سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خودرو‌های خوش‌ساختی که فقط با ۴۰ میلیون تومان می‌توانید بخرید! + تصاویر

اینجا با رنگین کمانی از خودرو‌های قدیمی، ولی خوش‌ساخت روبروییم که می‌توانند در این روز‌های سخت برای رفت و آمد شهری جانشین پراید و ۴۰۵ باشند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  اگر تصور می‌کنید که خرید خودرو نو یعنی آسودگی از تعمیر و عیب و نقص سخت در اشتباهید. اگر هم فکر می‌کنید اتومبیل کارکرده یعنی دردسر، تنها خود را از تعداد زیادی گزینه جذاب محروم کرده‌اید. تجربه خرید خودرو‌های کارکرده که سال ساخت آن‌ها به دهه ۹۰ میلادی و یا ابتدای قرن ۲۱ برمی‌گردد ثابت کرده که هیولای خودرو کارکرده چندان هم واقعی نیست و اتفاقاً درزمینهٔ استهلاک و مصرف سوخت حتی وضعیت برخی کارکرده‌ها بهتر است.

برای نمونه کرولا سدان مدل ۹۴ آن‌قدر محصول خوبی است که فقط یک‌بار استارت زدن این خودرو شما را شیفته تویوتا و موتور بی دردسرش می‌کند. کیفیت سواری خوب هوندا آکورد، تویوتا کریسیدا یا سوبارو لگاسی که در همان دوره ساخته شده‌اند هم بماند؛ بنابراین هنگام انتخاب خودرو نباید ترسید و با برانداز کردن سال ساخت، پنبه سازنده و مدل اتومبیل را زد. اتفاقاً بازار خودرو‌های کارکرده آن‌قدر با گزینه‌های متنوع از سبک‌های مختلف خودروسازی می‌تواند شما را غافلگیر کند که تصورش سخت است. از محصولات آمریکایی مثل اولدزموبیل کوتلاس تا تولیدات کره‌ای اینجا پیدا می‌شود. کافی است کمی دقت مهندسی داشته باشید و سواد خودرویی. به راحتی سره را از ناسره تشخیص می‌دهید. ما البته در این گزارش با معرفی هشت خودرو ۱۰ تا ۳۰ سال سعی کردیم اندکی کارتان را راحت کنیم. از وانت تا هاچ‌بک و سدان اینجا پیدا می‌شوند. این خودرو‌ها اغلب کمتر از ۴۰ و حتی ۳۰ میلیون تومان قیمت دارند، ولی همگی از نظر کیفیت ساخت و سطح تجهیزات وضعیتی مشابه با ارزان‌ترین خودرو‌های مونتاژ داخل دارند.

تویوتا کرولا ۱۹۹۴


بیشتر ما این سری از کرولا را در قالب تاکسی‌های بین‌شهری به یاد می‌آوریم، اما این نسل از کورولا خستگی نمی‌شناسند چه تاکسی بوده باشد و چه خودرو معمول یکی خانواده متوسط، بعد از ۲۵ سال هنوز سالم، سرحال و منظم به نظر می‌رسد. اتفاقی که مثلا برای محصولات شورلت یا هیوندای در دهه ۹۰ میلادی مقدور نیست. نسل هفتم کرولا، اما از کار بیشتر فرسوده نمی‌شود و به دلیل توازن مناسب میان ساختار فنی و طراحی، حین سواری آزاردهنده نیست. کرولای نسل هفتم که در ایران به عنوان خودرویی بی مرگ شناخته می‌شود به راحتی قادر است جایگزین محصولی مثل پراید یا ۴۰۵ باشد. موتور به اندازه کافی توان دارد، ولی دردسرش زیاد نیست، اتاق به اندازه کافی جا دارد، ولی کهنه نیست و اتاق هم حین شتاب به درشکه تبدیل نمی‌شود.

