سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

فضای مجازی جایی برای بازی با نرخ خودرو در فضای واقعی!؛ ممنوعیت درج آگهی خودرو شدنی است؟

برخی سوداگری ها از طریق فضای مجازی در تعیین قیمت های کاذب موثر است که قطعا باید با این مورد برخورد شود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، چند سالی می شود که در فضای مجازی امکان خرید و فروش کالا فراهم شده است، بدین منظور بدون مراجعه به فضای فیزیکی می توان کالایی را به فروش رساند، اما در این بین همیشه سودجویانی وجود دارند که از این فضا استفاده می کنند.

نرم افزارها و پلتفرم های مختلفی در فضای مجازی وجود دارد که در آن می توان کالاها را به هر قیمتی فروخت اما این قیمت گذاری باعث مشکلات بزرگی شده است. زمانی که سری به لیست قیمت ها در فضای مجازی بزنیم شاهد تفاوت قیمت بسیاری از کالاهابا نرخ واقعی آن ها در دنیای حقیقی می شویم.

خودرو یکی از کالاهایی است که در فضای مجازی به شدت خرید و فروش می شود و چه بسا در این فضا شاهد قیمت های نجومی آن هستیم که برخی از کارشناسان این نرم افزارها را عاملی در افزایش قیمت خودرو می دانند.

قیمت گذاری خودرو نیاز به سیاست گذاری دارد

سعید ممبینی رئیس اتاق اصناف ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  در خصوص اعلام قیمت گذاری خودرو در فضای مجازی، گفت: سازمان حمایت متولی کنترل قیمت خودرو است اما با توجه به اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، شاهد این هستیم قیمت مواد اولیه تغییر می کند و نوع ارز هم که تغییر کند در قیمت نهایی تاثیر گذار خواهد بود.

رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه  سیاست گذاری در قیمت خودرو باید مشخص شود، گفت: از یک سمت سازمان حمایت  و از طرفی شورای رقابت مدعی قیمت گذاری خودرو هستند که این رویه نیاز به سیاست گذاری دارد و باید متولی اصلی قیمت گذاری خودرو مشخص شود.


بیشتر بخوانید: تقویت راه اندازی مجدد کسب و کار‌ها به ویژه در سال جهش تولید


ممبینی با تاکید بر اینکه باید جلوی قیمت گذاری کاذب خودرو در فضای مجازی گرفته شود چرا که همین امر باعث افزایش قیمت می شود، تشریح کرد: برخی سوداگری ها از طریق فضای مجازی در تعیین قیمت های کاذب هم موثر هستند که قطعا باید با این مورد برخورد شود.

 آگهی خودرو در فضای مجازی ساز و کار مشخصی دارد

الفت نسب، دبیر و رئیس انجمن صنفی کسب و کار‌های اینترنتی ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص قیمت گذاری خودرو در فضای مجازی، گفت: از سال گذشته که موضوع آگهی خودرو و مسکن پررنگ شد جلساتی برای کنترل آن برگزار کردیم تا نهایت به یک راه حلی نیز رسیدیم.

رئیس انجمن صنفی کسب و کار‌های اینترنتی ایران در خصوص راهکارهای پیش رو برای کنترل قیمت در فضای مجازی، بیان کرد: برای کنترل قیمت ها در فضای مجازی تصمیم گیری شد تا آگهی های رایگان خودرو و مسکن در برخی از پلتفرم ها برداشته شود که در این صورت برای افراد نمی صرفد آگهی دروغین درج کنند.

به گفته این مقام مسئول افرادی که می خواهند در بازار خللی ایجاد کنند از دادن آگهی پولی خودداری می کنند.

الفت نسب تشریح کرد: راهکار دیگر برای کنترل قیمت در فضای مجازی، ایجاد محدوده قیمت برای قیمت گذاری در سایت های تبلیغاتی است که هر کدام از شرکت ها موظف هستند قیمت کالا و محصول را کشف کنند و بر این اساس قیمت آن کالا مشخص شود  که روزانه قیمت خودرو چقدر است.

رئیس انجمن صنفی کسب و کار‌های اینترنتی ایران بیان کرد: فرمولی هم برای قیمت گذاری خودروهای آسیب دیده داریم تا به طور مثال پرایدی که ۷۰ میلیون تومان است با مشکلات فنی چقدر می شود. 

این مقام مسئول ادامه داد: قیمت گذاری در بسیاری از نرم افزارها حذف شده و تنها ۲۰ درصد قیمت وجود دارد و ۸۰ درصد آگهی ها بدون قیمت گذاری هستند.

