سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همه آنچه در جلسه ۲۱ اردیبهشت گذشت؛

تشکیل «وزارت تجارت» شاید وقتی دیگر/ پرایدی که آقایی می‌کند!

وکلای ملت در نشست امروز خود طرح تشکیل «وزارت تجارت» و بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را دستور کار خود داشتند.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، بررسی طرح تشکیل «وزارت تجارت و خدمات بازرگانی» اولین دستور کار  امروز صحن علنی مجلس شورای اسلامی مجلس بود، طرحی که پس از رفع ایرادات شورای نگهبان در بهمن ماه سال گذشته برای بررسی مجدد به کمیسیون اجتماعی ارجاع شده بود و برای تعیین تکلیف نهایی در دستور کار امروز وکلای ملت قرار گرفت، اما این بار هم با رای مخالف نمایندگان مواجه و پرونده تفکیک وزارت صمت در مجلس دهم بسته شد.

وکلای ملت در ادامه نشست خود لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را در دستور کار خود داشتند، نمایندگان جریمه نقدی ارز ورودی را یک تا دو برابر بهای ریالی آن و جریمه نقدی ارز خروجی را دو تا چهار برابر بهای ریالی آن  تعیین کردند.

نمایندگان همچنین عرضه یا فروش کالای قاچاق از طریق فضای مجازی را ممنوع کرده و متخلفان را علاوه بر ضبط کالا به دو برابر ارزش کالای قاچاق محکوم کردند. در ادامه بررسی این لایحه، نمایندگان خانه ملت مراجع رسیدگی کننده به تخلفات قانون قاچاق کالا و ارز مشخص کردند.

در جریان بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مشروبات الکلی، آلات و وسایل قمار، کالا‌های فاسد یا تاریخ مصرف گذشته، پس از اخذ مجوز امحاء از مرجع رسیدگی کننده، بلافاصله بر اساس مقررات مربوط امحاء می‌شود.

جلسه امروز مجلس هم همچون روزهای گذشته از تذکرها و اخطارهای وکلای ملت خالی نبود و نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مورد بررسی لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت در این لایحه آمده است که کالا‌های قاچاق در بورس ارائه شود و به نوعی به این کالا‌ها رسمیت داده شده که این خلاف نظرات رهبری است، همچنین در یکی از مواد این لایحه هم آمده که برخی کالا‌های قاچاق می‌تواند به فروش برسد که این هم به تولید داخل لطمه می‌زند، به خصوص امسال که سال جهش تولید است و ما باید برای کالا‌های داخلی ارزش بیشتری قائل باشیم.

 در پاسخ به این اخطار  مسعود پزشکیان که در غیاب علی لاریجانی ریاست مجلس را برعهده داشت خطاب به این نماینده تاکید کرد که  احکام صادره از سوی رهبری باید رعایت شود و مجلس شورای اسلامی هم نمی‌تواند آن را نقض کند.

در ادامه وکلای ملت با اصلاح نحوه معرفی و انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان قانون اساسی موافقت کردند، بر همین اساس اجازه انصراف به حقوقدانان شورای نگهبان که از سوی رئیس قوه قضائیه به مجلس معرفی شده‌اند پس از آنکه این موضوع در دستورکار مجلس از سوی هیئت رئیسه قرار گرفت، ممنوع می‌شود. نمایندگان همچنین در اصلاحیه خود از رئیس قوه قضائیه خواسته‌اند که دو برابر بیش از ظرفیت مورد نیاز حقوقدانان شورای نگهبان، نامزد به مجلس معرفی کند.

مجلس همچنین حمل، خرید، فروش یا خروج چوب حاصل از درختان جنگلی و سایر محصولات، فرآورده‌ها یا مصنوعات منابع طبیعی اعم از جانوری و گیاهی را به قصد تجاری بدون تحصیل پروانه از مرجع ذیصلاح  را نیز ممنوع اعلام کرد.

قیمت پراید همچون هلی کوپتر پرواز می‌کند!

در ادامه صحن علنی، بهارستان نشینان از افزایش افسار گسیخته قیمت خودرو در بازار هم غافل نشدند، چراکه با وجود کاهش شدید تقاضای برای خرید خودرو، اما برخی از سایت‌ها، قیمت‌های عجیبی و غریبی را نشان می‌دهند. علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات هم با انتقاد از بی توجهی دولتمردان به افزایش نرخ خودرو از رئیس جمهور خواست تا به وضعیت بازار خودرو رسیدگی کند، او در صحبت های خود با انتقاد از وضعیت قیمت خودرو‌های داخلی تاکید کرد که شما پراید تولید کرده‌اید نه هلی کوپتر، یا هواپیما، اما قیمت آن همچون هلی کوپتر دائم در حال پرواز است.

البته محمود صادقی، نماینده تهران دیگر نماینده منتقدی بود که امروز در صحن علنی از عملکرد وزرای اقتصاد و رئیس جمهور انتقاد کرد و گفت در حالی که ملت با همراهی و همبستگی سعی در کاهش آسیب‌های ناشی از شیوع کرونا در کشور دارند، رئیس جمهور هم باید تدابیری را برای جلوگیری از تورم و افزایش قیمت‌ها از جمله قیمت خودرو و مسکن اتخاذ کند.

