سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بررسی روش های فروش خودرو در تیتر امشب؛

محدودیت های جدید برای متقاضیان خرید خودرو چیست؟

معاون وزیر صمت محدودیت‌های ثبت‌ نام خودرو از طریق ۳روش فروش فوق العاده،پیش فروش و مشارکت در تولید را توضیح داد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صادقی نیارکی معاون صنایع وزیر صمت در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در خصوص بازار خودرو تصریح کرد: امروز فضای التهابی بازار خودرو بهبود یافته و قیمت ها روبه منطقی شدن رفته همپنین حباب ایجاد شده در حال از بین رفتن است.

او افزود: برای کنترل قیمت ها در بازار ۳ روش برای فروش خودرو  اعلام شده که شامل فروش فوق العاده، پیش فروش و مشارکت در تولید می شود.

روند رو به رشد تولید و عرضه خودرو

صادقی نیارکی در ادامه در خصوص شرایط بازار خودرو از سال ۹۷ تا کنون گفت: اولین صنعتی که مورد تحریم قرار گرفت خودرو بود که این تحریم ها در نیمه دوم ۹۷ بر بازار اثر گذاشت. خودروسازها به افزایش تولید داخلی سازی و کاهش تعهدات روی آوردند.

او ادامه داد: در پایان سال  ۹۷ مجموعه تعهدات این صنعت ۴۵۰ هزار دستگاه  بود که در سال ۹۸ به ۲۱۵ هزار دستگاه کاهش یافت.

معاون صنایع وزارت صمت تصریح کرد: در دو هفته گذشته به دلیل رونق بازارها مثل بورس تعدادی سعی کردند با قیمت سازی در فضای مجازی بازار خودرو را ملتهب کنند که این حباب در حال شکستن است.

او تاکید کرد: وزارت صمت بسته ای در حوزه فروش و قیمت تهیه کرده و برنامه کوتاه مدت، بلند مدت و میان مدت برای خودروسازان دارد.

صادقی نیارکی افزود: باید بهره وری را افزایش دهیم اموالی که به درد خودروسازها نمی خورد باید در بورس و فرابورس واگذار شود و پول باید در ساخت داخل، طرح های جدید، بهبود مستمر کسب و کار و کاهش هزینه های مالی استفاده شود.

این مقام مسئول بیان کرد: امسال برنامه داخلی سازی ۳۰۰ میلیون دلاری در این صنعت داریم.

معاون امور صنایع وزارت صمت متوسط ارزبری هر خودروی داخلی را ۲ هزار دلار برآورد و تصریح کرد: در سال ۹۸، ۲۷۵ میلیون یورو قرارداد داخلی سازی امضا شد.

او تصریح کرد: خودروسازان در نیمه دوم سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۵ درصدی تولید داشتند و میزان تحویل خودرو ۴۰ درصد افزایش یافت به طوری که در نیمه دوم  سال ۹۷ حدود  ۲۸۸ هزار دستگاه تحویل مشتریان شد که  در نیمه دوم سال ۹۸ به ۴۰۳ هزار دستگاه رسید.

معاون وزارت صمت گفت: همچنین ۶۰ هزار دستگاه به میزان فروش فوری در سال ۹۸ اضافه شد. خودروهای ناقص در کف پارکینگ در شهریوز ۹۸ حدود  ۱۴۳ هزار دستگاه بود که در پایان ۹۸ به ۴۶ هزار دستگاه رسید.

معاون وزیر صمت گفت: بحث نحوه فروش با هدف اصلی واقعی کردن تقاضا مطرح شده و شعار دوم ما عدالت در توزیع است. نحوه فروش درکمیته خودرو مطرح شده که در  جلسه نهایی روز شنبه نتایج آن منتشر می شود.

او افزود: ۳ روش فروش فوق العاده ، پیش فروش یک ساله و مشارکت در تولید با مدت بیش از یک سال اعلام شده است که در این روش ها محدودیت هایی برای طرف تقاضا در نظر گرفته شده تا محصول به دست مصرف کننده واقعی برسد.

کارت ملی، گواهی نامه، شماره حساب  و سیم کارت باید به نام ثبت نام کننده باشد

صادقی نیارکی ادامه داد: در ثبت نام فروش فوق العاده دارنده هر کارت ملی تنها یک خودرو می تواند خرید کند همچنین کارت ملی، گواهی نامه، شماره حساب  و سیم کارت باید به نام ثبت نام کننده باشد.

او افزود: سن بالای ۱۸ سال و عدم خرید خودرو از  شرکت های خودروساز طی۳۶ ماه گذشته از جمله شروط است. سند خودرو یک سال در رهن باقی می ماند و حق معامله ندارد، قراردادها امکان صلح ندارد.

این مقام مسئول گفت: اگر خودرویی تحویل گرفته شود و ظرف ۳ ماه به سرویس اولیه مراجعه نکند گارانتی آن باطل می شود. انبارها و پارکینگ ها مشمول اعلام موجودی هستند و نباید خودروی صفر احتکار کنند.

