که هر کسی می‌تواند با هر وسیله‌ای اطلاعات مورد نظر خود را درباره میراث فرهنگی ثبت کند و به اشتراک بگذارد.

نگرانی‌های حقوقی مانند حقوق مالکیت معنوی هم یکی از اصلی‌ترین موانع برای دیجیتالی شدن میراث فرهنگی است و به نظر می رسد، چالش‌های موجود می‌تواند سرعت دیجیتالی کردن میراث فرهنگی را کم کند.

با توجه به چالش‌های موجود در دیجیتالی کردن میراث فرهنگی، باید در بحث مدیریتی قوی بود و برای به حداقل رساندن یا از بین بردن محدودیت‌ها و چالش‌های پیش روی پروژه‌ دیجیتالی شدن میراث فرهنگی قدم برداشت.

حمایت از دیجیتالی شدن میراث فرهنگی امری لازم و ضروری است؛ به همین دلیل سازمان جهانی یونسکو در سال ۲۰۱۵ از دولت‌ها خواسته است تلاش‌هایشان را در پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی دنیا و نیز اطمینان از دسترسی عمومی به اطلاعات میراث دیجیتال و محافظت از آنها بیشتر کنند.

فرصت‌ دسترسی به اطلاعات دیجیتال فراوان است؛ آنچه اهمیت دارد آگاهی از محدودیت‌ها، نحوه مدیریت میراث دیجیتال و چالش های آن است. میراث دیجیتال با ویژگی‌های میراث فرهنگی، باید صاحب حقوق مالکیت خود باشد و با قوانین مربوط به خود محافظت شود.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.