سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اظهار نظر‌های مختلف در اوج حوادث امری غیر اصولی و غیر حرفه‌ای است/ گردانندگان شبکه‌های اجتماعی در زمان وقوع رخداد‌ها احساس مسئولیت داشته باشند

بختیاری در خصوص زمین لرزه شب گذشته در دماوند و حاشیه‌های آن توضیحاتی داد.

علی بختیاری سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: شدت زمین لرزه‌ای که شب گذشته در شهرستان دماوند به وقوع پیوست، ۵.۱ ریشتر بود که پس از آن پس لرز‌ه‌های خفیفی نیز به ثبت رسید.

وی افزود: بطور معمول در شبانه روز وقوع زلزله‌های با بزرگای کمتر از ۴ بار‌ها در سامانه لرزه نگاری کشور به ثبت رسیده است.

بختیاری با تاکید بر اینکه نکته قابل تامل و مهم بحث《افزایش آمادگی》در برابر زلزله است، تصریح کرد: بایستی قبل از وقوع زمین لرزه از پیش، راه‌های همزیستی با زلزله و موضوع آموزش در خصوص اقدامات پس از زلزله را مد نظر قرار دهیم.

وی افزود: با مدنظر قرار دادن اصول ایمنی در ساخت و ساز‌ها می‌شود جان افراد را از آسیب‌های احتمالی پس از وقوع زمین لرزه حفظ کرد و با رعایت یکسری از اصول می‌توانیم جامعه ایمنی را به همراه داشته باشیم.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اخبار منتشر شده در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در زمان وقوع بحران، گفت: گردانندگان کانال‌های خبری در شبکه‌های اجتماعی باید احساس مسئولیت داشته باشند و در زمان وقوع حوادث مطالب واهی و بی اساس منتشر نکنند تا در ادامه این موضوعات باعث تشویش اذهان و ایجاد رعب و وحشت میان هموطنان نشود.

وی افزود: از سویی دیگر در چنین شرایطی هموطنان باید اخبار و مطالب مدنظر خود را از طریق رسانه ملی، خبرگزاری‌های رسمی کشور پیگیری کنند و به موضوعات مختلفی که در فضای مجازی فاقد ارزش خبری است و دست به دست منتقل می‌شوند اعتنایی نداشته باشند.

بختیاری با اشاره به اظهار نظر‌های غیر اصولی و غیر حرفه‌ای برخی از کارشناسان که در زمان بحران اقدام به بیان صحبت‌هایی می‌کنند که زمان مناسبی برای بازگویی آن نیست، اظهار کرد: کارشناسان حوزه‌های مختلف اخبار سایر سازمان‌ها را بازگو نکنند و بگذارند تا مسئولان متخصص و صاحب نظر در زمینه‌های تخصصی خود اقدام به بیان نکات مدنظر خود کنند، لذا بیان فرضیه‌های مختلف که نسبت به صحت آن‌ها تردید وجود دارد در زمان اوج بحران امری شایسته نیست و صرفا باعث درگیری اذهان عمومی نسبت به متن حادثه اتفاق افتاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اکنون وضعیت شهرستان دماوند مطلوب است، افزود: بنا بر پیگیری به عمل آمده از مرکز پایش (ژئوفیزیک) زمین لرزه ۵.۱ ریشتری مرز استان‌های تهران و مازندران تا این لحظه ۴۲ پس لرزه ۱ تا ۳.۹ ریشتری داشته که آخرین آن دارای شدت ۲ ریشتر است.

به گفته سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور پیرو زمین لرزه ۵.۱ ریشتری مرز استان‌های مازندران و تهران (حوالی دماوند)، کلیه دستگاه‌های امدادی در شهر تهران و شهرستان دماوند تا اطلاع ثانوی در حالت آماده باش قرار دارند.

بختیاری تاکید کرد: هموطنان باید آرامش خود را حفظ کنند و در وقوع حوادث شتابزده عمل نکنند تا هر خانواده بتواند با مدیریت بحران در خانه خود نسبت به کنترل حوادث مدیریت داشته باشند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.