سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در ادامه تنش‌ها میان واشنگتن-پکن صورت گرفت؛

هشدار چین به آمریکا درباره تشدید سرکوبگری رسانه‌ای

وزارت خارجه چین به آمریکا هشدار داد در صورت اعمال محدودیت‌های صدور روادید برای خبرنگاران این کشور، اقدامات متقابلی را در پیش می‌گیرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه چین امروز (دوشنبه) هشدار داد در واکنش به محدودیت‌های صدور روادید برای روزنامه‌نگاران خود از سوی آمریکا، اقدامات تلافی‌جویانه‌ای را در پیش خواهد گرفت و از واشنگتن خواست که برای اصلاح اشتباهات خود فورا اقدام کند.

تنش در روابط میان آمریکا و چین ابعاد تازه‌ای به خود گرفته و اکنون از درگیری بر سر ویروس کووید-۱۹ به اعمال محدودیت روادیدی برای خبرنگاران چین رسیده است.

«ژائو لیجان» سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه از اقدام آمریکا به عنوان «تشدید سرکوبگری علیه رسانه‌های چینی» یاد کرد و ضمن ابراز تاسف نسبت به این اقدام، آن را رد کرد. ژائو گفت: ما قاطعانه با این موضوع مخالف هستیم و به شدت نسبت به آن نارضایتی داریم. از آمریکا می‌خواهیم که فورا نسبت به اصلاح اشتباه خود اقدام کند وگرنه چین چاره‌ای جز اتخاذ اقدامات متقابل نخواهد داشت.

آمریکا روز جمعه قانون جدیدی را به منظور تشدید دستورالعمل‌های صدور روادید برای روزنامه نگاران اهل چین صادر کرد. وزارت امنیت میهن آمریکا با صدور آئین نامه جدیدی، اقدامات چین را «سرکوبگری روزنامه نگاری مستقل» عنوان کرد. این وزارتخانه اعلام کرد این اقدام در واکنش به رفتار مشابه با روزنامه نگاران این کشور در چین صورت می‌گیرد.

این آئین نامه جدید که از روز دوشنبه اعمال می‌شود، روادید روزنامه نگاران چینی را به مدت ۹۰ روز تمدید می‌کند و گزینه تمدید آن را محدود کرده است. یک مقام وزارت امنیت میهن آمریکا اعلام کرد آئین نامه جدید به ما این امکان را می‌دهد که درخواست صدور روادید از سوی روزنامه‌نگاران چینی را به طور مداوم بررسی کنیم و شمار کلی روزنامه‌نگاران چین در سطح کشور را کاهش دهیم.

در ماه مارس نیز چین چندین روزنامه‌نگار آمریکایی را از این کشور اخراج کرد. این اقدام یک ماه پس از آن صورت گرفت که وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد رسانه‌های دولتی چین باید نام کارکنان  مستقر در آمریکا را ثبت کنند. بر این اساس، دولت ترامپ از این پس دیگر خبرنگاران پنج رسانه اصلی چین را به عنوان عامل دولت پکن شناسایی خواهد کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.