سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیخ کلینی، احیاکننده مذهب شیعه و نگینی درخشان در تاریخ اسلام

پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: شیخ کلینی احیا کننده مذهب شیعه است و همچون نگینی در تاریخ شیعه و اسلام می‌درخشد.

محمدرضا سلمانی عبیات پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به اینکه ۱۴ رمضان، سالروز بزرگداشت ثقه الاسلام کلینی است، گفت: بدون شک شخصیت شیخ کلینی و میزان اهمیت مولفات او در تاریخ شیعه، بی نظیر است، ضمن اینکه در قرن سوم هجری بزرگترین شخصیت علمی و فقهی زمان خود نزد عوام و خواص شناخته می‌شد.

او افزود: اهمیت مولفات شیخ کلینی به آن جهت است که او در مدت غیبت صغری زندگی کرده و از نزدیک با اصحاب ائمه اطهار علیهم السلام همچون امام هادی (ع) و امام عسکری (ع) و نواب اربعه امام زمان (عج) ارتباط داشته است، اگرچه ارتباط دقیق شیخ کلینی با نواب اربعه به صورت واضح اثبات نشده، اما این را به خوبی می‌دانیم که او اکثر روایات خود را به صورت مستقیم از اصحاب ائمه همچون علی بن ابراهیم قمی شنیده است.

سلمانی عبیات با اشاره به اینکه شیخ کلینی در سال ۲۲۵ هجری قمری در شهر کلین از توابع شهر ری به دنیا آمد، بیان داشت: پدر او شخصیتی دانشمند و از علمای عصر خود شناخته می‌شد که این موضوع در رشد و و علمی او تاثیر بسزایی ایفا کرد، حضور شیخ کلینی در شهر ری که محل تجمع افکار عقاید و مباحث تخصصی دین و مذهب بود باعث شد که این شخصیت ارزشمند از همان ابتدا با آراء مختلف و گفتمان‌های علمی آشنا شده و از نزدیک از نظر شخصیت‌های بزرگ شیعه و اسلامی بهره‌مند گردد.

این نویسنده تاریخ اسلام ادامه داد: شیخ کلینی در محضر اساتیدی همچون علی بن ابراهیم قمی و ابن بابویه که پدر شیخ صدوق است تلمذ علم کرده و حدیث شنیده است. حضور علی بن ابراهیم قمی به عنوان یکی از یاران نزدیک امام هادی علیه السلام در کنار شیخ کلینی باعث شد او بیش از ۷ هزار حدیث نقل کرده و با سند‌هایی مناسب از ایشان نقل کند.

علمای بزرگ، شیخ را ستایش کرده اند

او اذعان داشت: حضور در شهر قم و سپس مهاجرت به شهر بغداد به عنوان یکی از مراکز مهم علمی آن زمان باعث شد که شیخ کلینی بیش از پیش به جایگاه عالی از نظر حدیثی به واقعی و فقهی برسد تا آنجا که بزرگان دین در خصوص و به من و ستایش پرداخته اند، شخصیت‌هایی همچون شیخ صدوق، شیخ طوسی، علامه حلی، آیت الله خویی، ابن حجر عسقلانی و دیگر علمای اسلامی ستایش‌هایی بسیار والا در خصوص شخصیت علمی شیخ کلینی آورده‌اند و او را مورد ستایش قرار داده‌اند.

محمدرضا سلمانی عبیات با بیان اینکه تالیف کتاب کافی به عنوان مهم‌ترین کتاب روایی و حدیثی شیعه و و یکی از مهمترین کتب اربعه شیعه یان به عنوان اقدامی بسیار ارزشمند شیخ کلینی یاد می‌شود، گفت: کتاب ارزشمند کافی در ۳ بخش اصول و فروع و روضه توسط شیخ کلینی تالیف تدوین و تنظیم شد تا روایات اهل بیت علیهم السلام در بخش‌های مختلفی و با موضوعات مختلف دسته بندی و ثبت گردد.

او تصریح کرد: شیخ کلینی در سال ۳۲۹ هجری قمری در بغداد دیده به جهان دیده از جهان فرو بست و در همان شهر به خاک سپرده شد و آرامگاه او در یکی از مساجد شهر بغداد هم اکنون محل زیارت دوست داران مکتب اهل بیت علیهم السلام است

انتهای پیام/گ

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.