رئیس انجمن صنفی کسب و کار‌های اینترنتی ایران تصریح کرد: یکی دیگر از راهکارها برای کنترل قیمت، احراز هویت فرد است که نیاز به سیستم دارد. در حال حاضر برخی سیستم شاهکار را استفاده می کنند که بر این اساس افرادی که قصد دارد آگهی کنند باید احراز هویت شوند.

الفت نسب بیان کرد: علاوه بر موارد فوق احراز هویت کالا نیز مهم است به طور مثال باید فرد کد ملی خود را وارد کند تا مشخص شود آن کالا متعلق به وی هست یا خیر. در گذشته که این موارد پیش نیامده بود فرد حتی بدون کد پیامکی می توانست در این نرم افزارها آگهی درج کند که همین موضوع باعث مشکلاتی شد، بدین منظور دیگر فرد زمانی که شماره تلفن را وارد می کند ملزم به ارائه کد است.

 این مقام مسئول ادامه داد: تجربه سال های گذشته را در این خصوص داریم اما این نکته مهم این است که اگر تمام تمرکز بر روی فضای مجازی و پلتفرم باشد به سمت کانال های تلگرامی و اینستاگرامی خواهند رفت که همین امر مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد چرا که در این فضاها امکان کنترل قیمت دیگر وجود ندارد.

رئیس انجمن صنفی کسب و کار‌های اینترنتی ایران گفت: زمانی که قیمت روی محصولات می گذاریم بدین منظور است که محدوده قیمتی مشخص شده و دادستانی این اجازه را داده تا قیمت گذاشته شود. 

 قیمت‌گذاری خودرو در فضای مجازی توسط افراد سودجو

محمد خراسانی‌زاده کارشناس فضای مجازی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: مسئله از اینجا شروع می‌شود که قیمت‌گذاری در فضای مجازی توسط افراد سودجو به صورت غیرواقعی اتفاق می‌افتد. در برخی اپلیکیشن‌ها که محل داد و ستد کالاها و محصولات مختلف است قیمت‌های بی‌پایه و اساس ارائه می‌کنند و خیلی راحت می‌توانند التهاب ایجاد کنند.

او ادامه داد: اگر از یک تیم ۴۰ نفره، ۳۰ نفر قیمتی بالاتر از میزان قیمت معمول در بازار ارائه کنند، به راحتی می‌توانند در بازار التهاب ایجاد کنند، آن ۱۰ نفر هم درخواست خرید پراید را داشته باشند، فروشنده واقعی می‌بیند که قیمت خودرو افزایش یافته است و او هم قیمت را بالاتر می‌برد و ناخودآگاه سایر فروشندگان نیز تمایل دارند قیمت بالاتری را ارائه کنند؛ این قیمت‌گذاری چه مبنایی دارد؟

خراسانی‌زاده در ادامه اظهار کرد: مسئله عمده هم که شاه‌ کلید مبارزه با همه این اتفاقات است، موضوع مقررات دقیق و قابل اجراست. قوانین مشخصی که بر اساس آن مجریان عمل کنند خیلی از این مسائل را رفع می‌کند.

این کارشناس فضای مجازی ادامه داد: از پلیس فتا هم  در برخورد با این حجم از وقوع جرم که در فضای مجازی رخ می‌دهد و همینطور مسائل اقتصادی که وجود دارد، توقع می‌رود که بهتر برخورد کند و گسترده‌تر و جامع تر اشراف داشته باشد و به موقع و به هنگام عمل کند اما توان لازم و نیروی کافی را ندارد و اشراف آن هم نیز به اندازه کافی نیست. اما مسئله مهم تر از پلیس فتا این است که براساس کدام قانون و قاعده باید رفتار شود.

او افزود: هر دستگاهی مانند مجلس شورای اسلامی، پلیس فتا، وزارت ارشاد و وزارت ارتباطات باید وظیفه خود را در این حوزه بداند. اگر بخواهیم به  فعالیت بی‌دغدغه دلال‌ها در این حوزه اشاره‌ای داشته باشیم باید بگوییم مشکلات و ضعف های قانونی جدی وجود دارد و در این شرایط امکان سوءاستفاده تسهیل می‌شود. در مرحله دوم در مواردی که قانون و امکان منطبق بودن وجود دارد، برخوردها بازدارنده نیست. رسانه‌ای شدن پرونده‌های پیگیری‌شده در پلیس فتا می‌تواند به افزایش آگاهی آحاد جامعه در مجازات‌های انجام‌شده کمک کند.