استاد دانشگاه سهام عدالت دارد اما کارگر نه!

نمایندگان مجلس از موضوع تخصیص سهام عدالت نیز غافل نشدند و  حسینعلی  حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر با این سوال که چرا ۴۹ میلیون نفر برای سهام عدالت ثبت نام کرده‌اند که ۴۳ میلیون نفر آنان ۵۰ درصد سهام آن هم از محل سود آن گرفته‌اند؟ اضافه کرد در حالی که ۲۳ هزار میلیارد تومان باید دولت برداشت می‌کرد تا سهام را به مردم دهد، اما هم اکنون ارزش آن سهام‌ها ۱۰ تا ۱۲ برابر شده است.

حاجی دلیگانی همچنین ادامه می‌دهد که ۲۳ هزار میلیارد تومان سهام از سوی دولت به مردم داده نشده است، اما هم اکنون ۲۳۰ هزار میلیارد تومان سهام از کنار ۴۳ میلیون نفری که سهام دارند برای دولت درآمد ایجاد شده است، کسانی که واجد شرایط هستند باید از محل ۵۰ درصد سهام خود دولت باید به آنها سهام دهد، بنابراین هم اکنون استاد دانشگاه سهام عدالت دارد، اما کارگر نه.

عبدالرضا مصری هم ریاست بخش پایانی نشست امروز را برعهده داشت پس از تذکر نماینده شاهین شهر بیان کرد که کمیسیون اقتصادی باید کمیته‌ای برای این کار تشکیل دهد تا تعیین تکلیف سهام عدالت مشخص شود.

محمد‌جواد کولیوند نماینده مردم کرج هم در تذکر شفاهی در جلسه علنی مجلس، با انتقاد از نطق هفته گذشته مطهری، که گفته بود در حوادث آبان همه تقصیر‌ها به گردن وزیر کشور است، تاکید کرد که بررسی‌ها نشان می‌دهد در هیچ گزارش رسمی وزارت کشور تقصیر کار نیست؛ نکته‌هایی که آقای مطهری گفتند فاقد مبنا بوده، بر همین اساس  بنده و آقای ذوالنوری این موضوع را در جلسه مشترک شورای امنیت مطرح کردیم و همچنین جلسه مشترک دیگری در کمیسیون تلفیق و وزارت کشور برگزار شد و نمایندگان دستگاه‌های دیگر همچون وزارت اطلاعات و عزیزان سپاه آمدند و توضیحاتی دادند.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۰:۳۳ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدایش یه چرخ پراید تمامی ماشینهای چینی رو میرزه.
ناشناس
۲۲:۳۷ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
وقتی تولید کنندگان داخلی طوری رفتار میکنند که انگار پول خون پدرشان را از ما طلب دارند باید گفت درود به شرف آن قاچاقچی که اجناس را با قیمت مناسب به ملت می رساند
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
بله صد در صد موافقم
ehsan
۱۸:۱۶ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
پراید شده ۱۰۰میلیون مگه تولید داخل نیست
ناشناس
۱۸:۰۲ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
باید پراید هم آقایی کند.!!!!!!!!
ناشناس
۰۰:۳۲ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
سپاه در حال دست یابی به صنعت فضایی است و خود رو سازها روی زمین به دنبال خارجی ها . امید وارم در سال جهش تولید فکری به حال این صنعت مادر بشود. ای کاش خود اقا در این زمینه ورود میکردند.شاید مشکلات معیشتی مردم هم به واسطه تدابیر ایشان حل میشد.باید یک بار برای همیشه فکری اساسی کرد و فکر طراحی و تولید در داخل بود. تا وقتی حمایت های بی قید و شرط از این صنعت وجود داشته باشد شرایط همین است.
ناشناس
۱۵:۴۵ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
کجای کاری شما؟مگه میزارن
ناشناس
۲۲:۴۱ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
ارتش و سپاه میتوانند با کمک دانشگاههای صنعتی دست به تولید خودرو هائی ارزان وبا کیفیت تر از خودروهای سایپا و ایران خودرو بزنند که محصولات خود را به چند برابر قیمت میفروشند.
ناشناس
۱۴:۰۰ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
فقط تعرفه واردات به صفر برسد که عطش تقاضا فرو بنشیند
ناشناس
۰۰:۲۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدایا اکسیژن رو دیگه پولی نکنن
ناشناس
۲۳:۵۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
فساد فساد فساد فساد فساد۰۰۰۰۰۰۰
باران
۱۶:۱۱ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
-وقتی دولت الکترونیک برای شفاف سازی امور و عملکرد سازمانها و ادارت دولتی نباشه اوضاع همین هس فعلا بیشتر سازمانها کاملا ورود نکردن حتی بخش خصوصی هم از این نقص ب بهترین نحو سو استفاده میکنه


مثال کوچک : همین مراکز پستی برین ببین برای ثبت نام تو کارگزاریها بورسی اضافه مبلغ از مردم میگیرن و هیچکس جلودارشون نیس
حالا شما اون بخش های خصوصی بزرگ و در نظر بگیرین !!!!