اوپل کورسا ۱۹۹۴

سازنده آلمانی با سری کورسا B آغازگر عصر جدیدی در زمینه تولید هاچ‌بک بود. این خودرو که به تازگی پای به سی و هشتمین سال حیاتش گذاشته، در نسخه‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ که به ایران هم راه یافت ترکیب جالبی از یک سوپرمینی شهری با اتومبیلی زیبا و خوش قیافه است. کورسا که موتور کم مصرفی دارد برای عبور و مرور شهری یک دانشجو یا کارمند که چندان از خودرو کار نمی‌کشد محصولی مناسب است. قطعات این خودرو مثل کرولا قابل پیدا کردن است و تعمیرکاران حرفه‌ای آن در اغلب شهر‌های کشور حضور دارند. کورسا که در بین همه محصولات این گزارش به خوشرنگ‌ترین خودرو مشهور است، در اتاق خود یکی از بهترین سطوح ارگونومی و دوام را در عین اقتصادی بودن به خریداران ارائه می‌کند.

دوو ریسر هاچ‌بک ۱۹۹۵

جوانان، دانشجو‌ها و البته کارمندان می‌توانستند با داشتن یک حساب بانکی خوب این خودرو را با نامی مهیج بخرند. ریسر؛ این عنوانی بود که دوو با آن قصد داشت جوان‌تر‌ها را تحریک کند. البته موتور ۱.۵ لیتری ۷۵ اسبی خودرو چندانی مجالی برای بروز احساسات جوانان در کابین ریسر نمی‌داد، ولی در کل ترکیب خودرو جذاب بود. این خودرو حالا تا حدی شکسته، پیر و فراموش شده است. منتهی اگر شانس بیاورید و مثل این تصویر، یک نسخه خوب و سرحالش را گیر بیاورید، شاید از راندنش تعجب کنید. خودرو ریسر نرم و بی صدا حرکت می‌کند و گرچه ایمنی چندان بالایی ندارد، ولی سواری‌اش حس نا اطمینانی را به سرنشینان منتقل نمی‌کند. استفاده از پلتفرم سری T گروه جنرال موتورز باعث شده تا شما با خودرو برجسته‌ای روبرو شوید که از گا‌ها از استاندارد‌های این کلاس فراتر است.

سایپا بد عمل کرد وگرنه شاید همین خودرو پرونده ۴۰۵ را برای همیشه در ایران بسته بود. سایپا، اما با ناتوانی در تولید یک نسخه هم رده و هم قیمت از ۲۱ کاری کرد که رنو در ایران بدنام شود. ۲۱ که سدانی خوش فرم و مدرن با طرح اقتصادی و فاقد زوایای مواج بود، عمدتا حضورش در ایران را به مونتاژ نامناسب سازنده وطنی باخت وگرنه عمده کسانی که این سدان ۸۰ اسبی فرانسوی را رانده‌اند و حداقل شش ماه با آن گشته‌اند به دوام بیشتر و استهلاک کمتر آن در مقایسه با ۴۰۵ گواهی می‌دهند. البته می‌پذیریم که این خودرو آنقدر که آن زمان قیمت داشته تند و تیز نبوده، ولی مثل همه رنو‌ها جادار، کم مصرف و رام برای رانندگانش کار می‌کرده است. پیدا کردن یک نمونه سالم از این خودرو سخت است، اما خیالتان را تا چند سال بابت خودرو خانواده راحت می‌کند.

ایسوزو پیکاپ مدل ۱۹۹۳

یک موتور ۲۳۰۰ سی‌سی دارد و میزان متنابهی جا برای نشستن در اتاق. فضای بارش هم بد نیست و لااقل از آریسان و پراید ۱۵۱ خیلی بهتر است. به جرات می‌توان گفت اگر به خوبی تعمیر شود حتی از مزدا وانت صفر کیلومتر هم بهتر کار می‌کند. بماند که طراحی بهتری هم داشته و فرم بدنه‌اش جذاب‌تر است. البته اندکی مصرف سوخت خودرو بالاست که با توجه به ابعاد خودرو و وظیفه‌اش چندان عجیب نیست. در ضمن این خودرو توان کشیدن یک تن بار را دارد.

