برخی افراد برای اینکه هزینه دوگانه سوز کردن خودرو را نپردازند، به سمت استفاده از گاز LPG می روند که استفاده از این نوع سوخت مشکلات زیادی را به همراه دارد.
در این بین افرادی نیز هستند که برای کاهش هزینه های زندگی به طور خودسر اقدام به دوگانه سوز کردن خودرو می کنند که عواقب زیادی از جمله ترکیدن مخزن را به همراه دارد. تعداد کارگاه هایی که اقدام به نصب مخزن می کنند زیاد است، حتی آگهیهای نصب مخازن LPG در فضای مجازی هم در سطوح قیمتی متفاوت در حالی منتشر میشود که به نظر میرسد نظارتها در این زمینه محدود است یا اینکه وجود ندارد.
به گفته کارشناسان نصب سیلندر گاز مایع روی خودرو، غیرمجاز و بسیار خطرناک است که علاوه بر غیر قانونی بودن آن سلامت و امنیت شهروندان را به خطر میاندازد، اما دغدغه رانندگان برای تامین سوخت ارزان، آنان را از فکر کردن به فاجعه بزرگ خطر آتش سوزی خودرو غافل کرده است.
حمید قاسمی دهچشمه مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی درباره حوادث رخ داده برای برخی از خودروهای سیانجی سوز توضیح داد: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون ۹۱۸ هزار خودرو در کارگاهها به گازسوز تبدیل شدهاند. با اطمینان میگویم که هیچ حادثهای برای آنها رخ نداده و حوادث اتفاق افتاده مربوط به خودروهایی است که مخازن آنها دستکاری شده است.
دهچشمه به وجود ۲۱ میلیون دستگاه خودرو در کشور اشاره کرد و با بیان اینکه از این میزان ۱۶ میلیون خودرو بنزین سوز هستند، افزود: لازم است سهم خودروهایی بنزین در سالهای آینده کاهش و به سهم خودروهای سیانجی افزوده شود.
بیشتر بخوانید:سهمیه بنزین تا ۶ ماه در کارت سوخت ذخیره می ماند/واریز سهمیه مالکان چند خودرو به تعداد وسایل نقلیه
نادر آخوندی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: چند روز قبل در استان قزوین مخزن خودرویی گازسوز ترکیده شد و طبق اطلاعاتی که داریم مخزن دستکاری شده بود.
او بیان کرد: در این حادثه یک نفر فوت کرد و شش نفر هم زخمی شد که توسط مقام قضائی استان و معاون بازرسی مدیریت طرح CNG در حال پیگیری است. بارها اعلام کرده ایم ۹۹ درصد انفجار مخزن تاکنون در کشور دستکاری بوده است که ارگانهای مسئول باید به فکر چاره باشند.
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور تشریح کرد: اگر این مسئولیت هم به شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی واگذار میشد قطعاً تا به امروز حل و فصل شده بود. هنوز هیچ ارگانی تعداد خودروهای گاز سوز شده غیر مجاز را در دست ندارد و لازم به ذکر است که این مسئولیت بر عهده وزارت کشور است.
آخوندی بیان کرد:گاز سوز کردن خودروهای عمومی و وانتها بصورت رایگان انجام میشود سایت GCR.NIOPDC.IR توسط شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی طراحی شده و تمام مالکان خودروهای عمومی و وانت بارها نسبت به گازسوز کردن خودروهای خودشان از طریق ثبت نام در وب سایت معرفی شده میتوانند اقدام کنند.
او افزود: مزیتهای خوبی که این سایت دارد تعداد خودروهای گازسوز شده مالک خودرو، نوع خودرو و کارگاهی که خودرو در آنجا گاز سوز شده است، در این سایت ثبت می شود اما تاکنون به صورت عادی در کارگاهها گاز سوز و بدون نظارت دقیق انجام میشد.
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور تشریح کرد: همکاری شرکتهای بیمهای میتواند برای جلوگیری از افزایش خودروهای گاز سوز شده غیر مجاز کمک بزرگی کند، امیدواریم شرکتهای بیمهای از صدور بیمه نامههای حادثه آفرین خودداری کنند.
آخوندی بیان کرد: یکی از مشکلاتی که بهره برداران جایگاهای CNG با آن مواجه هستند، کاهش شدید فروش در جایگاههای CNG است که فعالان این صنف را در حالت نابودی قرارداده است.
او تصریح کرد: در این اوضاع نابسامان، شرکت گاز و شرکت برق با تهدید قطع گاز و برق پیگیر مطالباتشان هستند، علاوه بر این سازمان تامین اجتماعی با بلوکه کردن حساب بانکی طلب خودش را دریافت می کند. متاسفانه ۷۵ درصد جایگاههای CNG کشور تحت مالکیت شهرداریهای سراسر کشور است آنها هم با ضبط ضمانت نامه بهره برداران مشکلی بابت دریافت اجارههای خود ندارند.