---وقتی همکاری سازمانهای دولتی به طور هماهنگ نباشه اوضاع همینه میترسن همکاری کنن چون کاملا معلوم میشه چ ریگی تو کفش شون هس. باید هوای همو داشته باشند بخاطر این کاری بهم دیگه ندارن
....
۲۳:۵۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
آنچه که مسلم و بارز است هیچکس تاکید میکنم هیچکس دغدغه مردم را ندارد .
ناشناس
۲۳:۵۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا خجالت نمیکشید مردم دارند له میشن
فاطمی
۰۹:۵۸ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
مردم،
مردم دیگه چیه
مگه مردم هم وجود دارن
فقط آقایون و آقا زادهاشون همین و بس
گیم اور شدیم رفت
ناشناس
۲۳:۴۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
ای بابا میخواهید آفتابه لگن هفت دست کنید هر وزارت خونه اضافه کنید هم درست نمیشه خانه از پای بست ویران است
ناشناس
۲۳:۰۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
در اصل باید محلی برای صادر کنندگان باشد که هی از این وزارتخانه به ان یکی پاس شون ندهند
در این محل به تمام سنگ ها که جلوی پایشان انداخته شده .رسیدگی بشه و حل و فصل بشه
اسم وزارت خانه به این و ان .مشکلی را حل نمیکند
باید تمام مجوزهای صاداراتی یکجا صادر شوند
دولت باید به کیفیت کالا بیشتر اهمیت بده تا خدای نکرده بازاری را از دست ندهیم بخاطر کالای نامرغوب
رضا
۲۲:۵۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اقاچراگیردادین به پراید
مگه خودروهای دیگه ارزون شدن؟
پژوه
دنا
خودروهای چینی که اندازه قیمت خانه شدن
ehsan
۱۸:۱۸ ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
الان پراید ارزش بقیه خودروها رو معلوم میکنه.متاسفانه توی این قرن باید بدوییم دنبال پراید
ناشناس
۲۲:۱۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
دروغ ریا فساد اختلاس
مصلح
۲۲:۱۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اصل مشکلات تو قانون های غلط همین مجلس است. کی واردات خودرو رو ممنوع کرده. کی انحصار درست کرده. چرا بعضی ها خودشون رو به خواب زدند. ایها الناس:انحصار=فساد
ناشناس
۲۲:۰۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
بابا باید پراید رو تو بقیه کشور ها مثل عراق پاکستان افغانستان بذارن مزایده هرچی خریدن قیمت بزنن برای ایران
ناشناس
۲۳:۵۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اونجا باید التماس کنند تا آشغالاشون فروش بره جایی که براحتی ماشین های خارجی با کیفیت و ارزان هست
مهدی
۱۹:۴۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
استاد دانشگاه سهام عدالت دارد اما من کارگر بی‌کار نه سهام عدال لل،ببخشید عداالت ندارم تازه کمک معیشتی هم ندارم،من سرپرست خونه برادر و خواهرهام بودم اما اونا رفتن دنبال کارو بار خودشون فقط یکیشون مونده که یارانه اونا رو میدم به اون یک نفر خودم نه کمک معیشتی بهم می دن نه سهام عدالت دارم،عجب عدالتی اختراع کرده این مخترع که گفته سهام عدالت بدیم اما به اساتید و...
ناشناس
۱۹:۲۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اه به این اقتصاد شورش در آمده دیگه
Roshn
۱۹:۱۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
تورو خدا یکاری کنین ملت حداقل بیکارن بتونن یه ماشین بخرن برن آژانس اسنپ یا کار ها دیگه یکاری کنین ما که جوان هستیم بتونیم یه پراید بخریم که هر روز برای رفتن به سرکار پنج جا تاکسی نگیریم
ناشناس
۱۹:۰۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مگه بقیه وزیر ها چه گلی به سرمون زدن که حالا یه مفتخور دیگه تولید کنید؟
ناشناس
۱۹:۰۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
یادش بخیر یه موقع سوزوکی ویتارا 40 میلیون بود
ناشناس
۱۹:۰۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
همه ماشین ها گرون شدن فقط پراید رو می بینید ؟
ناشناس
۱۸:۵۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
،،،خون مردم رو تو شیشه کردین و تنها حرف میزنید
ناشناس
۱۸:۵۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مردم خسته شدن
ناشناس
۱۸:۵۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
چه تیتر جالب و تلخی
محمد315
۱۸:۴۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
وزارت تجارت چیه روتون نمیشه بزنید وزارت واردات این مافیای وارداتچی میخوان در داخل هیچی تولید نشه فقط واردات کنن اونم نه بقیه فقط به انحصار خودشون خدا لعنت کنه قومی رو که پوشاک و غذاشون رو خودشون تولید نکنه
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
قرار بود پرایدی تولید نشود .. ۹۰ میلیون
ازماست که بر ماست
این خودرو سازان چگونه اینهمه کلاه بر سر ملت ایران گذاشتند
ناشناس
۱۸:۰۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
خخخخخ
وزارت واردات بگی بهتره