سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

«نیوم» از برنامه زمانی بن سلمان عقب افتاده است

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد طرح ساخت شهرک نیوم ولیعهد عربستان سعودی، متوقف شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، تصاویر ماهواره‌ای از طرح نیوم عربستان در ساحل دریای سرخ نشان می‌دهد، ساخت و ساز شهرک‌های جدید در آن متوقف شده است و از برنامه زمانی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در سال ۲۰۱۷ اعلام کرده بود، عقب مانده است.

این تصاویر نشان می‌دهد فقط بخشی از طرح نیوم که مربوط به احداث کاخ‌های بزرگ سلطنتی بود، تکمیل شده است.

الجزیره افزود: ”نیوم“ یعنی آینده جدید، طرح سعودی است که گفته می‌شد تغییری است که هیچ کسی پیش از این، جرات پذیرفتن ریسک آن را نداشته است. طرحی که بخشی از چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان است که محمد بن سلمان در چارچوب برنامه‌های اصلاحات خود اعلام کرد. منتقدان بن سلمان می‌گویند این برنامه‌ها برای راضی کردن غرب است، هر کسی که بر خلاف خواست او حرفی بزند، بازداشت و کشته می‌شود.

عبدالرحمن الحویطی، که فارغ‌التحصیل دانشگاه ملک سعود در رشته ژئوفیزیک بود، به علت مخالفت با کوچ اجباری قبیله الحویطات که صد‌ها سال است در منطقه محل اجرای طرح نیوم زندگی می‌کنند، کشته شد. این حادثه، نگاه‌ها را به آن روی سکه طرح نیوم باز کرد.

این در حالی است که کاخ‌های بزرگ سلطنتی و یک فرودگاه کوچک در این منطقه احداث شده است. این کاخ‌ها دو میلیون و سیصد هزار متر مربع مساحت دارد که بزرگترین کاخ سلطنتی به مساحت ۳۱ هزار متر در قلب آن قرار گرفته است. در اطراف آن ۲۴ ساختمان مربوط به کارگران و محافظان وجود دارد. احداث این کاخ‌ها در سال ۲۰۱۷ آغاز شد و ماه فوریه سال ۲۰۲۰ پایان یافت. بین کاخ‌ها، تونل‌های زیرزمینی و ۱۰ محل فرود بالگرد احداث شده است. آنطور که تصاویر نشان می‌دهد، این کاخ‌ها بر روی ویرانه ساختمان‌هایی که تا اواخر سال ۲۰۱۷ وجود داشت، احداث شده است. ۶۰۰ ساختمان از روستای شرما تخریب و اهالی آن‌ها آواره خواهند شد.

مجموع ساختمان‌هایی که برای اجرای مرحله دوم طرح نیوم باید تخریب شود، بیش از دو هزار ساختمان برآورد شده است. با توجه به کاهش بی‌سابقه ذخایر ارزی عربستان و سقوط بهای نفت در بازار‌های جهانی، طرح نیوم ممکن است هرگز عملی نشود. به ویژه که دولت سعودی، اجرای طرح سختگیرانه ریاضت اقتصادی را آغاز کرد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.