سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دستورالعمل امتحانات پایان ترم دانشگاه علامه طباطبایی

دستورالعمل امتحانات پایان نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ دانشگاه علامه طباطبایی اعلام شد.

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، معاونت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی با صدور اطلاعیه‌ای، دستورالعمل امتحانات پایان نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ این دانشگاه را اعلام کرد. در این دستورالعمل آمده است:

با عنایت به دستورالعمل ابلاغی معاون محترم آموزشی وزارت متبوع در خصوص چگونگی ارزشیابی پایانی و برگزاری امتحانات نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹ – ۹۸ و با توجه به شرایط پیش‌آمده و شیوع بیماری کرونا، بررسی همۀ جوانب و تأکید بر حفظ سلامتی دانشجویان، کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه، برگزاری امتحانات پایان نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹ – ۹۸ «فعلاً» به صورت حضوری امکانپذیر نیست. بدیهی است بر اساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا چنانچه شرایط تغییر کند،

تصمیمات آتی از قبیل برگزاری آزمون حضوری متعاقباً اعلام خواهد شد. با توجه به این که فرایند آموزش و تدریس از طریق آموزش مجازی دانشگاه استمرار یافته است و جهت جلوگیری از تبعات منفی تعویق امتحانات برای کلیۀ دانشجویان، خصوصاً دانشجویان ترم‌های پایانی، دستورالعمل برگزاری امتحانات در این ترم به شرح ذیل مطابق مصوبه شورای دانشگاه ابلاغ می‌شود.

شیوه‌ برگزاری امتحانات

۱. برگزاری آزمون پایانی از طریق بخش آزمون‌ساز سامانۀ آموزش مجازی دانشگاه: امکان طراحی سؤال و برگزاری آزمون برخط در بخش آزمون‌ساز سامانۀ آموزش مجازی دانشگاه با استفاده از انواع سؤال‌های چندگزینه‌ای (تستی) و تشریحی برای تمامی دروس، فراهم شده است. استادان محترم می‌توانند پس از طراحی و تدوین سؤال‌ها در این سامانه و مشخص کردن بارم نمره و مدت زمان پاسخگویی مشخص، امتحان را در تاریخ و ساعت مقرر برگزار کنند.

همچنین دانشگاه در بخش آزمون سامانۀ آموزش مجازی در حال ایجاد قالبی است که به صورت پیش فرض طراحی امتحان را برای استادان تسهیل می‌کند و چگونگی آن متعاقباً اعلام می‌شود. توصیه می‌شود برای بهبود کیفیت ارزشیابی دانشجویان مقطع کارشناسی از این روش به شیوۀ آزمون چند گزینه‌ای با استفاده از سؤال‌های تصادفی و مدت زمان محدود برای هر سؤال استفاده شود. چگونگی ساخت آزمون در سامانه آموزش مجازی دانشگاه از طریق برگزاری کارگاه در هفتۀ آموزش، ارائۀ فیلم کارگاه و راهنمای استفاده از این سامانه در اختیار استادان قرار می‌گیرد.

۲. آزمون پایانی در خانه (کتاب باز): به تشخیص استاد درس و طرح سؤال‌های تشریحی و تحلیلی باز پاسخ، می‌توان آموخته‌ها و خلاقیت دانشجویان را با ارائه سؤال‌ها به آن‌ها و دریافت پاسخ‌ها در مهلت مشخص سنجید. کاربرد این روش مستلزم نگهداری مستندات مربوط به پاسخ دانشجویان به سؤال‌های امتحان است. در کنار این روش به تشخیص استاد می‌توان از آزمون شفاهی برخط بین استاد و دانشجو با ذکر پروتکل آزمون از سوی استاد، مانند مهلت پاسخگویی به هر سؤال استفاده کرد.

۳. آزمون کیفی مبتنی بر فعالیت‌های پژوهشی و کارپوشه به همراه مستندات: متناسب با اهداف دروس، امکان تعریف و واگذاری پروژه‌هایی وجود دارد که برای اجرای آن‌ها لزومی به خارج شدن دانشجو از منزل نیست و در شرایط کنونی قابلیت اجرا دارند.

در این صورت می‌توان بخشی از نمره را به تحویل پروژه‌های پژوهشی و کارپوشه مبتنی بر مستنداتی از قبیل حضور و فعالیت دانشجو در کلاس و مشارکت در بحث‌ها، پرسش و پاسخ‌های شفاهی، حل تمرین‌ها، ارائۀ انواع تکالیف، آزمونک (کوئیز)، انجام پروژه‌های کلاسی، چکیده‌نویسی، خلاصه کردن، سخنرانی و ارائۀ مقالۀ کلاسی به صورت برخط که انجام آن‌ها در شرایط جاری امکان‌پذیر است، تخصیص داد. استفاده از این شیوه در سنجش دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی پیشنهاد می‌شود. چنانچه برخی از استادان محترم در سنوات گذشته تمامی نمرۀ آزمون را به ارائۀ پروژه اختصاص داده‌اند، حفظ این رویه در نیمسال جاری بلامانع است.

نکات مورد توجه در برگزاری امتحانات پایانی

۱. امتحانات نهایی پایان ترم از تاریخ ۷ الی ۱۸ تیر۹۹ برگزار خواهد شد. برگزاری کلاس‌ها در این تاریخ محدودیتی ندارد. بازۀ ثبت نمرات از تاریخ شروع امتحانات تا ۳۰ شهریور برای تمامی مقاطع فعال خواهد بود و ضرورت دارد استادان محترم بازۀ زمانی هفت روز برای پاسخگویی به اعتراض‌های دانشجویان و ثبت نهایی نمرات را رعایت کنند.

۲. ضروری است ارزشیابی دانشجو به صورت ترکیبی از روش‌های فوق انجام شود تا تصویر روشن‌تری از کیفیت یادگیری دانشجویان در اختیار استاد قرار گیرد و مستندات مربوط به امتحان یا کارپوشه تحویل داده شده نگهداری شود.


بیشتر بخوانید: اطلاعیه جدید دانشگاه علامه طباطبایی برای آموزش‌های مجازی


۳. استفاده از قابلیت‌های مؤثر بخش آزمون‌ساز سامانۀ آموزش مجازی دانشگاه مانند تنظیم ارائۀ سؤالات به صورت تک به تک و تصادفی و با زمان محدود پاسخگویی، به منظور حفظ سلامت آزمون ضرورت دارد.

۴. استاد هر درس مرجع ارزیابی دانشجو در آن درس است و لازم است در زمان برگزاری امتحان در دسترس باشد.

۵. دانشجویانی که به دلایل موجه امکان شرکت در آزمون را پیدا نمی‌کنند، پس از ارائه و بررسی مستندات در کمسیون‌های مربوطه و موجه تشخیص دادن غیبت در امتحان، متعاقباً فرصتی جهت برگزاری امتحان، به همان شیوه که قبلاً برگزار شده است، برای ایشان در نظر گرفته و اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.