سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

مهمترین محور‌های بیانات رهبر انقلاب در ستاد ملی مبارزه با کرونا چه بود؟

رهبر معظم انقلاب صبح روز یکشنبه در ارتباط تصویری با ستاد ملی مبارزه با کرونا مطالبی را در خصوص مبارزه با شیوع کرونا بیان کردند. 

به گزارش گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز یکشنبه در ارتباط تصویری با ستاد ملی مبارزه با کرونا که با حضور اعضای این ستاد برگزار شد؛ مطالبی را در خصوص مبارزه با شیوع کرونا، اقدامات جهادی و داوطلب و  تولید لوازم بهداشتی و پزشکی بیان کردند. 

محور‌های بیانات رهبر معظم انقلاب در این ارتباط تصویری بدین شرح است: 

تسلیت و دعا

لازم میدانم تسلیت عرض کنم به همه‌ی مصیبت‌دیدگان در این حادثه، کسانی که عزیزانشان را از دست دادند، و برای مبتلایان به این بیماری و بیماری‌های دیگر دعا کنیم و از خدای متعال شفای آن‌ها را مطالبه کنیم، و برای درگذشتگان، رحمت الهی را و بخصوص برای کسانی که در حرکت جهادی در این راه به شهادت رسیده‌اند، درجات عالی را از خداوند متعال مسئلت کنیم.

 

جهاد عظیم در مقابله با کرونا

کار بزرگی انجام گرفت، جهاد عظیمی در کشور به وجود آمد و به معنای واقعی کلمه یک حرکت جهادی بود و این باید در تاریخ ثبت شود. بایستی بازخوانی شود. این جهاد عظیم در یک عرصه‌ی متنوّع و وسیعی اتّفاق افتاد.

عرصه بهداشت و درمان

هم در زمینه‌ی درمان و انواع خدمات پزشکی و پرستاری و سایر خدمات درمانی که واقعاً کار خیلی بزرگی در این زمینه انجام گرفت و مجاهدت‌هایی اتّفاق افتاد، هم در زمینه‌ی مسئله‌ی پیشگیری و غربالگری و بهداشت محیط و بهداشت عمومی و ضدّعفونی کردن مسیر‌ها و خیابان‌ها و مراکز اجتماع مردم و مانند اینها.

تولید لوازم بهداشتی و پزشکی

در زمینه‌ی تولید لوازم و تجهیزات به وسیله‌ی شرکت‌های مختلف، که هم به وسیله‌ی شرکت‌های بخصوص دانش‌بنیان، هم دستگاه‌های گوناگون و مختلف، هم به وسیله‌ی آحاد مردم، در سطح کشور کاری که انجام گرفت - با این سرعت، تجهیزات و لوازم مورد نیاز مردم تهیّه شد، در اختیار گذاشته شد که در موارد بسیاری به صورت مجّانی این کار انجام گرفت- این هم یک عرصه‌ی دیگر است که حقیقتاً افتخارآمیز است.

سخاوت و خیرخواهی حیرت‌انگیز ایرانیان

در زمینه‌ی خدمات رفاهی و نیکوکاری، که از لحاظ گستردگی و تنوّع این حرکتِ مؤمنانه، این کاری که در کشور شروع شد، به معنای واقعی کلمه حیرت‌انگیز است. از شرق تا غرب کشور، از شمال تا جنوب، در اغلب شهرها، شاید در همه‌ی استانها، آحاد مردم، این حرکت عظیم کمک را شروع کردند؛ [همچنین]مسئولان، نیرو‌های مسلّح، بسیج، همه‌ی دستگاه‌های گوناگون ذی‌ربط؛ و [در مورد]آحاد مردم، ملاحظه می‎کنید و نشان می‎دهند این خدمت عظیمی را که مردم در این مساجد می‎کنند؛ این هم واقعاً یک کار بزرگی بود که جز به اراده‌ی الهی، جز به دست قدرت الهی این کار امکان نداشت و نمی‎شد این جور مردم را وارد صحنه کرد.

نقش نیرو‌های داوطلب

در کنار پرستار‌ها و پزشکان عزیزمان نیرو‌های داوطلبی وارد شدند. اینکه فلان جوان، فلان بسیجی، فلان طلبه وارد بیمارستان شود و همکاری داوطلبانه در این کار سخت و خطرناک را به عهده بگیرد؛ یا همین طور که بعضی از دوستان در گزارششان گفتند، در زمینه‌ی کفن و دفن که کار بسیار سختی بود؛ آن وقتی که حالا بعضی‌ها پیشنهاد می‎کردند اموات و جان‌باختگان این حادثه را بدون کفن و غسل دفن بکنیم، کسانی وارد شدند و این کار بزرگ و سخت و خطرناک را به عهده گرفتند.

تلاش‎های علمی

در زمینه‌ی علمی و تحقیقاتی در مراکز دانشگاهی و در برخی شرکت‌های دانش‌بنیان برای اینکه ویروس را بشناسند، این ویروس متقلّب را که آن طور که متخصّصان می‎گویند شناختش خیلی دشوار است، راه‌های مبارزه‌ی با آن را پیدا کنند؛ و من امیدوارم ان‌شاءالله در این زمینه ما مثل بسیاری از زمینه‌های دیگر بتوانیم هنر استعداد ایرانی را به دنیا نشان دهیم و واکسن مقابله‌ی با آن را فراهم کنیم.