قاعده قیمت‌گذاری در کشور ما به شکل ضابطه‌ مندی اتفاق نمی‌افتد و متاسفانه شاهد یک فضای بی‌ضابطه‌ای در صنوف مختلف هستیم که باید تمام ارگان های  مربوط به این بخش بیشتر توجه کنند تا شاهد کاهش قیمت ها باشیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۱:۳۵ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
قیمت مجازی فقط در ایران هست؟؟ بابا کل دنیا ورود خودرو رو ازاد گذاشتن تا ملت حق انتخاب داشته باشن.گمرگ رو بستید حلبی ساازا خودرو نمیدن بازار بعد میگید مشکل فضای مجازی هست
ناشناس
۰۱:۳۳ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
متاسفم
ناشناس
۰۱:۲۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا هیچ برخوردی با این دلالان صورت نمیگیرد. چرا سلطان ماشین اعدام نمی شود.
بالا رفتن قیمت ماشین در همه ابعاد زندگی مردم تاثیر گذار و موجب گرانی و هرج و مرج می شود.
ناشناس
۲۳:۲۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام وقتی شما برای کالایی که تولبد نشده هزینه پرداخت می کنید معلوم میشه از کنار ان رانت و فساد وهر ان چه فکر کنی بوجود میاید
مصلح
۲۲:۲۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اینه چون نقش تو بنمود راست. خود شکن اینه شکستن خطاست
این فقط پاک کردن صورت مساله است.
ایران
۲۱:۳۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
تمام اگهی های فروش خودرو باید برداشته بشه. قیمت رو برداشتی درست یه چت ساده جناب قیمت چند خیلی راحت میگه با صدتا خط خیلی راحت میشه قیمت یه ماشین رو برد بالا تازه مشکل اصلی قیمت خودرو به تنهایی نیست ارزش پول ملی میاد پایین نابود میکنه اقتصاد و معیشت مردم رو. تمام اگهی های خودرو باید حذف شه دقیقا این دلال بازیا از وقتی شروع شد که اگهی ها با این وسعت اومدن و متخصصان قیمت رفتن کنار قبلا ماشینو از شرکت میگرفتی میاوردی در نمایشگاه افت داشت نسبت به قیمت شرکت الان چند برابر شده...
مجتبی
۲۰:۵۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
کارشناسان خیلی خیلی در اشتباه هستند که فکر میکنن فضای مجازی عامل آشفتگی هستش. اتفاقا عامل آشفتگی در فضای حقیقی در پی عدم صداقت مسئولین و بوسیله مافیای قوی خودرو سازی که به آقایان پورسانت می‌دهند اتفاق می افتد. وقتی شرکت خودرو سازی قیمتها را بروز رسانی کندو خودرو را احتکار نکند چجوری می‌توان خودرو کار کرده را از صفر گرونتر فروخت
ناشناس
۱۷:۵۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
بسه دیگه
سعيد
۱۷:۲۳ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
تا ديوار. و امثال اون هست وضع بهتر نميشه
ناشناس
۱۷:۰۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
آی دادوهوارمسئولین ذیربط بازارسکه وطلا نیز ورودکنید ثانیه ای افزایش قیمت. تکلیف بدهکاران مهریه دراین وسط چی میشه. پرونده های بدهکاران مهریه هم کم نیستند. با تعدیل اقساط هم کاردرست نمیشه از قوه محترم قضائیه ودادستانی استدعاداریم مثل بازارخودروورودکنند ..ازباشگاه خبرنگاران وصداوسیمانیزخواهشا تقاضای پیگیری میشود
سید علی
۱۶:۴۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
عامل اصلی افزایش قیمت خودرو سایت دیوار بود بخصوص کامیون. واقعا باید اقای رئیسی ورود کنن و ظلمی که این کارگروه به جامعه شریف کامیون داران کردن رو تقاصش بگیره
بهروز
۱۶:۲۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
من سال ۱۳۸۸ رفتم یکی از نمایندگیهای سطح شهر سه دستگاه پراید ۱۳۲ با سه رنگ مختلف جلوی نمایندگی پارک شده بود. بژ طلایی متالیک را انتخاب و فرم پرداخت را گرفتم کمی بالا تر نمایندگی در بانک ملت مبلغ ۷ میلیونو ۸۰۰ تومن واریز نموده فاکتور فروش را گرفتم و سوار شده به خانه آمدم. ۱۵ روز بعد برگ سبز و پلاکها را تحویل گرفتم.
آقایان مسئول مگر این روش تحویل چه اشکالی داشت؟
با این طرحهای مزخرف خود در این چند سال چه بلایی برسر مردم آوردید؟
مردم که هر قیمتی و هر کیفیتی که بگویید میپذیرند لااقل تحویل به روز انجام دهید.
ناشناس
۱۶:۱۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
پراید ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ هم که بشه باز در عرض ۴۵ دقیقه بفروش میره
