سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

کارنامه نیروی دریایی ارتش به گواه آمار + فیلم و تصاویر

نیروی دریایی ارتش یکی از بازو‌های اقتدار جمهوری اسلامی ایران است که در طول ۴۰ سال قبل گام‌های موثری را برداشته است.

به گزارش خبرنگار  حوزه  دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حضور در دریا یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به خصوص در چند سال قبل در پیش گرفته است، چرا که ایران در بین سه دریای خزر، عمان و خیلج فارس قرار گرفته است.

منافع کشور در دریا بسیار است و به همین دلیل هم در سال ۱۳۸۸ فرماندهی معظم کل قوا نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران را نیروی راهبردی نامیدند و به این نیرو دستور دادند تا از تمام امکانات و ظرفیت‌های خود بهره ببرد؛ این موضوع یک ماموریت جدید را برای نداجا ایجاد کرد.

این نیرو برای حضور خود در دریا به تجهیزات بسیاری نیاز دارد، نیازی که پیش از پیروزی انقلاب توسط آمریکا و انگلیس تامین می‌شد و نیرو‌های ایرانی با وجود آموزش‌های فراوان هیچ گامی در این زمینه برنمی‌داشتند تا این که ملت بزرگ ایران دست استکبار را از این کشور کوتاه کردند؛ در این زمان حتی تصور هم نمی‌شد که نیرو‌های نظامی ایران بتوانند از خود حفاظت کنند، چه برسد به تامین نیاز‌های خود، اما جنگ تحمیلی همه ورق‌ها را برگرداند.

عملیات مروارید؛ دُر گران‌بهای نیروی دریایی ارتش

با پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ خِیل عظیم کارکنان نیروی دریایی ارتش به انقلاب پیوستند و تا سال ۱۳۵۹ که جنگ تحمیلی آغاز شد اقدامات فراوانی را انجام دادند؛ با شروع جنگ تصور دشمن این بود که ایرانی‌ها قادر نخواهند بود از خود دفاع کنند، پس حمله گسترده‌ای را شروع کرد.

دشمن بعثی که کمر به نابودی انقلاب بسته بود از زمین، هوا و دریا به تصور این که ایران ارتش منظمی ندارد وارد عمل شد، اما تصور آن را هم نداشت که نیرو‌های جوان انقلاب در حرکتی بزرگ تمامی شناور‌ها را وارد چرخه دفاعی کنند به نحوی که در شصت و هفتمین روز جنگ ضربه بزرگ به تصور آن‌ها وارد کنند.

متخصصان جوان کشور باعث شدند تا در هفتم آذر ماه ۱۳۵۹ عملیات مروارید با نتایجی فوق‌العاده انجام شود، نتیجه این عملیات انهدام شناور رزمی عراق، سکو‌های نفتی البکر والامیه، محاصره کامل دریایی بنادر بصره، فاو و ام القصر، محروم شدن کامل عراق از دریا و از همه مهم‌تر نابودی بیش از ۹۰ درصدی نیروی دریایی این کشور بود.

علاوه بر این دریادلان ارتشی در روز ۲۹ فروردین ۱۳۶۷ چنان اقدامی را انجام دادند که تمامی ابهت آمریکا نابود شد، نیروی دریایی ارتش در نبردی نابرابر با نیرو‌های دریایی و هوایی آمریکا در خلیج فارس با وجود غرق شدن ناوشکن سهند و ناوچه جوشن ضربات مهلکی را به پیکره قوای نظامی این کشور وارد کرد که در تاریخ بی‌سابقه بوده است، اما این پایان راه نبود. نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از نیروهای چهارگانه ارتش همواره نقش تعیین کننده ای در دوران دفاع مقدس و پس از آن ایفا کرده است.

تجهیزاتی که به هیچ دشمنی رحم نمی‌کند

متخصصان نظامی ایران در اولین قدم پس از جنگ تحمیلی فرآیند ساخت انواع شناور‌های سطحی و زیرسطحی را پیرو منویات فرماندهی معظم کل قوا شروع کردند که در این راستا اولین ناوشکن بومی با نام جماران تولید و به آب انداخته شد، این ناوشکن که بیش از ۹۰ متر طول، بیش از ۱۰ متر عرض، بیش از ۱۲۰۰ تن وزن، برد عملیاتی حدود ۳ هزار کیلومتر و سرعتی در حدود ۳۰ گره دریایی دارد انواع سامانه‌ها و تجهیزات بومی، چون توپ ۷۶ میلیمتری فجر ۲۷، توپ ۴۰ میلی‌متری فاتح و موشک سطح‌به‌هوای فجر را حمل می‌کند.

