سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خدابخشی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

برگزاری نشست کمیسیون بودجه با حضور نوبخت/ تحقق ۹۸ درصدی منابع عمومی کشور در سال ۹۸

سخنگوی کمیسیون برنامه به تشریح جزییات جلسه امروز این کمیسیون با رئیس سازمان برنامه و بودجه پرداخت.

محمد خدابخشی، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  در تشریح جلسه امروز این کمیسیون گفت: نمایندگان نشستی را با حضور نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه و اکرمی، خزانه داری کل کشور نشستی را برگزار کردند و در این نشست گزارش عملکرد بودجه ۹۸ ارائه شد.

تحقق ۹۸ درصدی منابع عمومی کشور در سال گذشته

او ادامه داد: بر اساس گزارش مذکور، منابع بودجه عمومی کشور در قانون بودجه۹۸، ۴۴۸ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود که ۹۸ درصد آن محقق شده، یعنی ۴۴۱ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان وصول شده است.

خدابخشی افزود: این مقدار نسبت به سال گذشته ۱۱۳ درصد رشد داشته که ۵۰ درصد آن با رقم ۲۱۰ هزار میلیارد تومان از محل درآمد‌های مالیاتی و گمرکی بوده است.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: درباره واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای که عمدتاً نفت است، فقط ۵۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان منابع تحقق پیدا کرده، یعنی ۱۲ درصد از منابع بودجه عمومی کشور سال ۹۸ به واگذاری‌های دارایی‌های سرمایه‌ای (نفت خام و میعانات گازی) متکی بوده است.

خدابخشی تصریح کرد: مصوبه نمایندگان در بودجه این بخش، ۱۵۸ میلیارد تومان بوده است که بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان آن، مربوط به میعانات گازی و نفت خام محقق نشده است.

او بیان کرد: درباره واگذاری دارایی‌های مالی هم ۱۶۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان محقق شده است که ۳۳ درصد منابع بودجه عمومی کشور را به خود اختصاص می‌دهد و نسبت به قبل افزایش رخ داده است.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: مصارف عمومی کشور به میران منابع بوده، یعنی ۴۴۱ هزار ۶۰۰ میلیارد تومان مصرف شده است. در بخش مصارف بودجه ۹۸، هزینه‌ها ۶۴۰ هزار میلیارد تومان به دست آمده که عمدتاً مربوط به پرسنل و بازنشستگان بوده است.

اختصاص۷ هزار میلیارد تومان به خسارت‌های سیل

او تصریح کرد: سر جمع تملک دارایی‌های سرمایه‌ای یا همان طرح‌های عمرانی ۶۰ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است که عملکرد اعتبارات این موضوع ۹۱ درصد اعلام شد. ۷ هزار میلیارد تومان از بخش طرح‌های عمرانی به خسارت‌های سیل اختصاص داده شده که این ۹۱درصد تحقق اعتبارات برای هر طرحی نبوده است.

آمار طرح‌های عمرانی دولت/ تمام اوراق بودجه۹۸  به موقع سررسید شده است

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: خروجی عملکرد طرح‌های عمرانی، ۷۰ کیلومتر آزادراه تهران-شمال، آزادراه ارومیه، احداث راه آهن به طول ۲۸۶ کیلومتر، اتصال مراکز برخی استان‌ها به شبکه حمل و نقل ریلی، بهسازی آسفالت راه‌های روستایی، افتتاح ۱۱ سد مخرنی و ۱۴ سد آماده افتتاح دیگر، ایجاد ۵۸۰۰ شبکه آبیاری و زهکشی، ایجاد ۱۰ واحد نیروگاهی، ۶ واحد نیروگاهی حرارتی، ۵۶ پست برق، آبرسانی به ۲۹۶۲ با مجموع جمعیت بیش از ۱ میلیون ۷۵۰ هزار نفر، افتتاح ۲۵۰۱ تخت بیمارستانی در بهار امسال بوده است، در بودجه سال ۹۸ تمام اسناد و اوراق سررسید شده در اصل و فرع به موقع پرداخت شد.

کاهش تورم ماهانه، نقطه‌ای و سالانه در سال گذشته

خدابخشی گفت: بر اساس گزارش رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، تورم ماهانه در فروردین ۹۸ از ۴/۱درصد در اسفند پارسال به ۱/۵ درصد تنزل پیدا کرده است، تورم نقطه‌ای در اردیبشهت ۹۸ از ۵۲/۱ درصد در اسفند ماه به ۲۲ درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین تورم سالانه هم ۴۲/۷ درصد در شهریور ۹۸ به ۳۴/۸ در اسفند پارسال رسید.

کاهش بیش از ۳۰۰ هزار نفری بی کاری

خدابخشی گفت: جمعیت شاغل کشور از ۲۳ میلیون و ۹۷۳ هزار نفر در پاییز ۹۷ به بیست و چهار میلیون و ۴۴۶هزار نفر در پاییز ۹۸ افزایش پیدا کرده است؛ بنابراین جمعیت بی کار کشور از ۳ میلیون و ۲۱۷ هزار به ۲ میلیون و ۸۹۸ هزار نفر کاهش یافته است.

اختصاص۱۰ هزار میلیارد تومان به طرح متناسب سازی حقوق بازنشستگان

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: علاوه بر ۱۵ درصد افزایش همسان سازی حقوق بازنشستگان، ۱۰ هزار میلیارد تومان میان بازنشستگان کشور توزیع شده است تا با توجه به تکالیف دولت در ماده ۳۰ برنامه ششم، امسال متناسب سازی به شکل بهتری انجام شود.

او افزود: همچنین آقای اکرمی خزانه دار کل کشور در این جلسه تصریح کرد که اوراق منتشر شده مطابق سررسید در اصل و فرع پرداخت شده است.

خدابخشی اضافه کرد: نمایندگان هم نظرات و نقد‌هایی داشتند؛ از جمله اینکه درباره نرخ تورم، دولت باید این نرخ را به عنوان یک هدفگذاری در سال ۹۸ اعلام می‌کرد تا فعالان اقتصادی هم بتوانند بر اساس آن برنامه ریزی کنند، اما این اتفاق نیفتاد و پایان سال هم نزخ تورم در پایان سال طبق مرکز آمار اعلام و یک سال بدون هدفگذاری طی شد.

او ادامه داد: درباره جمعیت بی کار و بیمه بی کاری و همچنین محقق نشدن درآمد‌ها تعریف شده دولت در سال ۹۸ هم از موضوع های  مورد بحث بود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.