سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساداتیان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران:

کاخ سفید مبانی حقوق بشر را کنار گذاشته است

کارشناس مسائل غرب گفت: با شیوع کرونا در جهان مقامات کاخ سفید تمام مبانی حقوق بشری را کنار گذاشته اند.

سید جلال ساداتیان کارشناس مسائل اروپا و آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به عدم حضور آمریکا در ویدئو کنفرانسی که جهت مبارزه جهانی با کرونا برگزار شد، گفت: ایالات متحده تا پیش از جنگ دوم جهانی خیلی وارد حوزه روابط بین الملل نمی‌شد، چراکه در آن زمان کشور‌های اروپایی خودشان را محور عالم می‌دانستند و نقشه‌ای که از دنیا تهیه می‌کردند با مرکزیت قاره سبز بود.


بیشتر بخوانید: آیا جهان مبارزه با کرونا را بدون آمریکا ادامه می‌دهد؟


ساداتیان ادامه داد: در آن زمان آمریکا عملا منزوی بود و مونروئه رئیس جمهور وقت این کشور گفته بود که با قاره کهن کاری نداشته باشید، سرزمین ایالات متحده اندازه یک قاره است و خودمان امکانات لازم را داریم؛ به همین جهت اروپایی‌ها به فکر خود بوده و به واشنگتن پشت کرده بودند.

سفیر اسبق کشورمان در لندن اظهار کرد: پیش از جنگ جهانی اول ویلسون رئیس جمهور وقت آمریکا نیم پایی در مسائل اروپا گذاشت و در کنفرانسی که برای تقسیم غنائم جنگی تشکیل شده بود، شرکت کرد؛ ولی با آغاز جنگ جهانی دوم داستان عوض شد و فرانسه‌ای که جزء پیروز‌های جنگ جهانی اول بود توسط ارتش هیتلر اشغال شد، روسیه در شرف شکست کامل بود و بقیه اروپا هم به زیر چکمه‌های نازی‌ها رفته بود.

او بیان کرد: چرچیل نخست وزیر وقت انگلیس در آن زمان از آمریکایی‌ها درخواست کرد تا به کمکشان بروند که پیمان آتلانتیک شمالی شکل گرفت؛ از آن زمان به بعد واشنگتن نقش جدیدی را در دنیا گرفت و با پیشنهاد طرح مارشال اقتصاد اروپا را هم نجات داد و تشکیل سازمان ملل را مطرح کرد و بنا شد مقر آن در نیویورک باشد و از آن زمان به بعد بدنه این سازمان ملل رشد کرد و سازمان‌های گوناگون بین المللی شکل گرفت.

ساداتیان تشریح کرد: تا زمان ریاست جمهوری ترامپ، آمریکا نقشی را که پس از جنگ جهانی به عهده گرفت ادامه داد؛ اما دونالد ترامپ با حفظ منافع ایالات متحده را مطرح کرد و یکی یکی از سازمان‌های بین المللی که موسس بسیاری از آنها واشنگتن بود، با بهانه تمرکز بر داخل کشور، ایجاد اشتغال و ... خارج شد.

این کارشناس مسائل اروپا و آمریکا گفت: آمریکا با شعار خروج از افغانستان و عراق سعی داشت تا بگوید که واشنگتن تمام هزینه‌های بین المللی را کاهش داده و به داخل کشور توجه می‌کند، اما شاهدیم که دامنه این کار به قول معروف به قدری شور شده که دیگر آنچه شعار کاخ سفید مبنی بر حقوق بشر بوده را کنار گذاشته و در مسئله کرونا می‌بینیم که چگونه با بی توجهی نسبت به مسائل حقوق بشری حتی حاضر نیست کم‌ترین مساعدتی را با مردم ایران داشته باشد.

او تاکید کرد: در نتیجه شاهدیم که ترامپ یک مسیر کاملا منفی را طی می‌کند و شعارهایی برای جامعه آمریکایی مطرح می‌کرد با تبلیغات مخالفینش تاثیر گذاشته و محبوبیتش را کاهش داده است.

ساداتیان در پایان با اشاره به دلایل کنار گذاشته شدن واشنگتن در طرح بین المللی مبارزه با کرونا تصریح کرد: یک بخشی از آن اقدامات خصمانه ترامپ علیه حقوق بشر در دنیاست و بخشی دیگر از آن هم مربوط به ایران است؛ دیپلماسی فعال ایران هم علیه این اقدامات نقش به سزایی در نمایان کردن چهره آمریکا داشته و به خوبی نشان داده آمریکا فقط منافع خود و اسرائیل را دنبال می‌کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.