سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هشدار متخصصین در خصوص تأخیر در مراجعه بیماران کلیوی به مراکز درمانی

متخصص داخلی و فوق تخصص کلیه، دیالیز و پیوند، در خصوص عدم یا تأخیر در مراجعه بیماران کلیوی در ایام شیوع کرونا به مراکز درمانی هشدار داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، لیلا محمودنیا متخصص داخلی و فوق تخصص کلیه، دیالیز و پیوند گفت: مراجعه به موقع بیماران پیوند کلیه بسیار با اهمیت است و بیمارانی که جدیداً پیوند کلیه شده اند باید حداقل هر دو هفته یا ماهی یک بار حتماً ویزیت شوند.

او با اشاره به اینکه دارو‌های بیماران پیوندی باید مرتب تنظیم و کنترل شود افزود: بیمارانی که عمل پیوند انجام داده اند به دلیل مصرف دارو‌های تضعیف کننده ایمنی، ضعف در سیستم ایمنی دارند، اما بعضاً به دلیل ترسی که از ابتلا به کرونا دارند به پزشک مراجعه نمی‌کنند.

محمودنیا اضافه کرد: بیمار یا یکی از نزدیکان او با رعایت همه هشدار‌های بهداشتی، با استفاده از ماسک و دستکش جهت ویزیت یا دریافت دارو به پزشک مراجعه کنند، در حال حاضر با تدابیر اندیشیده شده برای ویزیت محدود بیمار، کلینیک‌ها چندان شلوغ نیستند که نگرانی بابت تجمع و تراکم جمعیت ایجاد شود.

او ادامه داد: نباید مصرف دارو‌های پیوند بیماران کلیوی حتی یک روز هم قطع شود یا به تعویق بیفتد، قطع یا تعویق دارو ممکن است به رد کلیه پیوندی که با سختی و مشقت به دست آمده و پیوند شده بیانجامد.

محمودنیا با تأکید بر اینکه چه بیمار و چه همراه او زمان مراجعه به مراکز درمانی باید همه هشدار‌های بهداشتی را رعایت کنند، گفت: استفاده از ماسک و دستکش ضروری است، ماسک حتماً نباید N ۹۵ یا فیلتردار باشد، ماسک‌های سه لایه یا ماسک‌های پارچه‌ای با الیاف خوب و پوشش دهنده نیز کافی است.

او افزود: فرد بیماری که به مراکز درمانی مراجعه می‌کند باید مرتب دست‌هایش را ضدعفونی کند، چنانچه از دستکش استفاده می‌کند آن را هم باید ضدعفونی کند چرا که استفاده از دستکش به معنای مصونیت نیست.

محمودنیا به بیماران با نارسایی‌های حاد کلیه یا آن‌هایی که جدیداً دچار این عارضه شده اند اشاره و اضافه کرد: این بیماران باید به موقع مراجعه کنند، چون نارسایی کلیه اگر در شرایط حاد بوده یا جدیداً ایجاد شده باشد حدود سه ماه فرصت دارد تا نارسایی بازگردانده شود، اگر از این سه ماه بیشتر شود وارد فاز مزمن می‌شود و دیگر قابل برگشت نیست.

او ادامه داد: بیمارانی که دفع پروتئین دارند، بیماران با انواع التهاب کلیه باید مرتباً تحت کنترل باشند و هر سه ماه یا شش ماه یک بار از سوی پزشک ویزیت شوند.

انتهای پیام/ف

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.