سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واکسیناسیون دام‌های سبک علیه بیماری تب مالت در بم

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بم گفت: طرح واکسیناسیون تب مالت بصورت رایگان در جمعیت دام سبک شهرستان بم از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز و در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، اسدی پور رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بم گفت: طرح واکسیناسیون تب مالت بصورت رایگان در جمعیت دام سبک شهرستان بم از اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شده است و در حال اجرا است.

اوافزود: واکسیناسیون از بهترین راه‌های پیشگیری از بیماری‌ها و اولین قدم در ریشه کنی بیماری است و به کمک آن می‌توان از ابتلاء دام‌ها به بیماری‌های مختلف جلوگیری کرد که این موضوع نقش مهمی در حفظ بهداشت و سلامت دام‌ها دارد که در نهایت منجر به حفظ سلامت عمومی می‌شود.

اسدی پور در شرح بیماری گفت: بیماری تب مالت از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که مهترین علامت آن در دام سقط جنین و نازایی است، و در انسان بویژه گروه‌های فراوانی از قبیل دامپزشکان، کارگران کشتارگاهها، زنان روستایی، مصرف کنندگان محصولات لبنی غیر پاستوریزه و نجوشیده منجر به ایجاد علائم‌ی مثل تب مواج، عرق شدید، سردرد، ضعف، کاهش وزن، درد کمر و پشت و مفاصل می‌شود و این امر منجر شده که بیماری تب مالت از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار گیرد.

اوبه مهمترین راه‌های پیشگیری از این بیماری اشاره کرد و بیان داشت: ۱-شستشو و گندزدایی دامداری‌ها و محل زایمان دام‌ها ۲- انجام واکسیناسیون دام‌ها ۳- مصرف نکردن محصولات لبنی غیر پاستوریزه ۴- استفاده از دستکش، ماسک، عینک در هنگام تماس با دام آلوده ،باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس ادار ه دامپزشکی شهرستان بم تصریح کرد: به منظور اطمینان از ایجاد ایمنی علیه بیماری تب مالت در گله‌های گوسفند شهرستان، بعد از انجام عملیات واکسیناسیون این اداره اقدام به نمونه گیری از جمعیت دامی هدف و ارسال به آزمایشگاه جهت انجام آزمایشات لازم می‌کند.

اسدی پور در پایان از عموم مردم خواست مواد لبنی و پروتئینی خود را به صورت پاستوریزه و تنها از مراکز معتبر تهیه کرده و در صورت مشاهده هر گونه تخلف بهداشتی مرتبط با دامپزشکی و یا موارد مشکوک موضوع را به اداره دامپزشکی این شهرستان اطلاع رسانی کنند.

انتهای پیام /ی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.