مهدی
۱۵:۵۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
تا زمانی که بازار ایران رقیب نداشته باشه و دست یه عده خاص باشه همینه کسی هم جرات نمیکنه با اونا برخورد کنه بیان یه شرکت خودروساز بیارن توایران وبشه رقیب این دوتا خودروساز خون اشام ببینید چی میشه
محمد
۱۵:۴۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
میشه بگین کدوم سایت قیمت خودرو میزده قبل از این گرونی دیوار که همش توافقیه.بهانه فانتزی
ناشناس
۱۵:۲۶ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اینا حرفها و دعواها همش زرگریه ، صاحب کارخانه خود دولت و دوربریاش کی میاد تو این وانفسای تورم جنس خودش ارزون بفروشه فقط دارن زمان میخرن مردم عادت کنن
ناشناس
۱۴:۵۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
به عمل کار برآید به سخندانی نیست
سامان
۱۳:۴۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
قیمت مسکن و خودرو باید مرجع قیمت گذاری داشته باشند تا دست دلالان کوتاه شود.وقتی فروشنده را قبل از فروش اجبار به تعیین قیمت در مرجع قیمت گذاری کنیم.این افزایش قیمت ها را شاهد نیستیم.
ارمین
۱۳:۴۱ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
والاهمه اینهاحرفه
وقتی توگفتگوی ویژه ۴نفرمسیول میان حرف همونمیفهمن وهمش دعواوبحث آخرش هم که اقای مسول خودروسازان میگه بااین وضع مردم خیالشون راحت باشه احالاحالا وضع خودروحل نمیشه چه امیدی داشته باشیم
همه اینها ازبالااب میخوره
چطوروقتی عرضه خودروکافی بودقیمت بازار چندمیلیون پایین ترازکارخونه بود؟
تاوقتی پیش فروش خودروادامه داره وضع همینه فروش فقط نقدی تحویل روز باقیمت مصوب
تمام
Shahin
۱۳:۳۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام
خواستم براتون عکس از دیوار ارسال کنم که جاس اتچ پیدا نکردم!!
دیوار و باما بزرگترین کمک رو به دلال ها داره میکنن...
دیوار هنوز اجازه میده هرکس آگهیشو با قیمت نجومی بزنه!!!!
شوقی
۱۵:۰۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
اگر نجومی نخر عزیزم برو از نمایشگاه رئیس اتحادیه که ارزان میده بخر فکر کردی هر چی فروشنده گفت مشتری میخره نه جانم نه عزیزم بازار عرضه و تقاضا ضمنا به اطلاع شما برسانم دلار دولتی ساعت یک کردن ۱۶۲۰۰ و بنزین آبان ماه کردن ۳ هزار تومان و عوارض و هزینه اب و برق و تلفن و گاز ۶۰ تا ۲۰۰ درصد گران شد مقصر سایت دیوار است ؟
ناشناس
۱۵:۲۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا فک میکنی از آگهی دیوار و .... هست که قیمتا سر به فلک کشیده؟ آهن کیلو ۳ تومن شده بود ۷.۵ البته امروزو نمیدونم. موبایل ۳ تومنی طی سه هفته میشه ۵ تومن. دیوار و باما بهونس
ناشناس
۱۲:۵۰ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
آیا در کشورهای دیگه شبکه مجازی نیست سایت قیمت نیست مشکل سایت ها نیست
ناشناس
۱۲:۰۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
بله بیشتر از دو روز شدنی نیست چون خودشون از منافع سرشار اون باز میمونن
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا دیگه سکوت در این مورد بهترین چاره مسسولینه یعنی مردم و تا این اندازه ناآگاه فرض میکنید یعنی یک نظام توان مقابله با چند سوداگرو نداره زمانیکه پراید شد شصت میلیون وزیر محترم میگفت فعلا نخرید الان هم این حرف و میزنه چیز تازه ای نداره بس کنید خدا ناظر است
ناشناس
۱۱:۴۷ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
هیچ چیز در کنترل مدیران نیست
سعيد
۱۱:۰۵ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
همه چيز قيمتش چند برابر شده تورم بيداد ميكنه انتظار داريد قيمت خودرو ثابت بمونه؟!!
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مسکن رو هم دریابید
ناشناس
۰۸:۲۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مثل همیشه پاک کردن صورت مسئله...
ناشناس
۰۸:۰۹ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
میبیند خودشون هم نمیدونم دقیقا باید چیکار کنند؟
ناشناس
۰۸:۰۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
مشکل حل شد
ناشناس
۰۸:۰۸ ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
چی بگم