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور ادامه داد: کمکهای دولت فعلا در حد نامه است و فقط شرکت دولتی و نیمه دولتی را شامل می شود. حقوق ۲۰۰ شرکت بهره بردار و ۳۰ هزار اپراتوری که در جایگاههای CNG مشغول بکار هستند، معلوم نیست از کجا باید تامین شود.
آخوندی بیان کرد: در شرایطی که برای پرداخت حقوق کارکنان با مشکلات فراوانی مواجه هستیم، چرا نباید شرکت ملی گاز و شرکت برق در این شرایط فوق بحرانی همکاری کند. از طرفی شهرداریها برای دریافت اجاره خودشان حتی با جریمه دیرکرد و با تهدید ضبط ضمانت نامه از بهره بردار تقاضای دریافت اجاره را دارند. سوال اینجاست حمایتهای دولت پس شامل چه مشاغلی است؟
عضو هیئت مدیره انجمن صنفی CNG کشور بیان کرد: ما برای رفع مشکلاتمان با شهردایها بارها از ریاست قوه قضائیه تقاضای ملاقات حضوری داشتیم که بیش از یکسال است هنوز موفق به این ملاقات نشده ایم که تنها مشکلات ما با شهرداریها از طریق قوه قضائیه قابل حل است که امیدواریم با دستور رئیسی مشکلات این صنف هم مثل دیگر اصناف حل و فصل شود.
یکی از رانندگان در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه مجبور به استفاده از گاز LPG است، گفت: به دلیل اینکه نمی توانم هزینه زندگی و خانواه را تامین کنم باید راننده تاکسی باشم. پس از اینکه بنزین گران شد دیگر نتوانستم از این نوع سوخت استفاده کنم که اقدام به استفاده از گاز LPG کرده ام.
او با تاکید بر اینکه به دلیل افزایش قیمت بنزین نمی توانم از آن استفاده کنم، گفت: سهمیهای که برایمان در نظر گرفته اند کم است و نمی توانم از بنزین آزاد استفاده کنم علاوه بر این صفهای عرصه گاز CNG هم طولانی است و حداقل ۳ ساعت باید در صف بمانم به همین دلیل ترجیح می دهم از گاز LPG استفاده کنم همچنین فشار دستگاههای گاز کم است و باعث خراب شدن سیستم خودرو میشود.
او در پاسخ به این سوال که آیا از خطرناک بودن استفاده از این نوع گاز با خبر هستید یا خیر؟ گفت: بله میدانم که استفاده از این گاز خطرناک است، اما چارهای ندارم و مجبورم استفاده کنم، چه کسی میخواهد هزینههای زندگی مرا بدهد؟ اگر شغل دولتی باشد، چرا رانندگی و مسافرکشی کنم؟
مهدی حمیدی که خود برای نصب مخزن ال، پی، جی به یکی از مراکز سطح شهر مراجعه کرده بود در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، افزود: شغل بنده به گونهای است که زیاد از ماشین استفاده میکنم بنابر این قیمت بنزین و سهمیه آن از لحاظ اقتصادی کفاف نمیدهد و علیرغم اینکه تاکنون از مخالفان نصب ال. پی. جی بودهام، اما سیستم را نصب کردم. استفاده از گاز مایع در خودروها و دوگانهسوز کردن خودسرانه به امری عادی بین برخی رانندگان تبدیل شده است.
علی محمدی در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، افزود: برخی مواقع سوار خودروهایی شدهام که بوی گاز به طور شدید در داخل ماشین استشمام میشود و این موضوع لرزه بر تن شهروندان میاندازد و نشان میدهد خودرو به صورت غیراصولی دوگانه سوز شده است.
وی بیان کرد: تعداد مراکز غیرمجاز نصب تجهیزات ال. پی. جی رشد چشمگیری یافته است حتی افراد زیادی در منازل یا به شکل زیرزمینی نسبت به این کار اقدام میکنند که نیازمند نظارت بیشتر مسؤولان و مراجع ذیربط است.
با توجه به بروز مشکلات در پی افزایش قیمت بنزین و ازدحام خودروها و گرم شدن بازار گاز CNG و البته گاز پرخطر LPG، لازم است که مسئولان حضوری پررنگتر از گذشته داشته باشند که علاوه مشکلات موجود، خطرات غیرقابل جبران گریبان مردم را نگیرد.
انتهای پیام/
یا فرانسه و المان و حتی امریکا برای کمتر کردن الودگی هوا از گاز مایع برای ناوگان حمل و نقل داخل شهری استفاده میکنن!!؟؟