سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پروژه‌های اجرا شده پاسخگوی کانون‌های گرد و غبار قم نیست

رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی قم گفت: اجرای پروژه‌های بیولوژیکی موجب جلوگیری از حرکت شن‌های روان به سمت شهر شده،اما عملیات نهال‌کاری به میزان مورد نیاز انجام نشده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم ،صادق آبروش رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به آلودگی هوای قم و لزوم مهار کردن کانون‌های گرد و غبار،گفت: کوه نمک با ۲۹ هزار هکتار، حسین آباد میش‌مست با ۲۷هزار هکتار، دشت مسیله در شرق قم با ۴۰ هزار هکتار و اطراف شهر قم با ۹ هزار هکتار کانون‌های تولید ریزگرد استان قم را تشکیل می‌دهند.

رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم ادامه داد: اکنون اثرات فعالیت این اداره‌کل در این مناطق مشهود بوده و برخی از این کانون‌ها، پوشیده از پوشش گیاهی است که موجب تثبیت خاک سطحی شده و از حرکت شن‌های روان به سمت شهر جلوگیری می‌کند، اما به علت وسعت زیاد کانون‌های گرد و غباری و کمبود اعتبارات تخصیصی هنوز به طور کامل عملیات نهال‌کاری تکمیل نشده است.

آبروش با بیان اینکه وسعت کانون‌های تولید گرد و غبار در استان به ۱۰۵ هزار هکتار می‌رسد، تصریح کرد: در راستای مهار کانون‌های گرد و غبار، عملیات نهال‌کاری و بوته‌کاری هر ساله در این مناطق انجام می‌شود.

رئیس اداره بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با اشاره به اینکه بر اساس مطالعات انجام شده، گرد و غبار موجود در قم و هوای آلوده، منشا داخلی دارد و مربوط به کانون‌های گرد و غبار داخلی است، بیان کرد: سال گذشته برای بیش از ۴۷۵ هکتار از اراضی حصار سرخ که کانون شرق قم محسوب می‌شود، عملیات نهال‌کاری و تثبیت خاک انجام شده و امسال نیز در منطقه کوه نمک که از کانون‌های گرد و غبار به شمار می‌رود، این عملیات در سطح ۲۱۰۰ هکتار در حال انجام است.

آبروش  در پایان یادآورشد: در منطقه کوه نمک در سطحی به وسعت ۴۵۶ هکتار هلالی آبگیر احداث گردید که توام با بذرکاری بود.

انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.