سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رها سازی یک قطعه بوتیمار در شهداد

مسئول حفاظت محیط زیست شهداد گفت: یک قطعه بوتیمار کوچک پس از تغذیه و تیمار در زیستگاه طبیعی خود رها سازی شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمد رضا جلیلوند، مسئول حفاظت محیط زیست شهداد از رهاسازی یک قطعه بوتیمار کوچک پس از تیمار و تغذیه مناسب خبر داد.

او در معرفی این پرنده گفت: نام علمی این پرنده کوچک (Ixobrychusminutus) و پرنده‌ای آبچر از خانوادهٔ حواصیلان است که در آفریقا، مرکز و جنوب اروپا، غرب و جنوب آسیا و ماداگاسکار زیسته و زاد و ولد می‌کند.

 

او افزود: بوتیمار‌های کوچک مناطق معتدل اروپا و غرب آسیا، پرندگانی مهاجر بوده و در زمستان به آفریقا و جنوب آسیا کوچ  می کنند و در مقابل، بوتیمار‌های نواحی گرمسیری غیرمهاجر هستند. 

جلیلوند با اشاره به اینکه، این پرنده در مقایسه با دیگر بوتیمار‌ها بسیار کوچک و شاید کوچکترین حواصیل جهان باشد، بیان کرد: طول آن ۲۷ تا ۳۶ سانتی‌متر و فاصله ی بین دو بال آن ۴۰ تا ۵۸ سانتی‌متر و وزنش بین ۶۰ تا ۱۵۰ گرم است.

 

او تصریح کرد: این پرنده گردنی کوتاه و منقاری دراز دارد؛ تاج، پشت و دم پرنده نر سیاه مایل به سبز، و پر‌های گردن، سینه و دیگر بخش‌های زیرین بدن پرنده به زردی می‌گراید.

جلیلوند بابیان اینکه بال‌های سیاه رنگ و نقوش بزرگ سفید رنگی بر رویشان وجود دارد، افزود: رنگ‌بندی پر‌های بوتیمار کوچک ماده نیز تقریبا شبیه پرنده نر است با این تفاوت که پر‌های پشتی آن به رنگ قهوه‌ای پررنگ بوده و گردن، سینه و پهلو‌ها نیز متمایل به قهوه‌ای هستند.

 

او بیان داشت: این گونه پرنده در زیستگاه و آب و هوای منطقه شهداد کمیاب و به دلیل اینکه آبچر هست در مناطق کویری و خشک کم مشاهده می‌شود.

انتهای پیام/م 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.