سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای طرح گل و مرغ روی نمد در فارس

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان فارس گفت: یک هنرمند شیرازی، با خلاقیت موفق به اجرای طرح گل و مرغ ایرانی بر روی نمد شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، حیدرعلی زاهدیان‌نژاد گفت: فاطمه باقری‌زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته فرش، برای اولین بار در کشور موفق شده است که طرح گل و مرغ ایرانی را با استفاده از الیاف پشمی بر روی نمد اجرا کند.

او افزود: این هنرمند، سال ۹۸ موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی از وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شده بود و یک اثر او نیز (نشان گل و مرغ) به جشنواره فجر راه پیدا کرده است.

 زاهدیان‌نژاد ادامه داد: هنرمند در اثر نقش گل و مرغ ایرانی روی نمد، از موتیف و نقش‌مایه دست بافته‌های فارس و هنر رودوزی و دوخت سنتی بر روی نمد استفاده کرده است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان فارس گفت: در این اثر ابتدا طرح گل و مرغ بر روی نمد و سپس با روش نمد سوزنی (کچه) طرح بر زمینه نمد اجرا شده است.

او با بیان اینکه در این کار بالغ ‌بر ۴۰ رنگ از پشم‌های رنگی حلاجی شدهٔ مرینوس استفاده شده است، گفت: اجرای این طرح با سایه‌پردازی‌های دقیق و ظریف برای اولین بار در کشور با ابزار کار سوزن مخصوص کچه که دارای حفره و برآمدگی‌هایی است، با ایجاد ضربه‌های مداوم بر روی الیاف پشمی که باعث فشرده شدن آن می‌شود، انجام شده است.

زاهدیان‌نژاد گفت: با توجه به اینکه خلاقیت و نوآوری طرح، نقش و رنگ در نمدمالی چندان قابل‌توجه و چشمگیر نیست، خلاقیت و نوآوری این بانوی هنرمند در طراحی هنر نمدمالی می‌تواند طراوت و جذابیت خاصی به این رشته هنری بخشیده و سبب احیا و رونق این هنر سنتی و جذب علاقه‌مندان بیشتری شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.