سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همه آنچه در جلسه ۱۶ اردیبهشت گذشت؛

روز تأمین نظرهای شورای نگهبان در خانه ملت/ نماینده مجلس؛ مراقب بورس باشید!

وکلای ملت جلسه علنی امروز مجلس را با بررسی طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو آغاز کردند.

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کمی مانده به آغاز صحن علنی امروز مجلس شورای اسلامی، اسدالله عباسی، سخنگوی هیئت رئیسه در گفت‌و‌گویی با باشگاه خبرنگاران جوان، پای منتخب مجلس یازدهم در گیلان را وسط کشید و به شبهه‌دار بودن مدرک تحصیلی او اشاره کرد. 

عباسی درباره هدر رفتن رأی مردم در انتخابات دوم اسفند مجلس شورای اسلامی به دلیل ابطال مدرک منتخب تفرش هم اشاره کرد و بر لزوم اصلاح قانون انتخابات تأکید کرد؛ موضوعی که مدتی است نقل محفل بسیاری از صاحبنظران است.


بیشتر بخوانید:

روز تأمین نظرهای شورای نگهبان در مجلس

امروز، روز تأمین نظرهای شورای نگهبان بود و در مجموع ۸ لایحه برای رفع ایرادهای شورای نگهبان بررسی شد. با آغاز صحن علنی به ریاست لاریجانی، اولین دستور کار نمایندگان ملت، گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح یک فوریتی ساماندهی بازار خودرو بود که سابقه سه بار اعاده را از شورای نگهبان داشت. در نتیجه برای تأمین نظر شورای نگهبان، دولت موظف به آماده‌سازی زیرساخت‌های تولید خودروهای هیبریدی تا ۵ سال آینده  شد.

پارلمان در ادامه دستور کارهایش، سری به رفع ایرادهای شورای نگهبان در لایحه تجارت (کتاب دوم - اسناد تجاری) زد و با چند حذف و اصلاح، شرایط رجوع دارنده برات را به تمام مسئولان این سند مقرر کرد.

توسعه محدوده منطقه آزاد انزلی/ از ارتباط‌ با اوراسیا تا تصرف زمین‌های مردم

یکی از موضوع‌های مورد اختلاف نمایندگان که از جهت تأثیر بر زندگی روزمره مردم اهمیت داشت، لایحه توسعه محدوده منطقه آزاد انزلی بود؛ وکلای موافق این لایحه، منطقه آزاد را فرصتی برای محرومیت زدایی و تولید دانستند و به ویژگی‌های امکان همجواری منطقه آزاد انزلی با اوراسیا، ارتباط با کریدور شمال و جنوب و  رابطه اقتصادی با چین و روسیه  اشاره کردند. 

از سوی دیگر، مخالفان توسعه منطقه آزاد انزلی، به تصرف زمین‌های مردم بومی، اعم از کشاورزی و غیر آن تأکید کردند و حتی یکی از نمایندگان اظهار کرد که منطقه آزاد انزلی را بدون اذن مجلس تأسیس کرده‌اند.

دست آخر، وکلای ملت با تصویب کلیات این لایحه موافقت کردند و محدوده منطقه آزاد تجاری_صنعتی گیلان (انزلی) به مساحت ۸ هزار و ۶۰۹ هکتار تعیین شد و در تبصره‌ای، به دولت اجازه داده شد علاوه بر محدوده مذکور، حداکثر به میزان ۲ هزار هکتار در نقاط دارای توجیه شهرستان‌های گیلان با اولویت انزلی به محدوده اضافه کند.

 اصل ۹۰  سیل فروردین پارسال را بازخوانی کرد

در ادامه، صحن علنی به بازخوانی سیل فروردین ۱۳۹۸ رسید و ولی الله داداشی، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ پشت تریبون آمد. او گفت که در این بارش‌ها ۲۱۳ شهرستان، ۲۷۳ شهر، ۵۱۴۸ روستا درگیر سیل شدند و هزاران میلیارد خسارت به بخش‌های مختلف کشور از جمله کشاورزی، مسکن، حمل و نقل، آب و ارتباطات وارد شد و استان‌های خوزستان، گلستان، لرستان و فارس بیشترین میزان تلفات جانی و خسارات مالی را متحمل شدند.

