سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فرسایش خاک در شیروان کمتر از میانگین استانی است

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان گفت: فرسایش خاک در این شهرستان سالانه ۱۴ تن در هکتار است که از میانگین استانی و کشوری کمتر است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،  مصطفی سیامکی گفت : فرسایش خاک در این شهرستان با توجه به حوضه‌های آبخیزداری که غالبا در مناطق کوهستانی و در شیب‌های تند قرار دارد در اثر بارندگی‌ها افزایش خواهد یافت.

او گفت: با تامین اعتبارات برای اجرای پروژه‌های مختلف آبخیزداری می‌توان جلو فرسایش خاک را گرفت و از ورود هزاران تن رسوب به آببند‌ها بویژه سد بارزو ممانعت کرد.

سیامکی افزود: بارش‌های به موقع امسال باعث شده تا پوشش خوبی در مقایسه با سال‌های گذشته داشته باشیم و این امر موجب تامین علوفه دام در مناطق ییلاقی، جلوگیری از فرسایش خاک، تلطیف هوا، کاهش رواناب، نفوذ بیشتر آب باران به اراضی و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی شده است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان گفت: اینک تولید علوفه در مراتع شیروان از ۹۰ کیلوگرم در هکتار به ۱۰۰ کیلوگرم رسیده است.

به گفته سیامکی این شهرستان دارای ۱۳۲ هزار راس دام مجاز از سطح مراتع ییلاقی جهت استفاده تامین علوفه و ۵ هزار و ۳۰۰ بهره بردار در مراتع می‌باشد که مساحت مراتع ممیزی شده شهرستان، ۲۳۰ هزار هکتار است.

این شهرستان دارای دو حوضه آبخیز شامل اترک با مساحت ۳۷۰ هزار هکتار و حوضه آبخیز مرزی گلیل وسرانی با مساحت حدود ۳۰ هزار هکتار است.

گستره شهرستان شیروان ۴۰۰ هزار هکتار است که ۲۹۰ هزار هکتار آن به صورت منابع طبیعی تجدید شونده و ۱۱۰ هزار هکتار جزو اراضی مستثنیات قانونی شخصی شامل زمین‌های زراعی، باغ ها، جاده‌ها و محوطه‌های روستا و شهرهااست.

انتهای پیام/ه

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.