سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اختصاص بیش از ۳۰۰ تخت برای بیماران کرونا/نزدیکی استان به استاندارد کشور در نمونه گیری

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از اختصاص ۳۲۹ تخت برای بیماران کرونا در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، دهقانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در مرحله اوج گیری کرونا، ۱۴۲ تخت اشغال شد که کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت اختصاص یافته بود.

او با اشاره به برگزاری ستاد ملی کرونا در اسفند ماه پارسال، افزود: در خراسان جنوبی نیز اقداماتی برای این حوزه در نظر گرفته شد. 

دهقانی ادامه داد: اختصاص بخشی مخصوص برای بیماران کرونایی در بیمارستان‌های استان از جمله این اقدامات بود و ۳۲۹ تخت برای بیماران کرونا و یا بیماران مشکوک به آن اختصاص یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه ۷۷ تخت ویژه بستری در icu نیز برای بیماران کرونا در نظر گرفته شد، اظهار کرد:  در استان برای هر ۱۰۰ هزار نفر، ۵/۱۰ تخت در نظرگرفته شد که نسبت به استاندارد و میانگین کشوری که برای هر ۱۰۰ هزار نفر ۶.۴ تخت بوده، بالاتراست.

او با اشاره به راه اندازی آزمایشگاه ویروس شناسی در استان از ۱۵ اسفند ماه پارسال تصریح کرد:  در این آزمایشگاه ابتدا روزانه ۳۰  مورد آزمایش انجام می شد اما در حال حاضر تا ۲۰۰ مورد در روز نیز نمونه گیری انجام می‌شود.

دهقانی گفت: در استان ۱۷ واحد تولیدی مجوز ساخت ماسک را کسب کردند که یک مورد مربوط به ساخت ماسک n۹۵ است.

راه اندازی ۱۴ مرکز تشخیص و غربالگری برای موارد مشکوک

مهدی زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از راه اندازی ۱۴ مرکز برای غربالگری و تشخیص بیماری کرونا در استان خبر داد و گفت: هدف از راه اندازی این مراکز عدم نگرانی مردم برای حضور در بیمارستان‌ها بوده است.

اوافزود: به دلیل وجود این ویروس، بسیاری از بیماران سایر بخش‌ها از آلودگی بیمارستان‌ها نگرانی دارند، اما جای هیچ نگرانی وجود ندارد و مردم می‌توانند بدون دغدغه برای انجام اعمال پزشکی خود به بیمارستان‌ها مراجعه کنند.

مهدی زاده ادمه داد: در حال حاضر از مراکز بهزیستی نیز نمونه گیری و غربالگری انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، با اشاره به مثبت شدن تست ۶۰۸ مورد به کرونا در استان گفت: در کل استان از ابتدای شیوع این ویروس، ۴ هزار و ۱۶ مورد نمونه گیری انجام شده است که ۳ هزار و ۴۰۸ مورد آن منفی بوده است.

او با اشاره به اینکه از ابتدای شیوع کرونا ۴۴ مورد فوتی در استان وجود داشته است، افزود: در حال حاضر ۶ مورد بستری در بیمارستان‌ها داریم و ۵۵۸ مورد نیز از مراکز درمانی ترخیص شده اند و یا سرپایی بوده و نیاز به بستری شدن نداشته اند.

مهدی زاده با بیان اینکه حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد نمونه گیری‌های استان مثبت بوده است، گفت: بیشترین موارد مثبت با ۴۰ درصد، مربوط به رده سنی ۱۶ تا ۴۵ سال و کمترین میزان نیز مربوط به رده سنی زیر ۱۵ سال با کمتر از یک درصد موارد مثبت بوده است.

اختصاص ۴ بیمارستان در استان برای کرونا

احمدی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: ۴ بیمارستان در ۴ شهرستان بیرجند، قاین، طبس و فردوس بخش مربوط به کرونا را دارند و سایر بخش‌های بیمارستان‌ها، بدون نگرانی و آلودگی فعالیت خود را انجام می‌دهند.

او افزود: از لحاظ تامین دارو‌های مورد نیاز و منطبق با پروتکل‌های وزارت بهداشت برای کنترل ویروس، مشکلی وجود ندارد.

احمدی با اشاره به عدم وجود کمبود در تهیه اقلام بهداشتی و سایر وسایل و تجهیزات در بیمارستان های درگیر با کرونا، ادامه داد: پزشکان و پرستاران مربوط بخش کرونا در بیمارستان ها نیز در حال فعالیت هستند و مشکلی برای تامین نیروی این بخش نداریم.

تامین ماسک سه لایه و N95 در استان

آهنی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: از ابتدای شیوع کرونا، یک تیم ۲۰ نفره از این معاونت خدمات مربوطه را ارائه می‌کنند.

او از انجام ۲ هزار و ۳۴۰ نفرساعت کار تا پنجم اردیبهشت ماه توسط معاونت غذا و دارو خبر داد و افزود: در روز‌های اول شیوع کرونا، بیش از ۱۳ هزار لیتر مایع ضدعفونی کننده تهیه شد و در اختیار کادر نظام سلامت و ادارات مختلف قرار گرفت.

آهنی ادامه داد: ۱۴ مورد تقاضا برای اخذ مجوز تولید مواد ضدعفونی داشته ایم که به ۵ مورد مجوز داده شد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان بیان کرد: از این ۵ مورد، ۴ واحد مواد ضدعفونی سطوح  و یک واحد  نیز به تولید ضدعفونی کننده دست می پردازند.

او تصریح کرد: تاکنون ۴۳ هزار ماسک N۹۵ بین مراکز بهداشتی و ۲۰ هزار عدد نیز بین اصناف و داروخانه‌ها توزیع شده است و ۵۲ هزار لباس و سایر تجهیزات حفاظتی نیز تامین شده است.

آهنی با اشاره به انجام ۳۰ بازرسی از داروخانه‌ها گفت:بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار دستکش نیز برای استفاده عموم تامین شده است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان بیان درپایان از آمادگی برای موج‌های بعدی  پیش بینی شده کرونا خبر داد و گفت: دستگاه‌ها و تجهیزات آماده تولید محصولات بهداشتی هستند و مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

انتهای پیام / ط ا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.