نمایندگان مجلس با یک اولویت‌دهی هم موافقت کردند؛ آنها رسیدگی به طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس در نحوه انتخاب حقوقدانان شورای نگهبان را اولویت دادند تا به اعتقاد نمایندگان موافق و پیشنهاد دهنده این موضوع، در صورت انصراف حقوقدانان معرفی شده از سوی رئیس قوه‌قضائیه برای حضور در شورای نگهبان، حقوق نمایندگان در حق انتخاب این حقوقدانان تضییع نشود.

داستان دنباله‌دار همسان‌سازی حقوق و رتبه بندی معلمان

عمده تذکرات نمایندگان به مسائل معیشتی اختصاص داشت. برای نمونه، حاجی بابایی، رئیس فراکسیون فرهنگیان از دولت درخواست کرد مفاد برنامه ششم توسعه را درباره متناسب سازی و همسان‌سازی حقوق کارگران، بازنشستگان آموزش و پرورش و بازنشستگان لشکری و کشوری اجرا  و به نظام رتبه‌بندی معلمان رسیدگی کند.

آب زاینده رود، دغدغه نماینده اصفهان

حجت الاسلام سالک، نماینده اصفهان به موضوع داغ آب در استان حوزه انتخابیه‌اش توجه داشت و به رئیس جمهور گفت که به مصوبات شورای عالی آب به ویژه جلسه چهلم توجه کند و درباره موضوع رودخانه زاینده‌رود دستور ویژه دهد.

هشدار بورسی عضو کمیسیون اقتصادی؛ بورس مثل مؤسسات مالی به فاجعه تبدیل نشود!

حجت الاسلام موسوی لارگانی، نماینده فلاورجان و عضو دیگر مجمع نمایندگان استان اصفهان یک هشدار اقتصادی به رئیس جمهور و وزیر امور اقتصاد داشت؛ او هشدارش به لزوم مدیریت علمی بورس و سرمایه‌گذاری در آن بود و بیان کرد که اگر بر روند بورس، مدیریت  قوی و علمی نشود، شاهد تکرار فجایع مؤسسات مالی در حجم صد‌ها برابری خواهیم بود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد که سال گذشته مجموع ۳۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار بورس شد، اما فقط در فروردین امسال نقدینگی نزدیک به ۲۰ هزار میلیارد به وجود آمده است و روزانه به طور مدام به این مبلغ اضافه می‌شود.

حقوق‌ها غیر واقعی و تورم افسار گسیخته

تذکر معیشتی بعدی، اظهارهای همتی، نماینده سمنان بود و به نارضایتی شدید مردم نسبت به حقوق‌ها تأکید کرد. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بیان کرد که این قانون امسال در غیاب مجلس و از مسیر دیگری مصوب شده است و  حقوق‌ها مطابق با تورم افسار گسیخته کنونی نیست.
حقوق‌های غیر واقعی و زیر خط فقر، ایجاد فشار مضاعف به
کارکنان دولت، کارگران و بازنشستگان با افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی حقوق و البته تورم بالای ۴۰ درصد، همتی را خواستار اصلاح مسئله کرد.

در کنار این تذکرها هم، نمایندگان افزایش دستمزد کارگران، برگزاری مسابقات والیبال و مسائل حوزه انتخابیه‌شان را به مسئولان اجرایی یادآور شدند و در آخر، مسعود پزشکیان جلسه علنی را به پایان رساند تا وکلای ملت ۹ صبح یکشنبه هفته جدیدی را در حوزه قانونگذاری رقم بزنند.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۱:۵۰ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
مجلس چرا در مورد افزایش حقوق و همسان سازی حقوق بازنشستگان نظارت نمیکند آقای نوبخت هرچه دلش میخواهد میکند مجلس کجای کار است.
....
۲۲:۵۶ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
تو رو خدا نمی‌خواد مراقب چیزی باشید . کارنامه اینا همون چارتا صفره که اگه پنج تا هم بشه واقعی تره .
اصلا معلوم نیست چی به کیه !!!
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
چند دهه بی کفایتی