دماوند دومین ناوشکن جمهوری اسلامی ایران است که در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ به ناوگان شمال نداجا الحاق شد، این شناور با طول حدودی ۱۰۰ متر، وزن ۱ هزار و ۳۰۰ کیلوگرم و سرعت ۳۰ گره دریایی انواع تسلیحات، چون موشک دریاپایه نور را حمل می‌کند و از طرف دیگر یک پله از جماران پیش‌تر رفته و به رادار ۳ بعدی عصر مجهز شده است.

پس از آن‌ها هم ناوشکن سهند در سال ۱۳۹۱ رونمایی و در ۱۰ آذر ۱۳۹۷ به نداجا الحاق شد تا اهرمی برای افزایش قدرت دریایی ایران باشد، طول ناوشکن سهند ۹۴ متر، عرض آن در حدود ۱۱ متر و ارتفاع آن در حدود ۱۶ متر است و می‌تواند با سرعت حدود ۳۰ گره دریایی ۱۵۰ روز دریانوردی کند.

روند ساخت شناور‌های سطحی هنوز هم ادامه دارد و در حال حاضر ساخت ناوشکن‌های دماوند ۲، دنا و ناو اطلاعاتی طلائیه تا بیش از ۸۰ درصد انجام شده و امروز فرآیند طراحی بر روی ناوشکن پروژه نگین و ناوشکن تریماران انجام شده است.

در حوزه زیرسطح هم تا امروز زیردریایی کلاس غدیر به تولید انبوه رسید، این شناور زیرسطحی با طولی حدود ۲۹ متر در دسته زیرسطحی‌های میدجت یا همان زیردریایی‌های کوچک با وزن زیر ۱۵۰ تن قرار می‌گیرد و می‌تواند انواع اژدر‌ها را حمل و شلیک کند، نکته جالب این است که زیردریایی کلاس غدیر رادار گریز است.

پس از غدیر هم زیردریایی فاتح ساخته شد که در رده زیردریایی‌های نیمه سنگین قرار می‌گیرد، این شناور می‌تواند با وزن ۵۲۷ تُن به مدت ۳۵ روز در عمق بیش از ۲۰۰ متری با سرعت بین ۱۱ تا ۱۴ ناتی حرکت کرده و به انجام ماموریت بپردازد. در این حوزه حتی کار‌های نهایی پروژه بعثت که جز زیردریایی سنگین بومی کشور محسوب می‌شود هم انجام شده است.

نیروی دریایی ارتش در حوزه ساخت تسلیحات هم به خوبی وارد عمل شد و توانست انواع موشک‌ها، چون نور، انواع اژدر، چون حوت که به نهنگ ماهی‌خوار معروف است و دو نوع پهپاد پلیکان که اولین پهپاد عمود پرواز جهموری اسلامی ایران است و پهپاد سیمرغ دریاپایه که نمونه دریایی شاهد ۱۲۹ است را بسازد.

حضور همیشگی تکاوران دریایی ارتش در بحران‌ها

نیروی دریایی ارتش علاوه بر ساخت تجهیزات برای ایجاد اقتدار نیاز به نیرو‌های آموزش دیده هم دارد که در این زمینه تا امروز اقدامات خوبی صورت گرفته و تمامی تاکتیک‌ها، آموزش‌ها و رزمایش‌ها به گفته فرماندهان ارشد نظامی کشور به خصوص در حوزه دریا در حال حاضر صددرصد ایرانی است.

نداجا در زمینه آموزش علاوه بر پرورش نیرو‌های فنی که آخرین اطلاعات و تکنولوژی دنیا را در اختیار دارند توانسته تکاورانی را آموزش دهد که در هر بحرانی وارد صحنه شوند و درمانی بر درد مردم باشند؛ گواه این موضوع نجات کشتی‌های تجاری از دست دزدان دریایی است.