مزدا ۳۲۳ مدل ۱۳۷۹

پیش از مزدا ۳۲۳ معروف که در دو تیپ معمولی و FL در ایران شناخته می‌شود، این سری از مزدا تولید شد. خودرویی که حالا با حدود ۲۰ سال سن پیر به نظر می‌رسد و کد اف را بر پیشانی دارد. نکته جالبی که درباره این سری از ۳۲۳ باید گفت، شباهت آشکار با محصولات میتسوبیشی به ویژه گالانت است. مزدا که آخرین سری ۳۲۳ را با کمک بهمن در ایران هم مونتاژ کرد، در بدو ورود به صنعت خودرو ایران این محصول را به سازنده وطنی داد که مخصوصا در بخش عقب تداعی کننده همان فرم مشهور گالانت است. این خودرو به گیربکس دستی و موتور ۱۶ سوپاپ مجهز بوده و خودرویی پرشتاب مثل اغلب تولیدات مزداست.

پروتون ویرا مدل ۱۳۸۴

با الگوبرداری از نسل آخر میتسوبیشی لنسر و تمرکز روی داخلی سازی حداکثری، پروتون این محصول را ساخت و سال ۱۳۸۳ با قیمت گزاف ۱۲ میلیون ۸۰۰ هزار تومان به ایران فرستاد. با گذشت حدود ۱۵ سال از ساخت این خودرو، اما مشخص شده کیفیت پروتون دست کمی از تولیدات ژاپنی‌ها در این بخش ندارد. قبول داریم که طرح ظاهری ویرا ابدا قشنگ نیست یا فضای اتاق کمی زود خسته شده، ولی موتور و شاسی و ترمز و تعلیق خودرو به لطف اشتراک با میتسوبیشی مرگ ندارند و با گذشت سالها، کماکان مالکانش را راضی و خشنود نگه داشته است. ویرا که موتور کم مصرفی دارد، برای استفاده‌های شهری یک خانواده ۴ نفره محصول مناسبی است ضمن اینکه فروشش در بازار هم مثل خیلی از خودرو‌های دهه نود میلادی سخت نیست.

ام‌وی‌ام ۱۱۰ مدل ۱۳۸۸

جوان‌ترین، جدیدترین و کم‌مصرف‌ترین خودرو گروه که اگر با سرعت بالای ۸۰ کیلومتر با آن تصادف کنید، هیچ تضمینی برای زنده ماندن شما وجود ندارد! با این حال اگر جانب احتیاط را رعایت کنید، با قیافه خاص این خودرو کنار بیایید و کیفیت مواد کابین را هم نادیده بگیرید آن وقت است که در تجربه‌های رانندگی شهری و حتی بین شهری این چینی بدنام را دوست خواهید داشت. کپی نازل و درجه ۲ دوو ماتیز نه آنقدر بدترکیب است که بشود ردش کرد و نه آنقدر بی کیفیت که از آن ترسید. ام‌وی‌ام ۱۱۰ در کل خودرویی است که با یک مبلغ ناچیز (با توجه به تورم و فهم درست از وضع موجود قیمت‌ها در بازار خودرو) می‌تواند برای حمل و نقل روزمره گزینه خوبی باشد. موتور ۱ لیتری این خودرو هم گرچه جان شتاب ندارد، اما استهلاکش هم بسیار پایین است.

