سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

درمقابل ویروس کروناهوشمند باشیم

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: کرونا ویروسی هوشمند است پس باید همگان با رعایت نکات بهداشتی و درمانی در مقابل این ویروس هوشمند باشند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، نوذر نخعی، استاد پزشکی اجتماعی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان امروز در نشستی با مدیر و معاونان بیمه سلامت که به صورت ویدیو کنفرانس با پزشکان خانواده سراسر استان برگزار شد گفت: براساس آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی ۴ میلیون و ۲۰۰ هزارنفر در جهان درگیر این بیماری شده اند که از این آمار ۳۰۰ هزار نفر فوت کردند و این رقم عدد بالایی است، در ایران نرخ مرگ و میر ۶ در صد و درکرمان ۷/ ۱در صد را نشان می‌دهد.

او با اشاره به اینکه مرگ و میر در این بیماری در کشور‌های مختلف متفاوت است افزود:از ۲۳ فروردین تاکنون ثبات نسبی از نظر تعداد موارد مثبت مراجعان با علائم وجود داشته است و در فروردین و اردیبهشت تفاوت چندانی نبوده است و ثبات نسبی برقرار است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و پژوهشگر بااشاره به اینکه ابتدای شروع این بیماری بیماران بدحال نبودند، ولی به مرور زمان وضعیت بستری در icu و بیماران بدحال بیشتر مشاهده شده است تصریح کرد: در حال حاضر نیز نشانه‌ها و علائم بیماری با قبل از فروردین متفاوت شده است و تب که قبلا به عنوان یک عامل مهم در تشخیص بیماری کرونا بود هم اکنون تب به عنوان علامت شاخص نیست و با تغییر به سمت علائم گوارشی بیشتر دیده می‌شود.

نخعی در ادامه با بیان اینکه ویروس همان است، ولی تغییراتی به دلیل شرایط جسمانی، سیستم ایمنی و ... ایجاد شده و نشانه‌های کمتر شایع نیز دیده می‌شود گفت: در حال حاضرعلائم گوارشی در سنین مختلف باید جدی گرفته شود.

این استاد پزشکی اجتماعی با اشاره به دوره کمون این بیماری که ۵ روز است افزود: احتمال مرگ و میر در افرادی که بیماری تنفسی، بیماری زمینه ای، پرفشاری خون، سرطان ها، دیابت و بیماران قلبی دارند بیشتر است که بایستی جدی‌تر گرفته و پیشگیری شود.

نخعی با بیان اینکه ۲۵ در صد از بیماران بدون علامت هستند تصریح کرد: در استان کرمان نیز بیشترین آمار مرگ و میر‌ها در بیماران تنفسی دیده می‌شود و هر چقدر سن بالاتر رود نرخ میر و میر هم افزایش پیدا می‌کند.

مشاور ارشد رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره توصیه‌های بهداشت فردی برای مقابله به ویروس کرونا نیز گفت: توصیه می‌شود مردم به هیچ عنوان دست‌های خود را به بینی، دهان و چشم‌های خود نزنند و مرتبا دست‌ها را با آب و صابون بشویند.

او درباره استفاده از ماسک و با بیان اینکه نباید ماسک را به عنوان یک وسیله پیشگیری در مقابله با این ویروس نگاه کنیم گفت: ماسک را فقط برای افراد بیمار و یا کسانی که از بیمار مراقبت کنند توصیه می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با تاکید بر اینکه استفاده از ماسک برای عموم افراد جامعه اثرات منفی خواهد داشت: به دلیل آنکه ۹۹ درصد مردم اصول استفاده از ماسک را بلد نیستند، ماسک‌ها می‌تواند به عنوان یکی از منشا‌های این ویروس شود و حتی در کشور‌های پیشرفته نیز توصیه می‌کنند مردم در محافل عمومی نیازی به استفاده از ماسک را ندارند چراکه براساس تحقیقات صورت گرفته این ویروس درهوا منتشر نمی‌شود.

 نخعی با تشکر از اقدامات خوب همه ارگان‌ها و دستگاه‌ها در کنترل، درمان و پیشگیری از این بیماری گفت: این ویروس هوشمند است پس ماهم در مقابل آن باید هوشمند باشیم.

انتهای پیام/ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.