وقتی در سال‌های قبل موضوع دزدی دریایی در منطقه باب المندب افزایش یافت چالشی برای اقتصاد کشور‌ها ایجاد شد و از این رو به نیرو‌های دریایی دستور محافظت از کشتی‌های تجاری داده شد و ایران هم از این موضوع جدا نبود. بنا بر اهمیت این موضوع و تدبیر فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر حضور نیروی دریایی راهبردی ارتش در آب‌های آزاد و بین المللی، این نیرو از سال‌ها قبل تاکنون ماموریت یافته تا امنیت کشتی‌های تجاری و حامل انرژی ایران را در محدوده وسیعی تا مدار ۱۰ درجه شمالی، شمال اقیانوس هند و خلیج عدن تامین کند.

این دستور باعث شد تا نیروی دریایی ارتش تا امروز بیش از ۶۰ ناوگروه به منطقه اعزام و بیش از ده هزار کشتی را از چنگال دزدان دریایی نجات دهد که بر اساس آمار، ۶۰ درصد حمله دزدان دریایی با حضور به موقع این نیرو ناکام مانده است، حتی کشتی‌های آمریکایی هم از این حضور بی‌بهره نبودند و تکاوران دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به آن‌ها هم کمک کردند.

حتی در حادثه‌ای که برای کشتی تجاری سانچی در دریایی چین رخ داد این نیرو‌های تکاور دریایی نداجا بودند که برای حضور و تسریع در روند امداد اعلام آمادگی کردند و یا در حادثه سقوط هواپیمای ATR-۷۲ تهران به یاسوج این تکاوران بودند که برای اولین بار توانستند به محل حادثه برسند آن هم در شرایط بسیار بد جوی که در منطقه وجود داشت.

این نیرو‌ها در حوادث دیگر، چون سیل و زلزله هم همواره در کنار ملت بزرگ ایران حضور داشتند تا ثابت کنند که نیرو‌های ارتش همواره فدای ملت هستند.

نداجا؛ حامی مردم در مقابله با ویروس کرونا

پس از ورود ویروس کرونا به ایران تمامی امکانات و ارگان‌ها وارد صحنه شدند تا ریشه این ویروس را در کشور نابود کنند که یکی از آن‌ها هم نیروی دریایی ارتش بود که توانست با حضور فوری و ساخت تجهیزات مورد نیاز گامی بزرگ در این عرصه بردارد.

نیروی دریایی علاوه بر ساخت هزاران ماسک و مواد ضدعفونی کننده در روز، معابر تمامی شهر‌هایی که در آن‌ها پایگاه داشت را ضدعفونی کرد تا شهروندان به راحتی در سطح شهر رفت‌وآمد کنند.

تمامی مواردی که گفته شد فقط بخش کوچکی از سیل اقدامات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که پس از پیروزی انقلاب توسط جوانان مومن و انقلابی انجام شده و حتما این اقدامات در آینده هم ادامه خواهد داشت تا اقتدار کشور را بیش از پیش افزایش دهد.

در کنار همه این موارد اتفاقات تلخی هم در مورد این نیرو رخ داده است، مثل حادثه کنارک که شب گذشته رخ داد و نوزده دلاورمرد ارتشی به شهادت رسیدند. 

روابط عمومی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلتمی ایران با اعلام این خبر عنوان کرد که عصر امروز یکشنبه بیست و یکم اردیبهشت در حین انجام تمرین دریایی توسط تعدادی از شناور‌های نیروی دریایی ارتش در آب‌های جاسک و چابهار، شناور پشتیبانی سبک کنارک دچار حادثه شد و تعدادی از دریادلان نیروی دریایی به فیض شهادت نائل آمدند.

پس از این حادثه تیم‌های امداد و نجات دریایی در فاصله کوتاه در محل حضور یافته و مجروحان و شهدا را از شناور تخلیه و به مراکز درمانی منتقل کردند. تعداد شهدای این حادثه ۱۹ تن بوده و تعداد مجروحان نیز ۱۵ نفر است که در وضعیت مناسبی به سر می‌برند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۷:۴۳ ۲۳ تير ۱۳۹۹
دمت همتون گرم شیران