سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زمان برگزاری کارگاه «هنر مطالعه پتنت» اعلام شد+شرایط ثبت نام

کارگاه «هنر مطالعه پتنت» با هدف مطالعه عملی یک پتنت و نحوه استخراج اطلاعات مورد نیاز از آن در ۲۲ خرداد برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پتنت، یکی از منابع ارزشمند علمی بوده که غنی از اطلاعات فنی است؛ به‌طوری که برخی متخصصین و صاحبنظران، بر این عقیده‌اند که بیش از ۸۰ درصد از اطلاعات فنی، در هیچ یک از منابع اطلاعاتی دیگر، مانند مقالات، کتب و ... منتشر نشده و تنها در اسناد پتنت یافت می‌شوند.

کانون پتنت ایران، در ادامه برگزاری دوره‌های آموزشی متنوع خود، اقدام به برنامه‌ریزی برای برگزاری کارگاه «هنر مطالعه پتنت» کرده است. در این کارگاه که در ۲۲ خرداد برگزار می شود، با اجزای پتنت آشنا شده و پس از مطالعه عملی یک پتنت، نحوه استخراج اطلاعات مورد نیاز از آن را فرا می‌گیرید.

 اسناد پتنت، حاوی اطلاعات ارزشمند تکنیکی و راهبردی هستند که در تهیه و تنظیم نقشه‌های فناوری، اولویت‌بندی فعالیت‌های مراکز تحقیق و توسعه، آشنایی با ایده‌های جدید برای رفع مشکلات فناورانه، تولید و ارتقاء محصولات صنعتی و ... کاربرد دارند.

بدیهی است که استفاده از این منبع اطلاعاتی با ارزش و استخراج اطلاعات مورد نیاز از آن، به دلیل پیچیدگی‌های موجود در نگارش پتنت به‌عنوان یک سند حقوقی، نیازمند آشنایی با اجزای پتنت و چگونگی مطالعه آن دارد. از همین رو، آکادمی کانون پتنت ایران، اقدام به تعریف یک کارگاه عملی برای نیل به این هدف کرده و پس از برگزاری موفق آن در سال ۹۸ و تقاضای زیاد برای برگزاری مجدد، آن را در تقویم بهار ۹۹ خود نیز گنجانده است.


بیشتر بخوانید: ساخت دستگاهی که قادر به شکستن مولکول آب است


از جمله سرفصل‌های این کارگاه، می‌توان به «مقدمه‌ای بر ساختار و رسالت پتنت»، «فواید استفاده از اطلاعات پتنت»، «نحوه جستجوی پتنت‌ها»، «آناتومی پتنت»، «نکات کاربردی برای مطالعه بخش‌های مختلف پتنت» و «مطالعه عملی پتنت و استخراج اطلاعات آن» اشاره کرد. 

مخاطبین هدف این دوره، شامل مخترعین و پژوهشگران، مدیران پژوهش و فناوری، دانشجویان، محققین و فناوران مشغول در واحد‌های تولیدی/ صنعتی و مدیران صنعتی است که می‌توانند با آموزش مطالعه صحیح پتنت، دسترسی به اطلاعات موجود در اسناد ثبت اختراع را ممکن کرده و بخش بزرگی از هزینه‌های سنگین توسعه فناوری و دوباره‌کاری‌ها را از روی دوش شرکت‌های فناور و محققین دانشگاهی بردارند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.