این مقام مسئول تاکید کرد: اینها همه برای فروش محصول  به مصرف کنندگان واقعی است. خودرو کالای مصرفی بادوام است و کالای سرمایه  ای نیست.

سود مشارکت در فروش فوق العاده و پیش فروش صفر است

او افزود: سود مشارکت در طرح فروش فوق العاده صفر است. ثبت نام هیچ محدودیتی ندارد، یک هفته سایت باز است. متقاضی باید پروفایل خود را تکمیل کند و  کد رمز عبور به مشتری داده می شود.

صادقی نیارکی اظهار کرد: ۵۰ درصد قیمت مصوب در مرحله اولیه اخذ می شود که  تا ۳ ماه هم سود به آن تعلق نمی گیرد. بعد از یک هفته بررسی می کنیم اگر تعداد ثبت نام کنندگان از ظرفیت بیشتر بود  قرعه کشی می شود و ظرف یک هفته بعد پول افرادی که به نام آنها در نیامده است بازگشت داده می شود.

معاون وزیر صمت گفت: روش بعدی پیش فروش است که در این مرحله هم سود مشارکت نداریم و  طبق ظرفیت ثبت نام می شود. ۵۰ درصد قیمت مصوب در ابتدا اخذ می شود  اما قیمت اصلی خودرو قیمت روز تحویل آن است.

او افزود: روش بعدی مشارکت در تولید است که  بر اساس ظرفیت، خودروسازان اجازه دارند برای یک سال و نیم تا ۳ سال آینده ثبت نام کنند که سود مشارکت ۶ تا ۱۲ درصد تعیین شده است و محصول با قیمت روز تحویل داده می شود.

طرح های نظارتی سازمان حمایت در بازار خودرو

در ادامه برنامه تابش رئیس سازمان حمایت در خصوص نظارت  بر بازار گفت: سیاست های نظارتی برای کنترل بازار ابلاغ کردیم  بر این اساس انبارها و پارکینگ ها مشمول اعلام موجودی در سامانه هستند که این امر به سازمان های صمت استانی ابلاغ شده است. همچنین  اگر خریدار تا ۳ ماه خودرو صفر را به گارانتی معرفی نکند، گارانتی خودرو از بین خواهد رفت.

او افزود: مردم در صورت مشاهده انبار نگهداری خودرو صفر به سامانه ۱۲۴ اعلام کنند.

امکان کدفروشی وجود نخواهد داشت

تابش با تاکید بر اینکه بحث کدفروشی ثبت نام ها امکان ندارد گفت: در زمان ثبت نام چند متغیر باید باهم سنجیده شود و کارت ملی، گواهی نامه، شماره حساب  و سیم کارت باید به نام ثبت نام کننده باشد.

او افزود: بحث جلوگیری از عرضه خدمات پس از فروش برای افرادی که خودرو را احتکار کرده اند را به طور جدی دنبال می کنیم.

رئیس سازمان حمایت با اشاره به نظارت بر خودروسازها گفت: نظارت ۳ ماهه بر عملکرد خودرو سازان وجود دارد تا عرضه به موقع و به اندازه کافی به بازار داشته باشند.

شبکه های مجازی موظف به درج قیمت های منطقی هستند

او تاکید کرد: از شبکه های مجازی که اقدام به فروش خودرو می کنند باید موارد را رعایت کنند و قیمت ها مطابق با نرخ اعلام شده از سوی شورای رقابت باشد. 

تابش در پاسخ به این سوال که آیا باید قیمت ها در فضای مجازی درج شود یا خیر گفت: باید قیمت درج شود و مطابق با نرخ های منطقی و مورد تایید شورای رقابت باشد.

افزایش قیمت های اعلام شده ۳ ماهه است

رئیس سازمان حمایت تصریح کرد: افزایش قیمت های فعلی سه ماهه هاست و بعد از ۳ ماه در صورت نیاز تجدید نظر می شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
اسی
۰۰:۰۷ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
عجب کلکی هستن اینا بازار جهانی دنبال مشتری برای خودرو بعد بازار ایران چی بگم بیچاره مردم ایران چه گناهی کردن برای سوار یه پراید ۳سال منتظر بمونن
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
خواهشا اولویت ثبت نام با کسانی بزارید که پلاک جاری ندارند اینها خریدار واقعی هستند
omid
۰۸:۲۱ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
بلاخره مانفهمیدیم خودرو ارزان شد یا میخاد گرون بشه تکلیف ما کارگرانی که دلمون رو برای خرید یک خودرو خوش کرده بودیم چیه یعنی باید ماچندسال گرسنگی ودربه دری بکشیم تا به بتونیم یک خودرو خرید کنیم
کلید ساز
۰۵:۱۶ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
مدیران بی تعهد سایپا ، لطفا بجای این کاسبی جدید خودروهای ثبت نامی سال ۹۷ را تحویل بدهید.
ناشناس
۰۱:۵۰ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
با این طرح صنعت خودرو کهکشان راه شیری پشرفت خواهد کرد