سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل استاندارد اردبیل خبر داد:

صدور ۴۱۸ فقره گواهینامه صادراتی و وارداتی در اردبیل

مدیرکل استاندارد اردبیل از صدور ۴۱۸ فقره گواهینامه اظهارنامه صادراتی و وارداتی طی سال ۹۸ در این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، هاشم علایی، مدیرکل استاندارد اردبیل ضمن اشاره به نقش راهبردی استاندارد در نظارت بر کیفیت کالا‌های صادراتی و وارداتی گفت: این اداره کل بر کلیه کالا‌های وارداتی و صادراتی مشمول مقررات استاندارد اجباری در مبادی رسمی منطقه نظارت دارد و تنها در صورت انطباق کالا با استاندارد‌های ملی مربوطه یا ضوابط فنی، مجوز صادرات یا واردات آن‌ها صادر می‌شود.

او افزود: هر کالایی که از مرز‌های مشترک استان با دیگر کشور‌ها وارد یا از آن خارج می‌شود، چنانچه مشمول استاندارد اجباری باشد، جهت ارزیابی انطباق آن کالا با استاندارد مربوط و چنانچه مشمول استاندارد اجباری نباشد، جهت تعیین ماهیت و آنالیز آن، توسط گمرک استان اردبیل به استاندارد ارجاع داده می‌شود.

مدیرکل استاندارد اردبیل گفت: در سال گذشته ۲۱۸ فقره اظهارنامه صادراتی از گمرک استان به استاندارد ارجاع شد که به منظور ارزیابی انطباق کالا و تعیین ماهیت آن مورد بررسی قرار گرفت که در این حوزه نیز شاهد تحقق ۱۵۵ درصدی نسبت به برنامه عملیاتی بوده ایم.

علایی در ادامه افزود: طی این مدت همچنین ۲۰۰ فقره اظهارنامه وارداتی مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد، ۱۲۵ فقره مشمول استاندارد اجباری و ۷۵ فقره تعیین ماهیت بوده است.

او گفت: بیشترین اقلام صادراتی در سال گذشته شامل خرما، کشمش، سنگ‌های ساختمانی، رویه درب، زغال آخال، شن و ماسه بوده است که پس از ارزیابی و بررسی کارشناسان این اداره کل به مقصد کشور‌های روسیه، گرجستان، عراق و جمهوری آذربایجان صادر شده است.

مدیرکل استاندارد اردبیل یادآور شد: برابر بند ۵ ماده ۳ قانون اصلاح قوانین و مقررات سازمان ملی استاندارد، کنترل کیفی کالا‌های صادراتی مشمول استاندارد اجباری به منظور جلوگیری از صدور کالا‌های نامرغوب و همچنین فراهم نمودن امکان رقابت با کالا‌های مشابه خارجی و حفظ بازار‌های بین المللی بر عهده سازمان ملی استاندارد ایران می‌باشد.

انتهای پیام/ح

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.