منبع: برترین ها

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۷:۴۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
به هیچ چی امید ندارم
همیشه با امید و آرزو زندگی کردم
الان 34 سالمه
ماشین نمیخام دیگه
فکر کنم الان باید از دانش و دیدگاهم نسبت به جهان اطراف لذت می‌بردم ولی اونم نیست
سردار ایرانی
۱۳:۵۰ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
یعنی اینقدر بی در و پیکر شدین که محصولات 40،50سال پیش رو بمردم معرفی میکنید!!!که بعد از خرید برای یه قطعه کوچک آواره اوراقیها بشن!!! بابا مردم نخرید اونوقت نتیجه اش رو ببینید.ازماست که برماست.
حجت
۱۳:۳۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
به نظر شما، دو سال دیگه این خودرو هارو نباید اره کرد؟ فرسوده به حساب نماید خودرو 27 سال پیش عایا؟
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
چه قدر ما پیشرفته شدیم که باید خودرو 30 سال پیش کشورهای دیگه بخریم و جالب اینکه با این همه ادعای خودروسازی ماشین 30 سال پیش خارجی از ماشینای ایرانی با کیفیت تره
محسن
۱۲:۴۴ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام خدمت همه مردم شریف
اگه ما خودرو صفر نخریم اینطوری نمیشه. مردم برن سمت خودروی کار کرده از خودشون ماشین بخرن بهتر میشه این بازار رو کنترل کرد چون کسی به فکر مردم نیست.
در ضمن یه اتفاقاتی داره میفته که بعضی از قطعات تحریم شده رو دادن به وزارت دفاع داره تولید میکنه که شاید نرخ تولید امسال افزایش پیدا کنه.
مردم عزیز وقتی حمله کنیم به سمت ثبت نام خودروی صفر و حرص بزنیم همین میشه.
سیدرظاسید
۱۱:۵۳ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگرمن یکی ازخودروهای زیر 40ملیون تومانی که شمامعرفی کرده ایدرابخرم چه کسی تضمین می کندقطعات یدکی ان موجودباشدحتی فیلترروغن ان
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگر باواردات ماشین ژاپنی مشکل دارید با علم وتوان وتجربه این خودزو ساز برنر که مشکل ندارید ! چهارتا ژاپنی کارکشته بیارین تا از اساس یه بازبینی واصلاح در چرخیه ی تولید و عرضه ما داشته باشن تا هم مردم از دست ماشین داشتن وعزیت آزار خودرو و خودروساز نجات پیدا کنن و هم خودشان علمشان به روز شه تازه اگر به خودرو سازا مان بد نیاد!!! به خدا داره کلاف سردر گم میشه
ناشناس
۱۱:۵۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
مطمئن باشین اگر میخواستن خودرو با کیفیت تولید کنن میتونستن
ولی فعلا به نفع خودرو سازان هستش که با حداقل هزینه خودرو رو تولید کنن و با حداکثر قیمت پیش فروش کنن
چه سودی از این بهتر
خداییش کدوم خودرو ساز مشهوری اینجوری که اینا میفروشن خودرو پیش فروش میکنه
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
بفکر مردم نیستند اخرش میمیرین
ناشناس
۲۳:۰۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
بنظرم همون قدر که واسه خریدش هزینه میکنیم همونقدر هم بای واسه پیدا کردن لوازم یدکی این ماشینها وقت و هزینه کنیم
ایرانی
۲۲:۴۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
چی بگم
محسن حیدری
۲۲:۱۳ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
تویوتا کرولا در حال حاضر تر و تمیزش ۶۰ ، ۷۰ میلیونه عزیز
با ۴۰ میلیون لگنشو بایدی بخریم
Aaa
۲۲:۰۸ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
جای تاسف داره...وقتی خودرو سازی داخلی مافیایی بیش باشه و به تنها چیزی که اهمیت داده نمیشه جان مشتری شه
محمد
۲۰:۳۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
وضعیت بازار خودرو چند عامل تاثیرگذاره دولت که باید نظارت کنه که نمیکنه خودروساز که دست مافیاست شل کن سفت کن درمیاره دلالا که از آب گل آلود ماهی میگیرن وهیچ ارگان جمعشون نمیکنه ومهمترین عامل خریدار که نردم طمع یک شبه میلیونر شدن باعث میشه خودرو رو هرچی گرون بکنن بازم میرن تو صف خرید با وجودی که کشور ما از خودرو اشباعه تو کچه خیابونا دیگه جای پارک پیدا نمیشه !!!!!!!!
سعید
۲۰:۲۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
شما فکر قطعاتشو کردید؟؟که برای پیداکردن یه قطعش باید دهن آدم سرویس شه تازه اگه پیدا بشه
امیر علی
۲۰:۰۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
تا وقتی خودرو سازی ما حکومتی باشه همین آش و همین کاسه هست
این دوستی که پیشنهاد میده خودروی ابتدای قرن ۲۱ بخریم ایا میدونه اگه این ماشینا نیاز به تعمیر داشته باشه لوازم یدکیش نایاب هست؟
ناشناس
۱۹:۵۹ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
جمع کنید با این مدیریت. به چه روزی ما رو انداختید که باید خودروهای 20 یا 30 سال قبل رو بخریم
ناشناس
۱۶:۴۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
حتی شوخیشم قشنگ نیست
ناشناس
۱۳:۱۴ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
وای خدای من به چه روزی افتادیم