سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توزیع ۱۵۰ هزار نهال کبوده در راستای اجرای طرح زراعت چوب

طی سال گذشته در راستای اجرای طرح زراعت چوب، ۱۵۰ هزار نهال کبوده در سطح استان چهارمحال و بختیاری توزیع شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، علی‌حسین امینی رئیس اداره جنگل‌داری و جنگلکاری  اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه یک هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی استان به طرح زراعت چوب اختصاص دارد گفت: در سال گذشته ۱۵۰ هزار نهال کبوده به منظور اجرای این طرح بین مجریان توزیع شد.

 
او افزود: توسعه اراضی جهت کشت گونه‌های صنوبر به‌خصوص کبوده و تبریزی در استان‌ها برای تولید چوب مورد نیاز صنایع سلولوزی، کارخانه‌های تولید کاغذ و نئوپان و ... برنامه‌ریزی شده است.

امینی با بیان اینکه در سال‌های اخیر کاهش نزولات آسمانی و نیاز زراعت چوب به آب، مشکلات مالی زارعان و پرداخت نشدن تسهیلات به مجریان از جمله چالش‌های این طرح بود اضافه کرد: کشت و توسعه زراعت چوب، برنامه‌ای میان‌مدت است و مجریان در این حوزه باید هشت تا ۱۰ سال صبر کنند تا مزرعه چوب آن‌ها به ثمر برسد از این‌رو کشاورزان به طرح‌های زراعت یک‌ساله مانند کشت ذرت، چغندرقند و یونجه روی می‌آورند.
 
او ادامه داد: سال گذشته با جهش قیمت چوب به ۲ تا ۳ برابر قیمت کشاورزان استقبال خوبی از این طرح داشته‌اند به طوری که متقاضیان کشت چوب در چهارمحال و بختیاری افزایش پیدا کرده است.
 
امینی با بیان اینکه در صورت استفاده زارعان از ارقام پرمحصول و رعایت اصول کاشت می‌توان گفت طرح زراعت چوب از آینده خوبی برخوردار باشد گفت: یک مزرعه چوب ۸ تا ۱۰ سال طول می‌کشد تا به ثمر برسد و آماده فروش شود بنابراین زارعان می‌توانند در کنار تولید کشت چوب، در قالب کشت تلفیقی تولید و فروش قلمه را نیز داشته باشند.
 
او اظهار داشت: بیشترین میزان کشت چوب با ۷۰۰ هکتار در شهرستان فارسان قرار دارد و کیار، کوهرنگ و شهرکرد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
 
امینی  با بیان اینکه کاشت و توسعه زراعت چوب علاوه بر ثمرات اقتصادی سبب ایجاد تفرجگاه، کاهش آلودگی‌هوا، ایجاد مناظر طبیعی، تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، تولید اکسیژن و تلطیف هوا نیز می‌شود، افزود: دولت باید نقش پررنگ‌تری در اجرای این طرح داشته باشد و کشاورزان را در قالب اعطای تسهیلات بلندمدت حمایت کند.
 
انتهای پیام/ز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.