برنامه ریزی و مدیریت خوب

در زمینه‌ی برنامه‌ریزی و مدیریّت هم حقیقتاً خیلی خوب عمل شد، یعنی همین ستاد شما، وزارت بهداشت و درمان، حقیقتاً در برنامه‌ریزی و اداره‌ی امور بسیار خوب عمل کردند. این‌ها افتخارات ملّی است، به معنای واقعی کلمه این‌ها افتخارات است، و جلوه‌هایی از فرهنگ اسلامی و انقلابی را هم نشان داد. این افتخارات باید ثبت شود، باید بماند.

بازنمایی دفاع مقدس

حسّ بسیاری از فعّالان این جبهه‌ی وسیع، همان حسّ دوران دفاع مقدّس بود؛ یعنی کسانی که این‎ها را از نزدیک دیده‌اند، می‎گویند رایحه‌ی خوشِ خدمات و پشتیبانی‌ها در دوران دفاع مقدّس را در اینجا هم حس کردند.

یک مطالبه، یک آرزو

این هم یک مطالبه‌ی جدّی و یک آرزو است. ان‌شاءالله این آرزو برآورده بشود. کاش کسانی بتوانند مثل شهید آوینی این جهاد عظیم و عمومی را روایت کنند؛ همچنان که شهید آوینی با آن بیان شیرین و زیبا و اثرگذارِ خودش توانست جزئیّات جبهه را برای ما روایت و آن را ماندگار کند. کاش کسانی بتوانند این کار را بکنند؛ هم در گفتار و هم در نوشتار و هم در کار‌های هنری و نمایش‌ها و پدیده‌های هنری.

درخشش ملّت ایران

در یک جنبه‌ی دیگری هم ملّت ایران انصافاً خودش را به خوبی نشان داد و آن متانت و سراسیمه نشدن بود. وقتی یک چنین حادثه‌ای پیش می‌آید، طبیعی است که نگرانی‌هایی برای مصارف زندگی و مسائل عمومی پیش می‌آید. در کشور‌های دیگر حمله‌ی به فروشگاه‌ها و خالی کردن فروشگاه‌ها و پُر کردن انبار منازل دیده شد [امّا]در کشور ما مطلقاً این معنا دیده نشد و مردم متانت به خرج دادند و صبر و حوصله به خرج دادند. این خیلی با ارزش است.

 

نقش خانواده‎ ها و خانم‎ها

در این دوران خانه‌نشینی - تقریباً می‌شود گفت خانه‌نشینی عمومی- نقش خانواده و حضور خانواده اثر خودش را نشان داد. در آن کشور‌هایی که خانواده پایه‌ی درستی ندارد، معنای درستی ندارد، این خانه‌نشینی‌ها به این شکل اتّفاق نمی‌افتد یا لااقل به این شکلِ قابل تحمّل و قابل فهم و قابل قبول نیست. اینجا خانواده دُور هم جمع شدند؛ بخصوص باید به نقش زن خانواده تکیه کرد و تأثیر بسیار زیادی را که صبر و حوصله و زحمت‌کشی و حلم زنِ خانواده ایفا میکند در اداره‌ی خوب خانواده، حتماً بایستی از نظر دور نداشت.

شکست کرونایی غربی‌ها در چند عرصه

غربی‌ها در این آزمون بین‌المللی انصافاً شکست خوردند! این هم یک نکته‌ی مهمّی است که بنده اصرار دارم این نکته مورد غفلت قرار نگیرد و ناگفته نماند. غربی‌ها در این امتحان بزرگی که در همه‌ی دنیا پیش آمد، در چند عرصه شکست خوردند.

۱. توانایی مدیریّتی: کرونا دیرتر به آن مناطق رسید ولی باز آمادگی برای مقابله نداشتند.  

۲. فلسفه‌ی اجتماعی: بی اعتنائی به مرگ سالمندان و معلولان ذهنی و حرکتی

۳. در نمایش اخلاق عمومی:  درگیری مردم برای خالی کردن فروشگاه‌ها 

نیاز مردم به مساجد و دعا

من البتّه هیچ پیشنهادی درباره مساجد و مراکز دعا و مانند این‌ها به ستاد ملّی ارائه نمی‎کنم و تابع نظر کارشناسی و تشخیص کارشناسی ستاد ملّی هستم. لکن میخواهم این را بگویم که مسئله‌ی دعا و عبادت بخصوص در ماه رمضان، بخصوص در شب‌های قدر، یکی از نیاز‌های حتمی و اساسی مردم است؛ این با نیاز‌های مادّی از یک نظر تفاوتی ندارد، از یک نظر بالاتر از نیاز‌های مادّی مردم است. مردم احتیاج دارند به اینکه بخصوص در مسائل مهم، در قضایا یا حوادث مهم بتوانند این توسّل و این توجّه و این ارتباط با خدا و خواستن از خدا را داشته باشند؛ یک فکری برای این بشود.

مراعات شیوه‎ نامه‎ های بهداشتی

من حتّی معتقدم اگر قواعد سخت‌گیرانه‌ای در این زمینه گذاشته بشود، مردم مؤمن و مسجدی ما بیشتر از دیگران به قواعد عمل میکنند؛ یعنی به مردم مؤمن واقعاً اگر گفته بشود مثلاً فرض کنید که در صحن‎ها یا در مراکز یا در مساجد یا در حسینیّه‌ها به این شکل می‎توانند حضور پیدا کنند، عقیده‌ی من این است که این‎هایی که اهل مسجدند، به دقّت مراقبت می‎کنند. من همان طور که گفتم، پیشنهادی ندارم، نظر کارشناسی و بررسی‌شده‌ی ستاد را معتبر میدانم، منتها توصیه‌ام این است که بررسی این مورد را به کسانی بدهید که اهمّیّت حضور دعا و توسّل و مسائل معنوی را به معنای واقعی کلمه درک کرده باشند.

انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.