سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هاون سنگی متعلق به دوران قاجار در خمین کشف شد

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین از کشف یک هاون سنگی بزرگ متعلق به دوران قاجاریه خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،علی مشهدی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین اظهار کرد: این سنگ در اصطلاح سرکو (هاون سنگین) نامیده می‌شود و درون آن حفره بزرگی وجود دارد که انواع غلات مانند گندم را درون آن ریخته و پس از مرطوب کردن با وسیله‌ای چوبی آن را می‌کوبیدند تا پوست غلات کنده شود و محصولی مانند بلغور به دست آید.
مشهدیافزود: اثر تاریخی در حین عملیات عمرانی در روستای آشناخور این شهرستان پیدا شد،افود کوبیدن انواع دانه‌های روغنی و گیاهان دارویی نیز از کاربرد این وسیله قدیمی است و در کنار حفره بزرگ روی آن، حفره کوچکی به منظور ریختن آب برای مرطوب کردن غلات نیز وجود دارد.
او اضافه کرد: این سنگ با کارشناسی صورت گرفته متعلق به دوران قاجاریه است و تا اواخر دوره پهلوی اول نیز مورد استفاده بوده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خمین ادامه داد: این گونه سنگ‌ها در میادین مرکزی روستا‌ها و قلعه‌ها تعبیه می‌شده و مورد استفاده عموم مردم بوده است.
مشهدی بیان کرد: این سنگ کشف شده به دهیاری روستای آشناخور تحویل داده شده تا بعنوان یک نماد تاریخی و فرهنگی در قسمت مرکزی روستا تعبیه شود.

۲۵۰ اثر تاریخی و طبیعی در خمین شناسایی شده و این شهرستان از نظر دستکند‌ها و سنگ نگاره‌ها در جایگاه اول کشور و از نظر کبوترخانه رتبه نخست استان مرکزی را دارد.
خمین زادگاه حضرت امام خمینی، معمار کبیر انقلاب اسلامی است و در ۶۱ کیلومتری اراک قرار دارد.
منبع: ایرنا 
انتهای  پیام/ش  ج

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.